Fraude ontstaat als er sprake is van druk (bijvoorbeeld het halen van de forecasts of bonus), gelegenheid (zwakke interne controle en/of toezicht) en rationalisatie (iedereen doet het toch, het gemis is weinig in verhouding tot de bedrijfsresultaten). Wat kunt u doen om fraude te voorkomen?
Veel bedrijven hebben grote moeite met management informatievoorziening. Veel managers weten niet goed hoe ze beschikbare managementinformatie moeten gebruiken en wat er allemaal beschikbaar is. Daarom 10 tips voor effectieve managementinformatie.
Vaste onkostenvergoedingen, Kosten van werkkapitaal, Adequaat voorraadbeheer, Planmatige aanpak, Financieringskosten, Sponsoring, Kosten facilitaire diensten, Kosten telecommunicatie, Autokosten.
Het merendeel (71%) van de financieel managers vindt de factuur van hun accountant te hoog in relatie tot de geleverde kwaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder 165 financieel managers (waaronder CFO's van 22 AEX-genoteerde ondernemingen).
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl