Waar financials constant de rol van businesspartner naar zich toe trekken, houdt de business halsstarrig vol aan het klassieke model. Finance is een vak apart waar ze zich niet mee bemoeien. Tot de crisis uitbrak, de telefoon steeds minder ging rinkelen en de gouden tijd langzaam aan de horizon verdween. Inmiddels is iedere bedrijf ervan doordrongen dat kennis van Finance de sleutel is naar gezond ondernemerschap. Maar hoe krijgt u de business in beweging om essentiële financiële kennis in huis te halen en de stap naar 'finance-partner' te maken?
De invoering van SEPA komt snel dichterbij. Bent u er al helemaal klaar voor? Dit artikel geeft een prikkelend beeld van de verschillende mogelijkheden voor de migratie naar SEPA betalingsverkeer. De voors en tegens van de verschillende benaderingen worden op een rijtje gezet, en er wordt een recept gegeven om tot een heldere keuze te komen.
Presenteren is eng, dat vindt eigenlijk iedereen. Maar als je besluit het toch te doen, kun je er het beste helemaal voor gaan. In hun boek 'De kracht van het verhaal' geven auteurs Maxwell en Dickman een aantal zeer belangrijke tips die jou helpen om met je presentatie écht impact te maken op het publiek.
Sinds de economische terugval staan bedrijven in vrijwel alle industrieën onder grote druk om kosten te besparen. Of een bedrijf nu actief is in een volwassen markt met veel concurrentie of te maken heeft met stijgende grondstofprijzen; het beheersen van kosten blijft noodzakelijk om in tijden van instabiliteit flexibel te blijven en kapitaal vrij te maken voor groei.
Ondernemers komen vaak in aanraking met de vraag: 'wat is de economische waarde?' Zonder antwoord op die vraag is het nemen van investeringsbeslissingen een gok. Verstandige ondernemers mogen hun geluk in het casino beproeven, binnen de onderneming werken zij met causale, rationele, verbanden. In dit artikel geeft waarderingsexpert Jan Vis vijf veel voorkomende misvattingen, waarvan u zich bewust dient te zijn om inschattingsfouten bij waarderen te voorkomen.
De mogelijkheid van een one tier board, de toegenomen importantie van commissarissen en de noodzaak om als adviseur te blijven inspelen op veranderingen: op het gebied van corporate governance zal in 2013 een aantal trends zichtbaar zijn. Prof Mr. Kid Schwarz, hoogleraar Ondernemingsrecht, geeft een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in ondernemingsbestuur.
Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel.
Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen.
In zijn eerdere artikelen schreef Reid Hoffman (medeoprichter LinkedIn en medeauteur 'The Start-up of You') over hoe je jouw unieke competitieve voordeel kunt vaststellen op de arbeidsmarkt en over flexibele carrièreplanning via de A-B-Z-methode. In dit artikel geeft hij vijf overdenkingen, die je in je hoofd moet hebben bij het maken van een krachtig carrièreplan.
Om te weten waar het geld heen gaat, en om de ROI (Return on Investment) van IT te verbeteren, hebben finance professionals meer nodig dan comités en vergaderingen. Ze moeten de comités aan het uitvoeren krijgen. In dit artikel vindt u 5 manieren om dit succesvol te realiseren.
(Financieel) bestuurders en riskmanagers hebben onvoldoende toegang tot up-to-date informatie om de juiste beslissingen te nemen als gevolg van schommelingen op de beurs. Dat bleek afgelopen maand uit internationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Lepus uitvoerde in opdracht van business intelligence (BI-)specialist QlikTech. Slechts vijf procent van de wereldwijd ondervraagde executives beschikt over actuele riskmanagementinformatie om direct op veranderingen in te kunnen spelen.
Wie de return on investment (ROI) van cloud-applicaties wil berekenen, is vrij snel klaar met de kostenkant. De opbrengsten van dit soort softwarediensten, laten zich daarentegen minder makkelijk berekenen. Toch is een gedegen en eerlijke berekening van cruciaal belang voor iedere organisatie die met cloud-diensten aan de slag wil. Drie factoren bepalen de ROI van cloud-toepassingen.
Opkomende markten staan vanwege het groeipotentieel en de toegang tot nieuwe klantgroepen steeds meer centraal binnen business development strategieën van bedrijven. Vaak ontbreekt de specifieke lokale marktkennis en kiezen bedrijven er daarom voor om met lokale tussenpersonen en distributeurs te werken, of ze schakelen partijen in die ze bij potentiële klanten kunnen introduceren. Echter, zakendoen via die tussenpersonen in het buitenland brengt ook grote risico's met zich mee die nog te vaak onderschat worden.
In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen.
Organisaties hebben doorgaans grote hoeveelheden gegevens te verwerken. Een groot deel van deze gegevens zijn inkoopfacturen. Dit proces is behoorlijk arbeidsintensief en kostbaar. Het digitaliseren en automatiseren van het factuurverwerkingsproces zorgt voor een snellere en efficiëntere factuurverwerking, met forse tijd- en kostenbesparingen als gevolg. Maar hoe werkt digitale factuurverwerking eigenlijk en is het ook interessant voor uw organisatie? Bereken gratis uw return-on-investment.
Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.
Veel organisaties gaan gebukt onder een grote hoeveelheid Excel-modellen binnen de organisatie. Meerdere kopieën van hetzelfde overzicht, onduidelijkheid over de kwaliteit van de cijfers, en niemand die precies weet hoe die cijfers tot stand zijn gekomen. Hoe krijg je grip op de Excel-modellen in je organisatie? Hoe voorkom en herstel je de onbeheersbare wildgroei? We zetten vijf elementen op een rij.
De DSO omlaag brengen, het gezond houden van het debiteurensaldo, het verbeteren van het werkkapitaal... allemaal opdrachten waar credit managers zich dagelijks mee bezig houden. Maar kijkend naar de kwaliteit en resultaten van de credit management functie bij diverse bedrijven zijn er behoorlijke verschillen. Wat maakt een credit manager echt effectief? Welke 7 gewoonten hebben top credit managers gemeen?
De CFO heeft al sinds tijden de reputatie alleen geïnteresseerd te zijn in het financiële gedeelte en minder in zijn medewerkers. Deze opvatting is inmiddels behoorlijk achterhaald. De huidige businessgeoriënteerde CFO heeft meer oog voor zijn medewerkers en onderstreept de mening van de CEO: de belangrijkste activa van het bedrijf gaan iedere avond naar huis. Wat heeft de nieuwe CFO nodig om zich echt te ontplooien tot business-innovator?
Een aanzienlijk aantal shared services organisaties schiet tekort in het behalen van hun originele business case van het standaardiseren van bedrijfsbeleid, processen en ondersteunende systemen. In dit artikel worden de 5 succesfactoren belicht die tezamen leiden tot optimale dienstverlening en processen in uw shared services organisatie.
Het High Performance Business (HPB) III onderzoek van consultancybureau Accenture concludeert dat bedrijven tijdens de crisis de nadruk hebben gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. 4 tips om het tij te keren.
'Sparringpartner van de directie, het geweten van de organisatie, business partner zijn', grote woorden en hedendaagse kwaliteiten die van de moderne controller worden verwacht. Goed vakmanschap alleen is lang niet meer voldoende om een effectieve controller te kunnen zijn. Eric Kemperman bespreekt op herkenbare en vermakelijke wijze de evolutie van het vak en sluit af met 5 onmisbare tips waarmee u in uw transformatie tot business partner uw voordeel kunt doen.
Het in dienst nemen van talentvolle nieuwe medewerkers is veel te belangrijk om aan het toeval over te laten. Het probleem is vaak als volgt; als iemand je bevalt bij de eerste ontmoeting heb je al snel de neiging de positieve punten te benadrukken en de negatieve punten te minimaliseren. Als iemand je niet bevalt heb je diezelfde neiging, maar dan omgekeerd. In dit artikel 7 tips om toch een objectieve beslissing te nemen.
Het vertrouwen van de consumenten in de economie is laag, bedrijfsresultaten staan onder druk en de crisis in Europa lijkt zich uit te breiden naar Azië. Veel organisaties voelen zich gedwongen om harde maatregelen te nemen om zo prestaties te verbeteren. In mijn nieuwste boek 'What Makes a High Performance Organization: Five Validated Factors of Competitive Advantage that Apply Worldwide', beschrijf ik de 5 succesfactoren waar organisaties zich op moeten richten om niet alleen met de toegenomen druk om te kunnen gaan maar zelfs voorloper in hun sector te worden.
In het licht van de aanhoudende onzekerheid over de mondiale economie moet uw organisatie sensitief zijn, tijdig kunnen anticiperen op trends en trendbreuken. De vraag is hoe u als controller, juist nu, budgetten effectief inzet als planninginstrument. Hoe krijgt u meer zekerheid over het realiseren van bedrijfsdoelstellingen in 2013 en verder? De volgende 5 leading practices helpen u uw budgettering robuuster dan ooit te maken.
Sales is netwerken. En waar kan dat nu beter dan op social media? Toch zijn veel organisaties en financiële zzp'ers zich hier nog weinig van bewust. Business genereren gaat hand in hand met het onderhouden van zakelijke contacten. Kanalen als LinkedIn en Twitter lenen zich uitstekend voor het opbouwen van nieuwe klantrelaties en het uitbouwen van bestaande contacten. Maar hoe zorg je ervoor dat social media op de juiste manier wordt ingezet? 5 onmisbare tips om het meeste rendement te halen uit social media-activiteiten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl