Laatst zat ik met Harold Goddijn aan het diner. Naast mij zat de logistiek manager van onze Amerikaanse vestiging. De logistiek manager is relatief nieuw en luisterde geinteresseerd naar de oude koeien die Harold en ik uit de sloot aan het halen waren. Die interesse wakkerde de verhalen verder aan en we dwaalden af naar de periode van voor de introductie van de eerste GO, het allereerste apparaatje dat aan de basis lag van de opmerkelijke groei van TomTom. Al pratende realiseerde ik mij de hoeveelheid veranderingen die er in relatief korte tijd hebben plaatsgevonden.
Wees gerust, dit is geen artikel uit een kookboek dat per ongeluk in financieel management is terechtgekomen. Hoewel, er bestaat een parallel tussen koks en boekhouders. Allebei moeten uit een hoeveelheid ingrediënten een smakelijke gerecht produceren, zonder hun vakmanschap krijg je een smakeloos gerecht.
De overname van Grolsch door SABMiller wordt alom geprezen. Begrijpelijk. Alleen: waarom vond de verkoop niet eerder plaats?
Het is de in stilte gekoesterde droom van menig controller om op een mooie dag wakker te worden als CFO van een aanzienlijk bedrijf. Maar het is als met vele dromen, de werkelijkheid is altijd anders. Het verschil tussen deze functies is groter dan vaak gedacht wordt. Bij de functie van controller ligt de nadruk in het algemeen meer op management vaardigheden: hoe bereiken we bepaalde doelstellingen?
Staan we aan de vooravond van een nieuwe golf aan beursintroducties? Is de IPO terug van weggeweest? Nu de aanbieders van private equity lijden onder de kredietcrisis, maakt 'public equity' misschien weer een kans. Of niet? Een verslag van de NYSE Euronext Dag van het Eigen Vermogen.
De verjuridisering van de maatschappij lijkt te zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten. Nog even en elke overeenkomst, elk confl ict en elke scheiding moet ondersteund worden met advocaten. Een verschrikkelijk vooruitzicht. Maar het kan ook anders.
Globalisering lijkt misschien verantwoordelijk voor allerlei misstanden. Maar is het juist niet.
Waar vinden we de heilige graal van high performance? Auteurs van bestsellers als In Search of Excellence, Built to Last en Good to Great hebben het antwoord klaar. Helaas zijn deze boeken ondanks hun veelal wetenschappelijk getinte claims meestal niet veel meer dan een verzamelbak van populair denken.
De Miljoenennota is, om het zacht uit te drukken, niet goed gevallen bij de Nederlandse woningbouwcorporaties. Veel corporaties dreigen verder te gaan als commerciële vastgoedbedrijven. Wat gebeurt er dan met de sociale woningbouw?
Als de waarde van een bedrijf niet langer alleen door de inkomsten of de activa wordt bepaald, maar steeds meer door innovatie, merken, mensen en ideeën, dan wordt het helemaal tijd dat we aandacht gaan geven aan onszelf. Uiterlijk verkoopt.
Samen werken, samen leven. Dat is wat de nieuwe regering wil. Een eind maken aan de ieder-voor-zichcultuur, meer samen optrekken ongeacht afkomst, en de economie gezond maken om welvaart te waarborgen.
Bepaald populair is het vierde kabinet-Balkenende niet. Laat staan minister van Financiën Wouter Bos. Of de miljoenennota daar veel verandering in brengt?
De scheidslijn tussen de bevoegdheden van de ondernemingsleiding enerzijds en aandeelhouders anderzijds is door wet- en regelgeving de afgelopen jaren aan verandering onderhevig geweest. Deze veranderingen zijn in het voordeel van aandeelhouders uitgevallen.
Nederlands oudste zakenkrant, Het Financieele Dagblad, heeft een grondige restyling ondergaan. Is het blad er op vooruit gegaan?
Sinds de invoering van de code-Tabaksblat als reactie op de Ahold-affaire in 2003 komen de gevolgen van de fundamenteel gebrekkige accountantscontrole voor verantwoording en risico van het ondernemingsbestuur. Het bestuur dient op objectieve gronden te verklaren dat de controlesystemen adequaat en effectief zijn. Dat kan alleen als de controle enerzijds berust op fundamentele controleerbaarheid en anderzijds op een logisch stelsel van gegevensgerelateerde controles.
Heeft een merk waarde? En is het mogelijk die waarde onomstotelijk vast te stellen? Het lijken overbodige vragen. Maar dat blijken ze in de praktijk toch allerminst.
We weten allemaal dat bestaande klanten voor succes belangrijker zijn dan nieuwe. Het is nu eenmaal gemakkelijker tot herhaaltransacties te komen bij je bestaande klanten dan omzet te halen bij nieuwe. Sterker nog, de waarde van een onderneming is veelal direct gekoppeld aan de 'installed base' van reguliere klanten. Toch gedragen CFO's zich hier zelden naar.
Uitval van belangrijke systemen kan miljoenen aan schade veroorzaken. Ondanks de grote kwetsbaarheid zijn functionele beheerprocessen niet goed ingericht. Voor menig topmanager is functioneel en technisch beheer van kernapplicaties nu eenmaal één pot nat. Terwijl hij zijn bedrijf zou moeten managen als een businessrelease.
Hedendaagse accountantscontrole berust op vage aannames over audit risk. Ondergetekende heeft in 1998 het daardoor ontstane schemergebied tussen interne controle en accountantscontrole belicht in het Handboek automatisering van de informatieverzorging (Samsom Bedrijfsinformatie).
Er is een tijd lang een trend geweest dat alles wat modern en enigszins in verband met internet te brengen was, te laten beginnen met een i of een e. Het beste voorbeeld is natuurlijk e-mail, de i-pod, en de recente i-phone. De trend lijkt te zijn gekeerd. Het moet nu namelijk eindigen met een i. Waarbij de i staat voor intelligence.
Ooit moesten bedrijven zich van managementgoeroes zich vooral op hun 'kernactiviteiten' richten. Toen opeens op hun 'kerncompetenties'. Nu is er een nieuw idee gelanceerd: bedrijven moeten meer rekening houden met hun 'kerincompetenties'.
Innoveren is niet moeilijk. Was het maar waar, dan waren we er heel goed in.
Slaat de Amerikaanse huizencrisis over naar Nederland? Het is te hopen!
Wie gaat er met de buit vandoor? Zo luidde heel lang de vraag met betrekking tot de overname van ABN Amro. Naarmate de maanden vorderden leek de koek steeds dikker te worden en het spel steeds creatiever. Zou het Barclays worden, dat eind april al samen met ABN Amro de fusieplannen kenbaar maakte? Of het consortium met consortiumleider Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander? Deze mochten - op aandringen van de aandeelhouders - tenslotte ook nog een bod uitbrengen.
In de jaren vijftig van de vorige eeuw heeft Harry Markowitz de fundamenten gelegd voor wat nu bekendstaat als het capital asset pricing model (CAPM). Een populaire theorie, maar de kritiek erop neemt alleen maar toe.
Het voordeel van het woord 'waarde' is dat het een kapstokbegrip is. Iedereen hangt eraan op wat het beste bevalt. Het hoort in het moderne rijtje energie, innovatie, creativiteit. Je komt die woorden overal tegen en ze kunnen van alles betekenen.
Het was vorig jaar niet moeilijk te voorspellen dat in 2007 mijn opvolger als CFO of the Year bij de niet-beursgenoteerde bedrijven waarschijnlijk uit de hoek van de private equity zou komen. Als iemand daar bij uitstek voor in aanmerking kwam dan was het wel Ronald van der Mark, de succesvolle en mediagenieke CFO van Maxeda.
In de afgelopen 3,5 jaar heb ik zo'n 35 medewerkers aangenomen. Stuk voor stuk financiele professionals. Slechts een handvol ervan hebben de groei van TomTom niet overleefd. Dat betekent dat het merendeel mee heeft kunnen groeien met de onderneming. Deze professionals hebben zich zeer sterk ontwikkeld. Ook dat is talent development. Niet voor niets roepen wij in advertenties dat je bij TomTom de kans hebt om je stempel op het bedrijf te drukken.
Het kabinet neemt vrijwel alle aanbevelingen van de Commissie Frijns over. Nu al maatregelen tegen hedgefunds? Nu pas!
We werden de afgelopen tijd weer overspoeld met ongelooflijke verhalen. Een lid van de raad van bestuur van Volkswagen gaat naar de hoeren met de voorzitter van de OR. De RvC van Siemens gaat akkoord met het .fiscaal aftrekken van honderden miljoenen aan steekpenningen. Waarom denken bestuurders toch dat ze ermee weg kunnen komen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl