Heeft uw data al een doel? Helderheid verkrijgen over hoe uw organisatie data doelmatig kan inzetten is cruciaal voor succes in analytics. Een recente studie van McKinsey helpt u richting te ontdekken en data te vertalen naar actie.
Het grondbeginsel van big data is dat de wereld voortdurend in beweging is, en dat organisaties die dat herkennen en snel en intelligent reageren een voorsprong hebben.
Ik zie ik zie...wat jij nog niet ziet. Ik voorspel je een mooie toekomst. Ik zie geld, veel geld. Doet u soms mee aan een loterij? -Nee. Maar ik houd wel van centendrop. Ah, kijk. Dat verklaart alles.
Met cases van o.a.: Vliegtickets.nl/WTC.nl, American Hospital Dubai, Van Den Borne Aardappelen, InnoSportLab Papendal, FD Mediagroep, Spotify, NCOI Opleidingen, Achmea en Wolters Kluwer
Bij het snelgroeiende opleidingsinstituut NCOI ziet CFO Han Stoop grote kansen in analytics. Hij zet daarbij volop in op managementinformatie. Door bedrijfsdata slimmer te analyseren en te gaan koppelen aan externe data kan het bedrijf straks bezettingsgraden verbeteren, cashflow prognosticeren en marketingbestedingen optimaliseren.
Anderhalf jaar geleden heeft de FD Mediagroep besloten heel concreet met 'data als grondstof voor de business' aan de slag te gaan. BI-Manager Matthijs Tetteroo heeft een sleutelrol in het ontwikkelen van deze nieuwe capability voor de media-onderneming. Onderdeel van de journey tot dusver was onder meer de uitvoering van een data-experiment in samenwerking met TriFinance: namelijk het ontwikkelen van een proof of concept van een recommendation engine voor FD.nl en andere sites van de FD Mediagroep.
Big data is een trend die razendsnel om zich heen grijpt. In deze fase kan een bedrijf zich er nog mee onderscheiden, maar invoering blijkt geen gemakkelijke klus. Een aantal financiële vertegenwoordigers van bedrijven legden woensdag 30 maart tijdens de Big Data Day in het Bussumse Spant! uit hoe zij over het belang van big data dachten.
Ruim 250 CFO's en leden van het Controllers Netwerk zijn op woensdag 30 maart bijeengekomen in Spant! te Bussum op zoek naar praktische antwoorden over hoe zij met big data & analytics waarde kunnen creëren voor hun organisaties. Deze concrete verhalen en tips werden volop gedeeld tijdens de allereerste Big Data Day.
De eerste FM Club van 2016, gehouden bij Yacht in Amsterdam, staat in het teken van Big Data & Analytics. De ruim 75 aanwezige finance professionals krijgen tips en inzichten over een van de meest belangwekkende business onderwerpen van dit moment: Big Data & Analytics.
Een dashboard is een effectief instrument voor het omzetten van data in actiegerichte inzichten. De tool wordt echter vaak onderbenut. BI-software leverancier Tableau deelt in een recente whitepaper zes best practices voor het creëren van dashboards die besluitvorming versnellen en uitkomsten verbeteren.
De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify heeft in korte tijd de muziekindustrie compleet omgegooid. Wouter de Bie, Big Data Architect bij het bedrijf, deelt zijn unieke ervaringen in experimenteren met data en hij geeft de nodige tips & tricks voor het zo snel mogelijk benutten van het potentieel van data, ook als dat geen core competentie is. Gek genoeg was dat het bij Spotify eerst ook niet. "We zijn van gut-driven naar data first gegaan."
Arbeidsprofielen in architectuur, ingenieurs, ICT en wiskunde zullen toenemen, terwijl er een sterke afname zal zijn in administratieve en kantoorbanen.
Momenteel lijkt de enige weg naar succes: data. Big data. Maar hoe kunnen bedrijven deze megatrend omarmen en tot een succes maken?
Wilt u aan de slag met big data, maar heeft u tot dusver moeite daar een praktische invulling aan te geven? Laat u inspireren door deze acht early adopters.
Big data holt de finance-functie niet uit, maar gaat deze wel veranderen. Zo klonk het eensgezind tijdens de rondetafelsessie van over Big Data: The Holy Grail?
Ketenmanagement implementeren bij Rabobank. Dat was de missie van toenmalige Manager Concern Control John Lambrechts.
De ontwikkelingen rondom managementinformatie gaan snel. Niet alleen vanuit een technologisch perspectief, maar ook vanuit de vaart waarin organisaties data zijn gaan inzetten als een nieuwe productiefactor. Effectieve managementinformatie kan steeds vaker het verschil maken in competitieve omgevingen.
Zijn er echt maar twee voorbeelden? Moneyball en de man die ontdekte dat zijn dochter zwanger was door reclame van de Amerikaanse retailer Target?
Rituals heeft laatste jaren veel nieuwe winkels geopend. De toekomstvisie is omni-channel. De beschikbaarheid van data speelt daarin een centrale rol.
Veel organisaties zoeken naar manieren om de maand-, kwartaal- of jaarafsluiting te versnellen. De oplossing heet Data Analyse.
Wat is de definitie van Big Data Analytics? En welke toepassingen zijn er voor organisaties om inzichten te vergroten en processen te verbeteren?
Inzicht verkrijgen. Betere voorspellingen maken. En zo het aantal schades voor haar klanten, de maatschappij en de organisatie zelf verkleinen. Achmea heeft hiertoe een aantal jaren geleden een big-datateam opgezet.
Bij Mediq Apotheken wordt Big Data ingezet voor de optimalisatie van ketensamenwerking en daarmee gebouwd aan de apotheek van de toekomst.
Het inzetten van Big Data & Analytics voor waardevolle inzichten en een betere performance. Welke mogelijkheden zijn er?
Door middel van datamining wil Menzis verandering brengen in onjuiste declaraties en daarmee bijdragen aan betaalbare zorg in Nederland.
Big data is 'hot'. Is het oude wijn in nieuwe zakken? Of kan het daadwerkelijk helpen de effectiviteit en efficiëntie van bedrijfsplanning te verbeteren?
Big data en analytics. Hoe kun je als organisatie data optimaal benutten en wat kun je er als financieel professional zelf eigenlijk mee?
In de maatschappij is een aantal opvallende trends waarneembaar die ook kunnen worden door vertaald naar het domein van Business Intelligence (BI).
FM Magazine duikt in het meest belangwekkende business onderwerp van dit moment: Big Data & Analytics.
Iedereen heeft de boodschap inmiddels begrepen; data biedt bedrijven fantastische mogelijkheden. Maar welke stappen moet je zetten om de vruchten ervan te kunnen plukken?
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl