Bezuinigingen, technologische vernieuwingen, veranderende en nieuwe taken, samenwerkingen en fusies... Er komt van alles op publieke organisaties af. Omdat al deze vernieuwingen een financieel component hebben, draait de public controller overuren om grip te houden op de zaak. Claudia Heger, expert in public controlling, geeft 7 tips aan public controllers om deze perfecte storm te doorstaan en er zelfs beter uit te komen.
Business Intelligence (BI) en Analytics staan al enige jaren hoog op de agenda van het topmanagement van bedrijven. De voornaamste reden is de toenemende globalisering en transparantie, met name door de komst van internet. Digitalisering van onze maatschappij levert potentiële klanten en concurrenten op, en het vraagt tevens om een hoge verandersnelheid. Dit artikel bespreekt de vijf randvoorwaarden voor inrichting van een solide structuur om Analytics effectief en efficiënt toe te passen.
Bij veel financials is de vaardigheid presenteren enorm onderontwikkeld, terwijl het juist door CFO's en bestuurders als zeer belangrijk wordt gevonden dat hun mensen een krachtig en to-the-point verhaal kunnen vertellen. De beste manier om snel winst te behalen is om je te laten coachen, maar tot die tijd kunnen de volgende do's en don'ts helpen om meer te overtuigen bij presenteren en flaters te voorkomen.
2014 wordt een mooi dealjaar. Om de kans op succes te vergroten geeft MenA.nl tien tips mee om betere deals te sluiten. M&A biedt ongekende groeikansen voor bedrijven maar brengt ook grote risico's met zich mee. Voor een goede overname heeft een bedrijf veel ervaring nodig en de juiste mensen. Vijf ervaren M&A directors geven tien tips voor succes in M&A.
Debiteurenbeheer is één van de grootste zorgen van managers in het bedrijfsleven. De huidige moeilijke economische tijden zien we terug in betalingsachterstanden en oplopende overdue- en outstanding-bedragen. Dit terwijl juist in deze tijden een groot eigen werkkapitaal erg waardevol is. De oplossing klinkt eenvoudig: de facturen moeten sneller betaald worden. In dit artikel 5 gouden tips om dit voor elkaar te krijgen.
De business case is een instrument dat steeds vaker wordt ingezet. Niet alleen de economische malaise is daar de oorzaak van. Ook willen investeerders en organisaties steeds beter van te voren kunnen inschatten of en onder welke voorwaarden een investering zal renderen. Maar wat zijn de succesfactoren bij het opstellen van een business case? En waar gaat het mis?
De cloud is de toekomst. Het werken in de "Cloud" zal steeds meer en meer gebeuren, maar hoe gaat een organisatie hier goed mee om? Hiervoor is er een Cloud Security Framework gemaakt met een aantal stappen. Hier onder worden de belangrijke stappen uit het framework behandeld. Het framework is zo opgezet dat elke organisatie een eigen invulling hier aan kan geven.
Personeel is bij veel bedrijven de grootste kostenpost. Manieren waarop werkgevers deze kosten proberen te beperken, zijn onder andere loonmatigingen, het snijden in secundaire arbeidsvoorwaarden of hetzelfde werk met minder personeel willen doen. Vaak wordt het beperken van het personeelsverloop en het gemotiveerd houden van mensen echter vergeten, terwijl hier veel winst valt te behalen.
Of het nu banken zijn, autoverkopers of luchtvaartmaatschappijen: het gros van de bedrijven weet zich nauwelijks van de concurrentie te onderscheiden. Voor de klant lijken ze allemaal op elkaar. Dodelijk in deze tijd. Wessel Berkman, oprichter van The Brown Paper Company, laat zien hoe het toch lukt om onderscheidend te zijn. Ook de financiële functie kan hier een belangrijke rol in vervullen.
Ondanks dat de kostprijsberekeningen van fysieke producten al sinds de industriële revolutie plaatsvindt, is dit bij ICT-diensten en middelen vaak niet het geval. Ronduit verbazingwekkend, omdat het zonder een juiste kostprijs onmogelijk is om een correcte toewijzing van ICT-kosten te maken. In dit artikel gaan we in op vijf voorwaarden om een goede ICT-kostendoorbelasting te maken.
Wat zijn de vereisten voor een financial om een succesvolle CFO te worden? Accounting- en adviesfirma EY bracht laatst Finance Forte uit, een studie gebaseerd op een survey onder 530 CFO's uit Europa, India, het Midden-Oosten en Afrika. Hieruit blijkt dat er acht sleutelkwaliteiten zijn die aspirerende CFO's moeten ontwikkelen.
Microsoft Excel is allang niet meer alleen een spreadsheetprogramma. Meer en meer ontwikkelt Excel zich tot een volwaardige oplossing voor business intelligence. De laatste ontwikkeling heet Power BI voor Office 365. Power BI draait helemaal om het analyseren, visualiseren en delen van informatie met Excel en met Office 365, de cloudgebaseerde Office-dienst van Microsoft. Zes onderdelen van Power BI op een rij.
Komt u als controller altijd tijd te kort? De deadline van de maandrapportage net halen en dan geen tijd overhouden om de cijfers te analyseren? Het management dat de rapportages niet gebruikt of u constant lastigvalt met vragen over definities en betrouwbaarheid? De HPO-controller heeft van deze zaken geen last, want in zijn gereedschapskist zitten waardevolle instrumenten die zijn leven op orde houden en die van de business ook. Vijf praktische instrumenten die een HPO-controller gebruikt om effectief te plannen en te beheersen.
Hoe waait de economische wind voor uw bedrijf? Hebt u 'em in de zeilen? Of kost het moeite om op koers te blijven? Voor veel managers is dat laatste hét moment om budgetten ad hoc te verlagen. Maar is zo'n actie de juiste keuze? In dit artikel leest u waarom u beter structureel en systematisch te werk kunt gaan. En welke 5 ankers u houvast bieden bij het managen van uw kosten.
Zo om de twee jaar nemen de meeste bedrijven hun mobiele telefoonabonnementen onder de loep. Meestal is de aanleiding dat de contractperiode bij de huidige provider is afgelopen. Na enig heen-en-weer mailen met de provider of dealer, rolt er een voorstel uit voor een verlenging van de abonnementsperiode met 24 maanden. De meeste bedrijven gaan in op het voorstel van enkele tienduizenden euro's. Op voorhand zitten maar weinig bedrijven te wachten op een wissel van mobiele provider, dus als er al een offerte bij een ander wordt aangevraagd, is dat veelal pro forma. Herkent u dit? 10 tips om het beter te doen.
Wist u dat 10 tot 20% van uw totale kosten bestaat uit indirecte kosten? Het gaat om posten als energie, schoonmaak, afval en wagenpark. Omdat ze niet bepalend zijn voor uw core business, is er vaak minder aandacht voor. Toch is besparen op deze indirecte kosten de moeite meer dan waard. Lees hoe u in 4 stappen uw bedrijfsresultaat direct kunt verbeteren.
Geen tijd, geen prioriteit of simpelweg een brug te ver! Veel bedrijven hebben zich voornamelijk gericht op het tijdig gereed zijn voor SEPA, maar hebben nog niet nagedacht over hoe het betalingsverkeer structureel gaat veranderen. Enigma Consulting heeft een achttal cruciale aandachtspunten benoemd die u helpen ook na SEPA de juiste aandacht aan het betalingsverkeer te geven.
Het jaarlijkse budgetteringsproces is vaak inefficiënt, tijdsintensief en levert weinig waarde op. Dat is onnodig. Budgettering is namelijk geen financiële exercitie van finance, maar een bedrijfsbreed planningsproces waarin 'de business' en 'finance' samenwerken aan de plannen om de strategie te implementeren en de beoogde doelen te behalen. In dit artikel tien tips om zowel het proces als de kwaliteit van de output te verbeteren.
Power Pivot in Excel stelt je in staat om geavanceerde modellen te maken, waarmee miljoenen gegevens geanalyseerd kunnen worden. Een populaire eigenschap van Power Pivot is dat je in Excel draaitabellen kunt maken op meerdere tabellen met gegevens, in plaats van één platte tabel in Excel. Maar het meest krachtige deel van Power Pivot is een functietaal met de naam DAX. Met DAX kun je naast de standaard aggregaties in draaitabellen, zoals som of gemiddelde, een oneindig aantal andere berekeningen definiëren. In deze checklist zetten we zes van de meest opvallende DAX-functies op een rij.
Je kunt met veel wegkomen en het toch maken in de wereld, maar sommige dingen kun je als leider simpelweg niet mee wegkomen. Succes is altijd relatief ten opzichte van de concurrentie. Je kunt geweldige producten, diensten of mensen hebben, maar wanneer het niet boven de concurrentie uitstijgt op een manier die betekenisvol is voor je klanten, zul je uiteindelijk verliezen. Om te slagen als business leider zul je in ieder geval de volgende 8 zaken goed moeten doen
Voor veel bedrijven - zowel start-ups als volwassen organisaties - is groei de eerste prioriteit. Zonder de juiste planning, kan deze mindset echter leiden tot het snel verbranden van hun cashflow. Dit leidt vervolgens tot een stevige groeivertraging, omdat ze niet kunnen spenderen en gedwongen zijn te dure financiering aan te trekken. CFO.com geeft 5 tips voor alle typen organisaties om cashtekort te voorkomen.
De afgelopen jaren heeft de crisis aan de basis gestaan van de nodige faillissementen. Bedrijven die hun cash management goed op orde hadden, waren over het algemeen robuuster dan hun concurrentie. Ze waaiden minder snel om bij economische tegenwind en bleven overeind toen de banken de kredietkraan dichtdraaiden. Wat kunnen we leren van hoe zij hun cashmanagement hebben georganiseerd? Directeur Irma Langeraert van ILFA Treasury Support en Tools4Treasury geeft in dit artikel praktische handvatten.
In het huidige economische klimaat zijn er voor de meeste open vacatures meer dan voldoende kandidaten, dus grijpen wervende bedrijven alle redenen aan om hun selectie gemakkelijker te maken. Een slecht antwoord op een belangrijke sollicitatievraag is zo'n reden. Bereid je daarom goed voor, middels deze 10 voorbeelden van veelgestelde moeilijke vragen en de juiste manier van antwoorden.
Wat doen bedrijven die Business Process Outsourcing (BPO) echt goed in de vingers hebben anders dan bedrijven die middelmatig presteren in outsourcing? Accenture noemt 8 dingen die de outperformers doen waardoor zij meer waarde halen uit BPO.
Visualisaties zeggen veel. Ook voor u als financieel manager. Denk maar eens aan een rode lijn, waarmee u in één oogopslag de laatste trend ziet. Met visualisatie binnen SAP Business Intelligence (BI) software beslist u sneller dan ooit. En dat op basis van 5 manieren, waarmee u in recordtempo gegevens analyseert en bewerkt. Op een gebruiksvriendelijke manier, overal en op elk moment.
Op 14 mei 2013 publiceerden wij een artikel op FM.nl met als titel: 'Hoeveel ICT zit er in een flesje bier?'. Hierin wordt een methodiek uitgelegd om ICT-kosten te rubriceren en desgewenst door te belasten. Een wezenlijk onderdeel is het verzamelen van alle ICT-kosten. In dit vervolg krijgt u een aantal handige tips & tricks om verborgen ICT-kosten boven water te krijgen.
Steeds meer medewerkers gebruiken hun eigen computer of tablet voor bedrijfsdoeleinden. Naast de vele voordelen die Bring Your Own Device (BYOD) biedt, brengt het wel grote risico's met zich mee voor wat betreft de beveiliging van bedrijfsdata. Hoe kunt u deze risico's binnen de perken houden? 5 gouden tips.
Je gaat niet failliet omdat je verlies maakt, maar omdat je geen geld meer hebt. Voor iedere onderneming, maar zeker diegene die óf in zwaar weer zitten óf snel groeien, is het van levensbelang om de cash flow goed te voorspellen. Als de cash flow in de toekomst negatief dreigt te worden, moet je vandaag handelen. 7 fundamentele do's en don'ts helpen je hierbij op weg.
Een personal brand is een manier om jezelf te omschrijven voor mensen die je nog niet kennen. Iedereen heeft een personal brand, of we het leuk vinden of niet. Mensen vormen nu eenmaal meningen over elkaar en doen dat direct als ze iemand voor het eerst onder ogen komen. Ook online. Voorkom daarom deze 5 personal branding missers, verklein de kans op een verkeerde indruk en vergroot zo jouw mogelijkheden op een nieuwe baan.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl