Veel professionele dienstverleners zullen de komende maanden te maken krijgen met een tot nu toe relatief onbekende term: Statement on Auditing Standard number 70 (SAS- 70) type 2-mededeling. SAS-70 is de Amerikaanse controlestandaard die richtlijnen geeft voor het controleren van zogenaamde "service organisations". Het is de naam van een 'certificering' waarvan opdrachtgevers van externe dienstverleners binnenkort tot de conclusie zullen komen dat al hun externe dienstverleners eraan moeten voldoen. Omdat SAS-70 zal uitgroeien tot een keurmerk, zullen dienstverleners die zich niet aan deze certificering onderwerpen snel buiten de boot vallen en marktaandeel verliezen. Door drs Remco M.F. Misset, Steens & Partners Consultants
Een factuur is een dissatisfier. Wanneer u het goed doet levert factureren niets op, maar het kost u wel geld wanneer er fouten worden gemaakt. Billing is killing, stelde de CFO van een Nederlandse multinational met veel factuurverkeer. Waarom het factureren dan niet uitbesteden? Veel bedrijven gaan ervan uit dat ze zo veel mogelijk moeten concurreren op klantintimiteit. De andere kerncompetenties - productleiderschap en operationele excellentie - zijn uit de gratie geraakt met de opkomende commoditization en concurrentie van lagelonenlanden.
De recente invoering van de IFRS zal de financiële verslaggeving door ondernemingen beïnvloeden. De nieuwe regels hebben onder andere betrekking op rapportage door ondernemingen over pensioenverplichtingen, beloningsbeleid en hedging. Een belangrijke vraag is nu of ondernemingen ook hun beleid ten aanzien van pensioenen, beloningen en hedging veranderen vanwege de veranderingen in verslaggeving. Het antwoord is ja. Dit is de belangrijkste conclusie die Patrick Verwijmeren trekt in zijn scriptie getiteld: 'De invloed van de IFRS op gedragingen'. Verwijmeren won met dit onderzoek de Scriptieprijs tijdens de CFO-day van 16 juni.
Nieuwe boekhoudregels, zoals Sarbanes Oxley en IFRS houden de gemoederen van de beursgenoteerde onderneming danig bezig. Hoe zit het met nu met ondernemingen die niet verplicht zijn zich aan deze regelgeving te houden, zoals bijvoorbeeld familiebedrijven? In hoeverre houden zij zich bezig met zaken op het gebied van corporate governance? Deze vraag stond centraal tijdens een van de workshops van de CFO-day op 16 juni.
Due diligence, discounted cashflow of negatief eigen vermogen - het zijn voor de CFO bekende begrippen die tot zijn dagelijkse taalgebruik behoren. Voor hem gesneden koek. Maar hoe is het gesteld met de persoonlijke due diligence van de CFO?
Met zijn scriptie over de invloed van de IFRS op gedragingen heeft Patrick Verwijmeren (ErasmusUniversiteit) de CFO-scriptieprijs 2005 in de wacht gesleept. De prijs bestaat uit een bedrag van 3.000 Euro, een redactioneel stuk in Chief Financial Officer Magazine, een lunch met Tom de Swaan van ABN AMRO en een dag meelopen met de bestuursvoorzitter van Conquaestor. De uitreiking door CFO of the Year 2005 (categorie niet-beursgenoteerd) Peter van Dongen CFO van Audax vond gisteren plaats op het vierde jaarcongres Financieel Management, ofwel de CFO Day.
De 60-jarige Credit Manager Mieke van Dorst kan met recht als een pionier in haar vakgebied beschouwd worden. Toen ze bijna 24 jaar geleden bij het Beuningse InterCheM in dienst trad, bestond de term Credit Manager nog niet eens. Als een van de weinige vrouwen kwam ze te werken op de administratieve afdeling. Daar heeft ze het debiteurenbeheer op poten gezet. In de loop der jaren heeft ze gezien hoe langzaam maar zeker de professionele erkenning van haar vak groeide. Ook zag ze tot haar tevredenheid het aantal vrouwelijke Credit Managers gestaag groeien.
Uit onderzoek blijkt dat 10% van Amerikaanse accelerated filers niet voldoet aan de Sarbanes-Oxley wet. Wat zijn de belangrijkste 'material weaknesses'?
Risicomanagement heeft in het takenpakket van de controller een nieuwe impuls gekregen, zo laat Maurik Schoonbeek, controller bij Imtech Infra, weten. 'IFRS vereist dat beursgenoteerde bedrijven risicogebieden aan geven. Aan de controller de taak risico's te benoemen en er het juiste bedrag aan te hangen.'
De controller is al lang niet meer alleen de financiële man. Het managen van processen en het ondersteunen van beleid maakt een essentieel onderdeel uit van zijn takenpakket. Opleidingen, maar ook werkgevers hebben dat nog lang niet altijd in de gaten. Paul Slegers, concern controller bij Fontys Hogescholen, merkt dat in de praktijk.
Drie jaren achtereen is Heineken het meest geliefde merk in Nederland. Zo bleek uit het jongste reputatieonderzoek van het Reputation Institute. 'De controller draagt bij aan de transparantie van de onderneming en aan de indicatoren van een gezond merk', aldus Bart van den Huijsen, Corporate Controller van Heineken NV.
Rekeningen van zorgverzekeraars staan vrij hoog op de prioriteitenlijst van de particulier, denkt Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ. 'Wij boeken slechts 0,35% af. Wellicht dat het aantal slecht betalende klanten volgend jaar toeneemt. De invoering van de basisverzekering verhoogt de bedragen op de rekening. En naarmate de bedragen hoger worden, hebben mensen toch meer moeite met betalen.'
Lang openstaande vorderingen of orders die in delen worden geknipt. Een goede verstaander heeft een half woord nodig om te zien of zijn klant in betalingsproblemen komt. Taak aan de credit manager om problemen voor te zijn en te zorgen dat zijn onderneming bij een eventueel faillissement van de klant niet aan het kortste eind trekt.
Zorgen dat de rekeningen worden betaald. Kort gezegd is dat de taak van de credit manager. Maar hoever reikt die verantwoordelijkheid? Is de credit manager ook kwaliteitsbewaker? Als het product dat wordt verkocht niet goed is, betaalt men immers wellicht niet. 'De credit manager heeft zeker een signaalfunctie', zegt Richard van Vlerken, credit manager bij DHL.
Een online handleiding om met schulden om te gaan. Het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet realiseerden onlangs www.zelfjeschuldenregelen.nl. Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ betwijfelt of een dergelijk initiatief zinvol is. 'Mensen die op zo'n website kijken, zijn diegene die sowieso wel achter hun betaling aangaan.'
Het is belabberd gesteld met de Nederlandse betalingsmoraal. En het wordt steeds erger. Maar liefst 40 procent van een onlangs ondervraagde groep managers omschrijft de vaderlandse betalingsmoraal als 'ernstig verslechterd'. Hoe hiertegen op te treden? Die vraag stond centraal tijdens het onlangs gehouden Tweede Jaarcongres Credit Management.
CFO's krijgen de verantwoordelijkheid voor prestatiemeting in de schoenen geschoven, terwijl prestatiemeting allang niet meer alleen over de 'financials' gaat. Moet de CFO zich bemoeien met strategie, omzettargets, klanttevredenheid, doorlooptijden, innovatie en beloningssystemen? Ik dacht het wel, ja.
Wat motiveert de medewerker om energie te steken om het doel te halen? Wat remt de medewerker en wat stimuleert? Wat houdt iemand op de been in een tijd van hoge werkdruk, bij tegenslagen en met economische tegenwind? Waar doe je het eigenlijk voor? Hoe ontdek je de drijfveren van je medewerkers en hoe speel je hierop in als manager?
De manier waarop prestaties binnen ondernemingen worden gemeten is te veel gebaseerd op financiële aspecten. De prikkels die ervan uitgaan zijn vooral gericht op kostenreductie. Dit belemmert ondernemingen om te profiteren van een aantrekkende economie en concurrentievermogen te handhaven.
Waar financiële schandalen op een akelige manier het gat tussen operationele werkelijkheid en financiële verslaglegging blootlegden, probeert corporate performance management (CPM) de kloof te overbruggen.
Is de beloningsdiscussie nog steeds niet ten einde? Het antwoord is nee. Begin januari inventariseerden journalisten van de Volkskrant de aandelenregelingen voor topbestuurders en concludeerden dat deze beloningsvorm in zwang raakt. Ernstiger is dat de bedragen sterk stijgen en dat deze beloningsvorm vaak niet het beoogde effect heeft, namelijk het parallel laten lopen van de belangen van management en aandeelhouders.
Zo'n uitdrukking als CPM brengt mij volledig in verwarring. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar allerlei dieperliggende verbanden binnen de gefragmenteerde bedrijfsinformatie over de debiteuren, de crediteuren, de voorraden, de productie, de inkoop, de verkoop en de financiële prestaties. De vraag is alleen of de huidige CPM-systemen de mogelijkheden om verbanden te zien vergroten of juist verkleinen.
Risico is niet hetzelfde als onzekerheid. Onzekerheid is wanneer je de kans dat iets gebeurt niet kent. Risico is het kennen van de waarschijnlijkheid en het managen op basis van die imperfecte informatie. De discipline om risico's in te schatten - strategisch, financieel envoperationeel - en ernaar te handelen wordt omschreven als enterprise riskmanagement, ofwel ERM. In directiekamers wordt ERM een topic vanwege de verscherpte regulering van financiële autoriteiten en overheden, de verscherpte concurrentie - het is hard tegen hard - en omdat eenbeslissing over een nieuwe strategieeen bedrijf in de afgrond kan storten.
Het seizoen van aandeelhoudersvergaderingen is weer begonnen. Tijdens die bijeenkomsten zullen bestuur en Raad van Commissarissen verantwoording afleggen voor het gevoerde beleid en het gehouden toezicht. Door sommigen worden de aandeelhoudersvergaderingen gezien als een noodzakelijk kwaad. Als commissaris moet je vier tot vijf uur zitvlees hebben en dan ben je weer een jaar van die aandeelhouders verlost. Het beeld is misschien gechargeerd, maar kritische aandeelhouders worden niet overal op prijs gesteld.
CFO's en controllers zijn doorgaans opgeleid als bedrijfseconomen. Zij hebben een economische bril meegekregen en daardoor zien ze de wereld door de ogen van de econoom. Dat speelt hun nogal eens parten, zeker bij het managen van mensen. Want economen weten niet wat mensen motiveert.
IT was ooit kapitaalintensief door alle kostbare mainframes en terminals. Deze kapitaalfactor is tegenwoordig marginaal vergeleken bij andere kosten. Daar moet dus ook niet naar worden gekeken bij de bepaling van de kosten van een werkplek. Maar waarnaar dan wel?
Begin januari 2004 werd Leo van de Voort benoemd tot CFO van Wilton-Fijenoord Holding en de inmiddels failliete RDM Groep van bedrijven van Joep van den Nieuwenhuyzen. Hij was vooral aangetrokken om de financiële organisatie te stroomlijnen. Het heeft niet zo mogen zijn. Van de Voort - inmiddels CFO van Satellite Newspapers - blikt terug op zijn tijd met 'Joep', de neergang van RDM, de kortzichtigheid van Defensie en het bestuurlijke onvermogen van de commissarissen van het Rotterdamse Havenbedrijf.
Kengetallen beogen in één oogopslag een beeld te geven van een bepaald onderdeel van de bedrijfsvoering van een organisatie. Kengetallen bieden het management van een organisatie grip op een vaak complexe werkelijkheid door de belangrijkste kenmerken van die werkelijkheid uit te drukken in eenvoudig te interpreteren cijfers. Hierin ligt besloten dat we de werkelijkheid goed moeten kennen om tot goede kengetallen te kunnen komen. Helaas is dit niet een voldoende voorwaarde om de bedrijfsvoering succesvol (bij) te kunnen sturen met kengetallen. Daarvoor moeten kengetallen door de organisatie ook daadwerkelijk geaccepteerd en gebruikt worden.
Het verschil tussen het maken van plannen en het daadwerkelijk uitvoeren van die plannen is vaak enorm. Op persoonlijk vlak is met name bij 'grote' plannen het faalniveau groot. Dat constateert Research International. Marketeers kunnen met deze wetenschap, die ook opgaat in het bedrijfsleven, hun voordeel doen. Volgens onderzoeksbureau Forrester leiden CRM-pogingen tot niks zolang marketeers geen emotionele data verzamelen.
Werknemers krijgen steeds vaker een beloning op basis van behaalde resultaten, terwijl de automatische loonsverhoging steeds meer verdwijnt. Dat bleek recent uit het Nationaal Beloningsonderzoek 2004 van de Human Capital Group. Heineken en de NS hebben bekendgemaakt zich zich te scharen onder het groeiende aandeel bedrijven dat overgaat op een andere manier van beloning. De één betaalt in aandelen, de ander beloont als de klantwaardering stijgt en het ziekteverzuim daalt.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl