Wanneer worden de senior bankiers in Nederland duurzaam?
Wiebe Draijer, ex-McKinsey & Company partner, stapt op als CEO van Rabobank. En het is dus aan zijn opvolger en het nieuwe C-level van de bank om van de Rabobank ‘DE duurzame bank’ van Nederland te maken en echt duurzaam te gaan ondernemen. De vraag is of dat nu ook echt gaat gebeuren.
Ik ben niet erg optimistisch. Waarom niet? Omdat het C-level van de Rabobank en de andere grootbanken het huidige winstmaximalisatie-principe los zouden moeten laten, echt duurzaam zouden moeten gaan ondernemen en echt duurzaam moeten gaan investeren. Bijvoorbeeld in elektrische tractoren in plaats van in dieseltractoren en niet meer in megastallen met varkens. Hun bestaande businessmodel en bestaande verdienmodel zouden ze dus compleet om moeten gooien. Kortom, een echte duurzame transformatie.
Maar er is nog iets veel belangrijkers. Het zou namelijk ook betekenen dat het C-level en het middelmanagement zelf minder hoge salarissen zou krijgen met echt duurzaam ‘minimalistisch entrepreneurship’ zoals we dat noemden in ‘Groeien zonder te groeien’ (en dat geldt trouwens ook voor de externe management consultants). Ik weet uit eigen ervaring wat dat financieel betekent: ik ging 10 jaar geleden weg bij ABN AMRO. Het resultaat: minder inkomen, maar een fantastische nieuwe work-life balance als zelfstandig ondernemer. Zonder energie slurpende vergaderingen en duizenden overbodige e-mails. Heerlijk!
Dan moet men bij #hrm bij de grootbanken (waaronder ook bij ABN AMRO trouwens waar Wopke Hoekstra een ex-accountant CEO maakte……), ook andere HR-professionals aannemen voor duurzame werving en selectie en duurzaam gaan belonen. En dus ook een heel ander executive recruitment beleid gaan voeren: geen bokito-managers en ‘blauwe’ heren en dames meer, maar nieuwe leiders en medewerkers met een heel ander profiel.
Ik zie dat allemaal nog niet gebeuren. De betrokken senior bankiers en hun corporate marketing afdelingen zeggen dat ze ‘sustainable’ worden en zijn, maar in de praktijk verandert er niets of weinig in hun eigen gedrag, hun strategie en hun bestaande verdienmodel.
Dus blijft het waarschijnlijk bij corporate sustainability storytelling (lees ‘corporate sprookjes’) van het populaire corporate marketing soort. Zoals ik in het laatste hoofdstuk van ‘Dagboek van een bankier’ in 2013 schreef ‘Epiloog: als je niets verandert, verandert er niets’.
Maar je weet het natuurlijk nooit…..hoop doet leven.
Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder bij Corporate IT-strategie, corporate venturing, e-commerce & compliance. Hij is digital strategy & change consultant voor corporates, het MKB & ondernemingsraden. Daarnaast is hij online ondernemer, business coach, spreker, gastdocent en auteur van een aantal boeken waaronder ‘Dagboek van een bankier’, ‘De scale-up blueprint‘, ‘Overlevingsstrategie voor startups’ en ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie‘