Hoe krijg je werknemers mee in innovatie?
Innoveren, volgens vriend en vijand absolute must om in deze tijden van snelle en voortdurende veranderingen te overleven. En dus is innovatie aan de orde van de dag. Maar hoe moet dat eigenlijk – innoveren, veranderen – als je bedrijf al jaren hetzelfde kunstje doet?
Marcel Gerritsen, Directeur Strategie & Innovatie Rabobank, sprak er tijdens FM Dag 2020 over, gefaciliteerd door Rabobank. Zijn gehoor, financials uit alle geledingen van het bedrijfsleven, waren een en al oor. Want zij weten als geen ander hoe lastig het is om werknemers mee te krijgen in innovatie, in verandering. Marcel Gerritsen werd geïntroduceerd door zijn collega Arjan Groen, Directeur Corporate Clients Nederland van Rabobank. “Als bank zijn wij zelf gedwongen tot innoveren, we maken immers deel uit van een sector in disruptie. We moeten transformeren naar een digitale bank met behoud van persoonlijk advies op sleutelmomenten.”
Onder het publiek veel financieel directeuren van familiebedrijven, en uitgerekend daar is innovatie geen vanzelfsprekendheid. Marcel Gerritsen (foto boven), al ruim twintig jaar werkend bij Rabobank, kreeg als opdracht nieuwe business uit de grond stampen. “Grote bedrijven zijn het niet gewend: innovatie gaat ook gepaard met falen. Zaak was kansen te benutten en gecontroleerd te falen. Denk aan AI, aan Big Data. Dat, in combinatie met het hard dalen van IT kosten waardoor experimenteren goedkoper wordt, bood mogelijkheden.”
Kijken naar concurrenten
Gerritsen zegt het eerlijk en open: innovatie is ook vaak een zaak van goede ontwikkelingen uit de markt oppikken. “Ik kijk de hele dag naar wat de concurrentie doet”. Tot de zaal: “Wie heeft er hier Apple Pay op zijn telefoon?” Als tien handen omhoog gaan: “Zo zie je maar. Finance mensen houden de trends goed in de gaten.”
Nieuwe innovatie vind je daar, waar je klanten last hebben, aldus de boodschap van Gerritsen. “Begin aan de rand van het bedrijf een nieuw bedrijfje op te bouwen. Dat kan met partnerships, door acquisities. Geef zo’n initiatief zes tot 24 maanden de tijd en kijk of je geld kunt verdienen. Want tegenwoordig hoeft dat niet zoveel te kosten. Door bijvoorbeeld het huren van pre-integrated platforms, kan je snel en goedkoop experimenteren.”
Vanuit de zaal merkt een financieel directeur van een scheepsbouwer op: “Bij ons is de uitdaging het laten varen van schepen op andere soorten brandstof. Want als een schip al klaar is, levert verandering de nodige technische hoofdbrekens op. We hebben nu met collega’s een platform om samen na te denken.”
Budget naar innovatie board
Een ander vraagt zich af hoe je ‘vastigheid creëert om dingen te veranderen’. Gerritsen: “Denk aan twee boards, de gewone traditionele en een innovatie board. Door je budget bewust toe te wijzen aan de innovatie board, kun je de impact van traditioneel naar innovatief verschuiven.” De CFO van een autowasbedrijf vertelt over een nieuw project. “Wij halen auto’s bij cliënten op, maken ze schoon en leveren ze weer keurig af. Advocatenkantoren aan de Zuidas bijvoorbeeld, hebben daar behoefte aan. We creëren daarvoor een landelijk platform en de innovatie vindt buiten de normale organisatie plaats. Want anders duurt het allemaal te lang. En we willen de Booking.coms van deze wereld natuurlijk wél voor blijven.”
Arjan Groen van Rabobank (links) haalt het probleem aan van de oude garde die vaak alles bij het eh … oude wil laten. “Het machtsbolwerk van blanke mannen in grijze pakken, moet worden doorbroken met diversiteit. Werken richting een gemêleerd gezelschap, dat nieuwe ideeën omarmt, in plaats van ze te frustreren. Afbreken van silo’s, afstappen van denken dat jij de enige bent met goede ideeën. Dáár gaat het om.”
Nieuwe benoemingen
Eén van de aanwezigen op FM Dag 2020 vraagt zich af hoe je ‘dit nu in de praktijk doet. “De CEO en CHRO moeten dat echt willen, moeten tonen dat het nu menens is. Dan krijg je vanzelf nieuwe benoemingen en begint de transformatie”, aldus beide Rabobank-mannen. De eerder geciteerde automotive CFO: “Wij halen mensen over de streep met de inzet van sprekers. ‘Willen we over tien jaar nog werk hebben? Dan moeten we nu innoveren!’ Bij ons trekken de jonge honden die ouderen mee, trekken de kar.”
Een andere finance professionals in het publiek komt met een voorbeeld van vernieuwing, van verandering, van innovatie: “Ik werk voor een groot bouwbedrijf, dat nu de samenwerking heeft gezocht met een onderneming die gebouwen inricht. Wij de projecten, zij de bureaus en stoelen, zeg maar. En vooral geen ego’s, maar samen, mét het team!”
Gerritsen legt uit dat bij Rabobank researchers full time databanken onderzoeken naar nieuwe business. “Jonge mensen, datagedreven en objectief, die razendsnel leren. Try before you buy! Innovatie coaches uit het eigen bedrijf naast jongeren inzetten, werkt vaak niet. Ervaren oud ondernemers van buiten de organisatie inhuren kan voor frisse impact zorgen. Eén senior, naast een aantal jongeren. Zo krijg je uiteindelijk al je medewerkers enthousiast aan het innoveren.”
(foto’s: Mandy Aileen Photography)