Time management is dood. In deze tijd van information overload is 'the way of the productivity ninja' de enige kans op overleving. Wat zijn de technieken?
Presenteren is een essentieel onderdeel van je professionaliteit. Het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en jezelf leren presenteren geeft je zelfvertrouwen en kracht. Én, je kunt daardoor anderen in beweging zetten. Helaas hebben de meeste presentaties niet dit effect. Waar gaat het mis?
'Je kruipt weer in je schulp' of 'je zit weer in je hoofd'. Introversie wordt in de westerse wereld vaak als iets negatiefs beoordeeld.
'Ook in presentaties hoor ik 'eigenlijk' het woord steeds vaker langskomen. Vorige week begon iemand zijn presentatie met eigenlijk. "In deze presentatie wil ik het 'eigenlijk' hebben over.."'
Afgelopen week heb ik zoiets leuks gedaan! De zoon van onze vrienden heeft binnenkort een spreekbeurt en zijn ouders hadden hem gezegd dat ik hem daarbij wel kon helpen. Dus kwam hij met een briefje van de juf bij mij. Met een aantal tips die hem konden helpen zijn spreekbeurt voor te bereiden.
Als je de gelegenheid krijgt om ergens te spreken, pak die kans dan. Spreken is één van de meest krachtige tools om de wereld deelgenoot te maken van je ideeën.
In het informatietijdperk is het gemakkelijk overspoeld te raken. Dit gaat al snel ten koste van de effectiviteit en efficiency van uw werk. Met deze vijf tips vermindert u stress en bespaart u vele uren per week.
Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter de kans van uw boodschap met deze 6 principes.
In een wereld die als erg veranderlijk, onzeker, complex en onduidelijk wordt ervaren, is er behoefte aan echte leiders die beslissingen nemen, de verantwoording hiervoor willen dragen en in staat zijn anderen mee te nemen in hun plannen.
Netwerken is 'net werken'. Netwerken moet je altijd blijven doen en dit stopt nooit, ook niet als je straks weer een baan hebt.
Stel dat een gemiddeld mens ongeveer zeventig jaar oud wordt en jij bent nu 35, precies op de helft. Laten we eens een klein rekensommetje maken. Misschien dat je jonger bent, of ouder, dan moet je de berekening iets aanpassen. Iemand van zeventig jaar is ruim 25.000 dagen op deze planeet. Als je 35 bent, dan heb je er nog zo'n twaalf- à dertienduizend te gaan. Met acht uur slaap per dag blijven er nog zo'n achtduizend effectieve dagen over. Hiervan ben je er nog ongeveer zesduizend uur aan het werk, of onderweg van of naar je werk. Dat werk moet dan wel ontzettend leuk zijn!
Tijdens de eerste editie van FM Club in 2015 stonden vandaag twee gebieden centraal waarin de hedendaagse finance professional zich dient te bekwamen. De eerste spreker Suzanne Reijn nam het soft skills topic 'presenteren' voor haar rekening, en Michiel Aalpoel van gastheer Oracle nam de tools van de moderne financial onder de loep.
Jordan Belfort, de beroemde Wolf of Wall Street, wist in zijn gloriedagen honderden miljoenen binnen te harken op het uiterst competitieve Wall Street. Onmiskenbaar een geniaal verkoper en ondernemer. Het probleem van luisteren naar Belfort is dat je weet dat hij duizenden mensen belazerd heeft, dus hoe waardevol is zijn advies?
Er bestaan echte leiders en baasjes die pretenderen leider te zijn. Een belangrijke kwaliteit die het verschil maakt, is dat echte leiders leidinggeven omdat hun werknemers dat van hun willen, niet omdat dit in hun titel staat. Bij echte leiders heb je het gevoel mét ze te werken, niet voor ze. Welke andere kwaliteiten maken het verschil?
Een nieuwe baan vinden gebeurt regelmatig via het digitale en - vooral - fysieke netwerk. Kortom, netwerken biedt kansen. Maar ongepast gedrag bij netwerken kan potentieel mooie relaties permanent beschadigen. Hoe houdt u deze activiteit zuiver en effectief? In ieder geval door deze vijf blunders te voorkomen.
Bij veel financials is de vaardigheid presenteren enorm onderontwikkeld, terwijl het juist door CFO's en bestuurders als zeer belangrijk wordt gevonden dat hun mensen een krachtig en to-the-point verhaal kunnen vertellen. De beste manier om snel winst te behalen is om je te laten coachen, maar tot die tijd kunnen de volgende do's en don'ts helpen om meer te overtuigen bij presenteren en flaters te voorkomen.
Presenteren is eng, dat vindt eigenlijk iedereen. Maar als je besluit het toch te doen, kun je er het beste helemaal voor gaan. In hun boek 'De kracht van het verhaal' geven auteurs Maxwell en Dickman een aantal zeer belangrijke tips die jou helpen om met je presentatie écht impact te maken op het publiek.
Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen.
Hoe kan een blinde man de hoogste bergen van Europa en Afrika beklimmen, deelnemen aan hoge snelheid motorsprints en de geluidsbarrière doorbreken in een gevechtsvliegtuig? Simpel; door de juiste mindset te hebben om de uitdaging keer op keer te trotseren. "Veel mensen, in business en daarbuiten, beginnen steevast met de omstandigheden", aldus Miles Hilton-Barber. "Je moet juist beginnen met je droom en van daaruit naar realisatie gaan werken."
Financiële crises, internationale managementschandalen, smeltende ijskappen en opdrogende energievoorraden. Overal om ons heen worden we geconfronteerd met een steeds luider wordende roep om effectief leiderschap en betrouwbaar bestuur. En zowel zakelijk als relationeel geldt: wanneer vertrouwen afneemt, stagneert het tempo en stijgen de kosten. Oftewel, we betalen er prijzen voor. Individueel en collectief. Niet gek dus dat er zo veel te doen is over leiderschap: 513.000.000 hits als je googled op 'leadership' Leiderschap is 'hot'.
Zit jij ook soms minutenlang naar je beeldscherm te staren in afwachting van een mooie eerste zin? Voel je de wanhoop stijgen naarmate de tijd gaat dringen? Eén troost: schrijven is voor veel mensen een lastig karwei. Het kost ze flink wat tijd en energie, zodat ze er alles aan doen om een schrijfklus te ontlopen. Onnodig! Ontdek in deze blog hoe je efficiënt kunt schrijven door in verschillende rondes te werken: voorbereiden, eerste versie schrijven, afstand nemen en tweede versie schrijven. Als je alles tegelijk doet, neem je veel te veel hooi op je vork.
Sommige finance professionals hebben enorm veel invloed als adviseur. Waarom wordt er zo goed naar hen geluisterd? Zeker is dat beïnvloeden en adviseren steeds belangrijker wordt voor financials. De business managers in het bedrijf willen van hen weten welke investeringen het beste resultaat op lange termijn opleveren en welke acties nodig zijn om rendementen te verbeteren. In dit artikel leest u hoe u uw invloed vergroot en meer impact krijgt in uw organisatie.
Als je iets wilt bereiken in je leven, heb je andere mensen nodig. Hoe meer mensen je leert kennen, hoe gunstiger voor je. De visies en ideeën van anderen verrijken je namelijk. Ook ontstaan er voor jou meer mogelijkheden. Daardoor groeit je eigen invloed en verbetert je positie in de maatschappij. Als je dit graag wilt, ga dan nog vandaag aan de slag met het uitbouwen van je netwerk. Lees de tips.
Bestuurders van ondernemingen inspireren vanuit de topsport. Dat is het voornaamste doel van het 'Coaches of Industry' programma van Ernst & Young. Hoe gaan sportcoaches om met het managen van talent en het succesvol realiseren van de strategie? Volgens succescoach Joop Alberda zijn er grote verschillen in hoe sportcoaches en business managers met bepaalde issues omgaan, maar gaat het uiteindelijk wel altijd over mensen en gedrag.
Onlangs was ik op een bijeenkomst waar Frank Kwakman een workshop organiseerde met als onderwerp "De Nieuwe Professional". Zoals altijd begon hij zijn sessie met een oefening: vertel in 1 minuut aan jouw buurman in de zaal wie je bent, wat zijn je passies, waar kunnen we je 's nachts voor wakker maken?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl