Zo maak je werkkapitaalmanagement sexy

Zo maak je werkkapitaalmanagement sexy
Werkkapitaalmanagement wordt vaak gezien als het 'pakkie an' van de financiële afdeling. Eva Borstlap, partner bij Cash Discovery, stelt juist dat de kunst is dat zaken als werkkapitaal- en cashmanagement gaan leven in de hele organisatie.

Van weinig niet-financiële werknemers zal het hart sneller gaan kloppen bij het horen van termen als werkkapitaal, cashflow, maandrapportages of debiteurenbeheer. Tijd om daar verandering in te brengen, vindt Eva Borstlap. “Je moet werkkapitaalmanagement sexy weten te maken.”

ABC-methode

Hoe pak je het aan? Borstlap gelooft in de ABC-methode:

A

De A staat voor ambitie. “Kies samen een mooi rond getal dat je aan cash vrij wilt spelen. Ga voor een uitdagende, maar haalbare ambitie. Hang er ook een gemiddeld aantal dagen aan waarin de cash eerder ontvangen dient te worden.”

B

De B betekent borging. “Zet pilottrajecten uit bij verschillende businessunits en breng hierbij alle relevante processtappen in beeld”.

Tien tips voor beter cashmanagement

C

De C gaat over communicatie. Want de rest van de organisatie moet inmiddels meebewegen. “Voorkom daarom het gebruik van technische termen als werkkapitaalmanagement. Laat de communicatie- of marketingafdeling meedenken over een goede projectnaam die het doel weergeeft, bijvoorbeeld ‘fit for the future’. Daarmee creëer je een wij-gevoel.”

Minder gedoe

Uiteraard wil je andere afdelingen laten inzien welke vruchten zij plukken van cash management. Borstlap is ervan overtuigd dat je dit kunt doen zonder technische termen.

“Vraag mensen niet om maandelijks te rapporteren over cash, maar laat zien dat ze minder gedoe hebben als er heldere afspraken worden gemaakt over het facturatieproces en meerwerk. Een operationeel manager heeft meer plezier in zijn werk als hij niet met klanten in discussie moet over facturen.”

Bedrijfsleven heeft last van late betaling facturen

Stevigste impact

Borstlap stelt dat maatregelen die soms als ‘zacht’ worden omschreven vaak de stevigste impact hebben op de resultaten. “Zo was ik laatst bij een bouwbedrijf dat er een sport van had gemaakt voor medewerkers om dossiers snel, tijdig en foutloos op te leveren. Het team kreeg er lol in en de manager bleef hen enthousiasmeren. Dit werkte, want er werd steeds sneller betaald. Het luchtig houden werkt veel beter dan meer rapportages uitvragen, wat vaak de reflex van financiële mensen is.”

Foto: Unsplash

Gerelateerde artikelen