Wie de return on investment (ROI) van cloud-applicaties wil berekenen, is vrij snel klaar met de kostenkant. De opbrengsten van dit soort softwarediensten, laten zich daarentegen minder makkelijk berekenen. Toch is een gedegen en eerlijke berekening van cruciaal belang voor iedere organisatie die met cloud-diensten aan de slag wil. Drie factoren bepalen de ROI van cloud-toepassingen.
Opkomende markten staan vanwege het groeipotentieel en de toegang tot nieuwe klantgroepen steeds meer centraal binnen business development strategieën van bedrijven. Vaak ontbreekt de specifieke lokale marktkennis en kiezen bedrijven er daarom voor om met lokale tussenpersonen en distributeurs te werken, of ze schakelen partijen in die ze bij potentiële klanten kunnen introduceren. Echter, zakendoen via die tussenpersonen in het buitenland brengt ook grote risico's met zich mee die nog te vaak onderschat worden.
In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen.
Organisaties hebben doorgaans grote hoeveelheden gegevens te verwerken. Een groot deel van deze gegevens zijn inkoopfacturen. Dit proces is behoorlijk arbeidsintensief en kostbaar. Het digitaliseren en automatiseren van het factuurverwerkingsproces zorgt voor een snellere en efficiëntere factuurverwerking, met forse tijd- en kostenbesparingen als gevolg. Maar hoe werkt digitale factuurverwerking eigenlijk en is het ook interessant voor uw organisatie? Bereken gratis uw return-on-investment.
Enige tijd geleden verscheen er een artikel online van Reid Hoffman, medeoprichter van LinkedIn, over concurreren op de arbeidsmarkt. Hij beschrijft de drie puzzelstukjes die je carrièrepad vormen. Iedere finance professional zou deze puzzelstukjes voor zichzelf moeten vaststellen, en regelmatig moeten evalueren, om blijvend competitief te acteren op de arbeidsmarkt voor financieel talent.
Veel organisaties gaan gebukt onder een grote hoeveelheid Excel-modellen binnen de organisatie. Meerdere kopieën van hetzelfde overzicht, onduidelijkheid over de kwaliteit van de cijfers, en niemand die precies weet hoe die cijfers tot stand zijn gekomen. Hoe krijg je grip op de Excel-modellen in je organisatie? Hoe voorkom en herstel je de onbeheersbare wildgroei? We zetten vijf elementen op een rij.
De DSO omlaag brengen, het gezond houden van het debiteurensaldo, het verbeteren van het werkkapitaal... allemaal opdrachten waar credit managers zich dagelijks mee bezig houden. Maar kijkend naar de kwaliteit en resultaten van de credit management functie bij diverse bedrijven zijn er behoorlijke verschillen. Wat maakt een credit manager echt effectief? Welke 7 gewoonten hebben top credit managers gemeen?
De CFO heeft al sinds tijden de reputatie alleen geïnteresseerd te zijn in het financiële gedeelte en minder in zijn medewerkers. Deze opvatting is inmiddels behoorlijk achterhaald. De huidige businessgeoriënteerde CFO heeft meer oog voor zijn medewerkers en onderstreept de mening van de CEO: de belangrijkste activa van het bedrijf gaan iedere avond naar huis. Wat heeft de nieuwe CFO nodig om zich echt te ontplooien tot business-innovator?
Een aanzienlijk aantal shared services organisaties schiet tekort in het behalen van hun originele business case van het standaardiseren van bedrijfsbeleid, processen en ondersteunende systemen. In dit artikel worden de 5 succesfactoren belicht die tezamen leiden tot optimale dienstverlening en processen in uw shared services organisatie.
Het High Performance Business (HPB) III onderzoek van consultancybureau Accenture concludeert dat bedrijven tijdens de crisis de nadruk hebben gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. 4 tips om het tij te keren.
'Sparringpartner van de directie, het geweten van de organisatie, business partner zijn', grote woorden en hedendaagse kwaliteiten die van de moderne controller worden verwacht. Goed vakmanschap alleen is lang niet meer voldoende om een effectieve controller te kunnen zijn. Eric Kemperman bespreekt op herkenbare en vermakelijke wijze de evolutie van het vak en sluit af met 5 onmisbare tips waarmee u in uw transformatie tot business partner uw voordeel kunt doen.
Het in dienst nemen van talentvolle nieuwe medewerkers is veel te belangrijk om aan het toeval over te laten. Het probleem is vaak als volgt; als iemand je bevalt bij de eerste ontmoeting heb je al snel de neiging de positieve punten te benadrukken en de negatieve punten te minimaliseren. Als iemand je niet bevalt heb je diezelfde neiging, maar dan omgekeerd. In dit artikel 7 tips om toch een objectieve beslissing te nemen.
Het vertrouwen van de consumenten in de economie is laag, bedrijfsresultaten staan onder druk en de crisis in Europa lijkt zich uit te breiden naar Azië. Veel organisaties voelen zich gedwongen om harde maatregelen te nemen om zo prestaties te verbeteren. In mijn nieuwste boek 'What Makes a High Performance Organization: Five Validated Factors of Competitive Advantage that Apply Worldwide', beschrijf ik de 5 succesfactoren waar organisaties zich op moeten richten om niet alleen met de toegenomen druk om te kunnen gaan maar zelfs voorloper in hun sector te worden.
In het licht van de aanhoudende onzekerheid over de mondiale economie moet uw organisatie sensitief zijn, tijdig kunnen anticiperen op trends en trendbreuken. De vraag is hoe u als controller, juist nu, budgetten effectief inzet als planninginstrument. Hoe krijgt u meer zekerheid over het realiseren van bedrijfsdoelstellingen in 2013 en verder? De volgende 5 leading practices helpen u uw budgettering robuuster dan ooit te maken.
Sales is netwerken. En waar kan dat nu beter dan op social media? Toch zijn veel organisaties en financiële zzp'ers zich hier nog weinig van bewust. Business genereren gaat hand in hand met het onderhouden van zakelijke contacten. Kanalen als LinkedIn en Twitter lenen zich uitstekend voor het opbouwen van nieuwe klantrelaties en het uitbouwen van bestaande contacten. Maar hoe zorg je ervoor dat social media op de juiste manier wordt ingezet? 5 onmisbare tips om het meeste rendement te halen uit social media-activiteiten.
Beslissingnemers op IT-gebied zien zich voortdurend geconfronteerd met stijgende IT-kosten en toenemende wensen op het gebied van informatietechnologie. Hoe kunnen zij verstandige beslissingen maken over in welke IT zij wel en niet gaan investeren met hun gelimiteerde middelen? Professor Bert Kersten geeft 7 gouden tips voor succesvol investeren in IT.
Veel grote implementatietrajecten mislukken, omdat er te veel nadruk is op wát er geïmplementeerd gaat worden en te weinig aandacht is voor het waarom van de implementatie: het communicatie en change management vraagstuk. In dit artikel beschrijven we vijf veel gemaakte fouten voor, tijdens en na een organisatieverandering. We geven concrete tips hoe u deze valkuilen kunt omzeilen en uw resultaat kunt behalen.
Charisma is niet iets dat je bezit, het is iets dat je verdient. Door je de volgende 10 eigenschappen eigen te maken, zul je succesvoller kunnen bouwen aan geweldige relaties met anderen en positieve invloed kunnen uitoefenen op allerlei situaties in je werk en privéleven.
Hoe komt het toch dat risicomanagementimplementaties en -functies vaak niet opleveren wat er van werd verwacht? En dat het top- en lijnmanagement ze zelfs ervaren als weggegooid geld? In dit artikel komen de 10 belangrijkste oorzaken aan de orde. Wanneer u deze pijnpunten succesvol aanpakt zult u de prognosekracht van uw organisatie vergroten en daarmee uw algehele performance.
Dit artikel betreft de verplichtstelling van de Belastingdienst van BAPI naar SBR via Digipoort gebruikmakend van PKIoverheid. Veel organisaties moeten nog voor 1 januari 2013 een PKIoverheid certificaat aanvragen, aanschaffen en de procedures doorlopen. Er zijn minder dan 26 weken te gaan. Het advies is daarom om op korte termijn de procedures in gang te zetten. Nu is het nog net op tijd te regelen.
Ogenschijnlijk is de migratie naar het SEPA betalingssysteem duidelijk, en inmiddels op stoom. De verschillende producten zijn redelijk goed bekend, de conversie vanuit bestaande betalingsproducten is beschreven, en het publiek wordt bekend gemaakt met het gebruik van IBAN. Maar de echte moeilijkheden zullen zich niet bij de voorbereiding, maar bij de migratie voordoen! De 5 grootste valkuilen op een rij.
In het huidige arbeidsklimaat hebben finance professionals die zoekende zijn naar een nieuwe uitdaging het extreem moeilijk. Werkgevers hebben de kandidaten voor het uitkiezen, dus de gemiddelde werkzoekende financial zal heel wat afwijzingen moeten accepteren voordat hij/zij weer aan de slag kan in een nieuwe functie. Als dit al lukt. Hoe gaan de meest effectieve jobhunters hiermee om? 7 essentiële gewoonten om snel een nieuwe baan te vinden.
De tijd dat banken gemakkelijk financiering verstrekten aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), bijvoorbeeld voor het financieren van groeiplannen, is niet meer. De huidige economische situatie en de positie waarin banken verkeren, zorgen ervoor dat zij terughoudend zijn geworden in het toewijzen van krediet. Een jarenlange vertrouwensband tussen ondernemers en hun huisbank biedt geen garantie meer voor een succesvolle aanvraag. Toch is het loskrijgen van financiering zeker mogelijk, het vraagt alleen om een andere aanpak dan vroeger. Vijf tips hoe te werk te gaan.
Als CFO moet u zich realiseren dat cloud computing compleet anders werkt dan traditionele outsourcing of lokaal geïnstalleerde software. Zodra u met uw bedrijf de cloud ingaat, komen uw servers, netwerken en zelfs uw bedrijfskritische data in handen van een leverancier. Alles wat u dan nog zelf in handen heeft, is het contract. Zorg daarom dat u in ieder geval de volgende tien kritische zaken in het contract heeft ingeregeld; het kan u een ramp besparen...
Tijdens een tweetal rondetafeldiscussies op het Jaarcongres Controlling 2012 werd aan controllers en enkele CFO's de vraag gesteld: bent u 'in control'? De beantwoording daarvan bleek niet eenvoudig. De balans tussen ondernemen enerzijds en risicobeperking anderzijds is fragiel en maakt dat de controller constant moet afwegen waar de belangen van de onderneming liggen. Financieel Management geeft u op basis van de discussies 10 tips om 'in control te zijn.'
Webwinkeliers stoppen veel tijd, financiën en inspanningen in de optimalisatie van de zoekmachines, banners, affiliate marketing enzovoorts maar vergeten vaak het belangrijkste onderdeel van het proces. Hoe leid ik mijn klant zo effectief mogelijk naar een betaling en dus afronding van de bestelling?
Veel bedrijven lanceren allerlei projecten om Business Intelligence (BI) te implementeren. Veelal zijn deze projecten erg kostbaar en leveren ze maar een beperkte meerwaarde voor de organisatie. Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat een implementatie wel de beoogde meerwaarde behaalt en de kosten weet te beperken? Deze checklist bevat tien tips en praktijkvoorbeelden die gebruikt kunnen worden om de 'volwassenheid' van een BI-functie te meten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl