Transformatie en de cruciale rol van finance

Waarom zijn de CFO en financial manager onmisbaar voor een succesvolle transformatie?

Een serie blogs over transformatie.

In deel 1 schreven we dat 70 procent van de transformatieprojecten wereldwijd hun doelen niet behaalt en wat daarvan de impact is op shareholder value.

In dit deel gaan we in op de cruciale rol van de CFO en FM om de succesfactor te vergroten.

Door Ilse Kerling. Zij heeft 25 jaar Azië-ervaring. Haar Global Business Academy helpt het zakelijke gedrag van uw Aziatische collega’s te herkennen, te begrijpen en te anticiperen. Deze serie doet ze samen met Sebastiaan Laurijsse, Senior Director IT & Digital Transformation Manager bij NXP.

Van kosten naar waarde

IT wordt vaak gepositioneerd als een shared service center, zoals faciliteiten, waar je kosten aan alloceert. Dat is vaak een percentage van de omzet. Door alle nieuwe technologie, verschuift die rol. IT is een facilitator van toekomstige omzet geworden. Dat vergt andere kennis en inzichten om de budgetten en waarden te kunnen bepalen. Forbes heeft onderzocht dat de huidige board of directors and management teams vaak te weinig kennis hebben van IT. Over 10 jaar verwachten zij dat 75 procent van de toekomstige CEO’s meer technologie gedreven zijn.

6 jaar in 1 jaar

Soms, als er iets ingrijpends gebeurt, gaan dingen heel snel. Hoe kan een bedrijf in APAC in één jaar tijd hun technologische achterstand inlopen waar wij 6 – 7 jaar mee bezig zijn? Om je toekomstige marktwaarde te beschermen, moet de Cyber Security Officer (CYSO) een grote stem krijgen. Die is vaak direct in gesprek met de CEO en de Board en heeft soms meer te vertellen dan de CIO, want de waarde ligt voor de hand.

2 miljoen voor 1,5 miljard

Bij het bepalen van IT budgetten wordt vaak de oude maatstaf gehanteerd: een percentage van de omzet. Dan krijg je dit soort situaties: ‘De toekomstige omzet ziet er wat onduidelijk uit, dus bespaar maar 2 miljoen dollar op onze computer omgeving’. Ik zeg dan ‘dat doe ik niet’. Want dat is de capaciteit om producten te valideren en te testen. De nieuwe producten die we moeten ondersteunen worden steeds complexer. We hebben juist méér capaciteit nodig om de ontwikkelkosten en ontwikkeltijd zo laag mogelijk te houden. Met die oude maatstaf bespaar je 2 miljoen, maar heeft impact op toekomstige omzet van 1,5 miljard.

Natuurlijk is dat is niet zo simpel: slaat je product aan? Er zit een hoop sales en marketing omheen. De uitdaging voor IT is dat de waarde soms moeilijk vatbaar is. De crux is dat de president R&D en de CFO zien dat het een waardeketen is. Dat IT niet alleen een kostenplaats is, maar ook een strategic enabler.

De cruciale rol van FM

De financiële afdeling binnen mijn IT organisatie helpt mij om de middelen beschikbaar te stellen om mijn strategie te kunnen executeren. Zorgdragen dat de lampjes blijven branden in de organisatie. Maar daarnaast is het essentieel dat ze de waarde kunnen inschatten. Dat betekent dat er niet alleen op C-level, maar op alle lagen in de organisatie, een technologische expertise moet komen die de waardeketen begrijpt.

De cruciale rol van de CFO

De CFO heeft een hele belangrijke rol in het succes van de transformatie. Allereerst door een partnership te vormen tussen de CIO en de CFO: waar blijven we voor aandeelhouders relevant. Ten tweede door het kwantificeren van de werkelijke benefits die een transformatie met zich mee hoort te brengen. Dat kan zijn marge, kosten, risico’s. En als derde door sponsor te zijn van het project. De CFO is uiteindelijk ook de begunstigde. Hoe openlijker de steun en de interne communicatie, hoe sneller de transformatie.

Waarom dit laatste zo belangrijk is, komt in ons volgende artikel aan bod: de sleutel tot succes zit in mensen, hun vermogen om te adapteren. Om die interne complexiteiten te begrijpen nemen we dan een kijkje in Sebastiaan’s IT organisatie.

Waarom mist drie van de vier transformaties het doel? Een leidraad in zes delen:

(1) Transformatie en de wet van de snelste
(2) Transformatie en de cruciale rol van finance
Binnenkort:
(3) Transformatie en de cruciale rol van de CHRO
(4) Transformatie en de uitdaging met Service Providers
(5) Transformatie en 21st century intercultural skills
(6) Transformatie en NXP’s aanpak

(foto: AbsolutVision, Unsplash)

Gerelateerde artikelen