Willemien Boot, CFO Auping: “Inzetten op duurzaamheid”
‘Duurzaamheid is belangrijk. We willen geen wegwerpartikel zijn’
Auping introduceert binnenkort de slaaprobot Somnox. Een rustig ademend kussen, dat je voor je borst houdt, als een soort knuffel. Je eigen adem wordt kalmer en daardoor val je in slaap. CFO Willemien Boot vertelt dat Auping vaak wordt benaderd door derden met een plan voor samenwerking. “Soms komt het tot iets. Voor Somnox zijn we in een vroeg stadium een partnership aangegaan met studenten robotica van de TU Delft. Een startup. Van bedden en matrassen weten we bij Auping alles, van smart technology minder. Ook werken we nu samen met DSM om een circulair matras te ontwikkelen. Duurzame producten vinden we belangrijk.”
Wij zijn Auping
Sinds 2015 werkt Willemien Boot bij Koninklijke Auping. Ze was 25 jaar in dienst bij Mars, chocola en dierenvoer. Een bedrijf met 60.000 werknemers en een omzet van 30 miljard euro. Auping – met 80 miljoen euro omzet – was een compleet andere wereld. “Ik heb bewust voor een Nederlands familiebedrijf gekozen. ‘Wij zijn Auping’, dat is wat de mensen hier drijft. Dat is me bijgebleven van mijn eerste kennismakingsgesprek. Nu – drie jaar later – is dat gevoel er nog steeds, sterker zelfs.”
De andere genomineerden voor de Huub van Rozendaal Award zijn:
- Wouter Harlaar – CFO Hessing Supervers
- Rimco de Groot – CFO Mourik
- Ton Wallast – CFO Priva
Betrokken bij familie
“Achter Mars stond ook een familie, maar nu, met de Aupings, onderhoud ik toch heel andere contacten. Ook bij gesprekken met de bank, om maar iets te noemen, ben ik meer betrokken. En hoe zet je de Raad van Commissarissen in, waar vraag je om hulp? Transparantie naar de familie, hoe ver ga je daarin? Niet alleen zeggen wat goed is gegaan, maar ook de eh… uitdagingen melden. Zonder ze met elk dagelijks dipje lastig te vallen of hen onnodig ongerust te maken.”
Versnipperde markt
De branche is volop in beweging. De markt is versnipperd, met een handvol grote internationale spelers, vele kleintjes en bijzondere nieuwkomers. “IKEA, Tempur en nieuwkomers op de matrassenmarkt als HEMA en zelfs Lidl”, aldus Willemien Boot. “Dus moet je onderscheidend zijn. Dat is Auping. Vanwege kwaliteit, innovatie, de snelle levering, de rijke historie.
Verbetering van de bedrijfsresultaten kan altijd; zo is het percentage winstgevendheid te laag. Ondanks dat die winst afgelopen jaren groeide. “Natuurlijk houdt me dat bezig”, zegt CFO Boot, “maar er zijn nog zoveel mogelijkheden. In 2016 begonnen we met de Auping-webshop. Bedreiging of aanvulling? Onze winkeliers – Plaza’s, select-dealers en ‘gewone’ winkels – vreesden het eerste. Maar we delen in de opbrengst. Onder het motto ‘Liever online Auping verkopen, dan klandizie aan de concurrent verliezen.’ Bovendien is passen, proberen, voelen belangrijk. Klanten gaan voor bedden en matrassen toch vaak naar de winkel.”