Backsourcing dankzij RPA, maar wel upskillen

RPA draait outsourcen terug: we kunnen gaan backsourcen. Maar daarvoor moet de finance professional wel op tijd upskillen.

Een serie blogs over de toekomst van de finance professional.

BLOG - Vroeger zochten we vanuit de finance vaak naar een speld in een hooiberg, maar vandaag de dag kun je die speld via allerlei technieken supersnel vinden. Als finance professional moet je upskillen om bij te blijven.

Door Alain Mulder. Hij is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.

De Nederlandse CFO van Air France, Steven Zaat, vertelde me onlangs dat zijn verhaal tijdens ons Future of Finance event op 11 maart in Parijs draait om shared service centers. In het kader van de digitale transformatie zal Steven daar uitleggen hoe Air France via shared service centers hun organisatie efficiënter maakt. En welke skillset je mensen daarvoor nodig hebben.

Een land als China loopt daarin al mijlenver voor op de rest van de wereld, met name op Europa en dus ook op Nederland. Goede voorbeelden zijn Alibaba en Tencent Holding, welke een grote bijdrage leveren aan de cashless society in China. Een recent onderzoek van de Tsinghua University School of Economics and Management Center of Internet Development in Peking liet zien, na een analyse van 910.000 LinkedIn-profielen in China, dat nieuw digitaal talent bij Manufacturing en Finance bedrijven vooral komen uit de Software en IT-industrie.

Outsourcen? Uitdagingen!

Dat vraagt dus om upskilling voor finance professionals en snel ook, willen we relevant blijven. Ouderwetse en meer repetitieve taken vinden in dit soort landen namelijk amper nog plaats. Dit zien we nog wel in India of bij een bank als ING in Manilla. Van ons in Europa wordt steeds meer een analytisch en decision-making-niveau gevraagd.

Dat heeft consequenties voor de beoogde manager in deze landen: wie zet je daar neer als leidinggevende? Een Nederlander? Of wordt het toch iemand uit het land aldaar? Wie gaat het beste om met bepaalde plaatselijke gebruiken en welke duidelijke voorwaarden stel je?

Zo hoorde ik laatst over problemen bij een nieuw shared service center van een grote en bekende Nederlandse organisatie in India. Al een paar weken na de opening kregen ze heel veel klachten van leveranciers die maar niet werden uitbetaald. Wat bleek: de facturen werden netjes verstuurd aan het Indiase shared service center, maar omdat er iets kleins ontbrak op de aanleverservice kwamen ze niet aan. De facturen werden gewoon weggegooid. Probleem opgelost, klaar…

Dit is een goed voorbeeld van het niet inspelen op te verwachten communicatieproblemen en het aanpassen van de managementstijl aan de lokale gebruiken. Deze zijn niet beter of slechter dan de Nederlandse, maar wel ánders en daar moet een goede finance manager naar acteren.

RPA to the rescue

Bij Coca Cola in Centraal Azië zijn ze al een stap verder. Daar worden alle facturen die binnenkomen door een robot ingelezen. Die robot ziet de factuur binnenkomen, opent het documentje en leest het factuurnummer, net zoals jij en ik dat zouden doen. Die weg zullen meer bedrijven inzetten, totdat al deze repetitieve taken zijn gerobotiseerd.

Als dat een feit is, maakt het trouwens niet uit waar die robot zal staan: in India of in Europa. Zo’n robot heeft immers geen loonkosten. En ik neem niet aan dat de stroom zo veel goedkoper is in India dan hier. Kortom: waarom zouden we dan nog outsourcen en wat hebben we straks aan al die shared service centers?

Backsourcen? Upskillen

Daarom verwacht ik dat er in de komende tien jaar veel werk terugkeert naar Europa en dus ook naar Nederland. Backsourcing dankzij de robots. Dat betekent banengroei, vooral in de meer strategische en analytische functies binnen finance. De data die binnenkomen moeten immers geanalyseerd worden. Waar dat precies gebeurt, doet er minder toe.

Vandaar die upskilling. Ik hoorde laatst een voorbeeld van een groot beursgenoteerd concern in Nederland: zij gooiden de helft van hun finance-mensen eruit om vervolgens hetzelfde aantal mensen aan te trekken dat wél de juiste skills heeft en vaak wat jonger is. Zo kunnen ze inspelen op allerlei nieuwe technieken.

Denk aan augmented reality, technieken waarbij je via hele bijzondere patroonherkenning in data echt alles naar boven kunt halen bij een klant of organisatie. Vroeger zochten we vanuit de finance vaak naar een speld in een hooiberg, maar vandaag de dag kun je die speld via allerlei technieken supersnel vinden.

Dat biedt perspectieven voor de finance-afdeling. Die kan straks zeggen: we hebben hier een speld gevonden en dat biedt deze kansen voor de organisatie.

De blogs in deze serie:

Lees ook: Hoe worden we niet overbodig? Andere vakgebieden nemen al rollen in finance over. Hoe stoppen we dat? Een wake up call van Christian Cuzick, voorzitter IMA.