Waarom AI-projecten niet van de grond komen
Het gebrek aan AI-vaardigheden, problemen met datagovernance en onvoldoende middelen blijken de belangrijkste factoren die succesvolle AI-implementaties in de weg staan. Hierdoor lopen veel projecten vast in de planningsfase. Voor veel bedrijven zijn kant-en-klare AI-oplossingen de ideale manier om snel van start te gaan en een rendement op hun investering te realiseren.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van softwarebedrijf Qlik, waarin werd onderzocht welke hindernissen bedrijven ervaren bij de vooruitgang van AI en hoe deze kunnen worden overwonnen. Aan het onderzoek namen 4.200 C-suite executives en AI-beslissers uit diverse landen deel, waaronder 200 respondenten uit Nederland.
Hieruit kwamen verschillende uitdagingen naar voren.
Het belang van AI voor het behalen van succes wordt steeds duidelijker. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de Nederlandse respondenten AI als essentieel of zeer belangrijk beschouwt voor het bereiken van strategische doelen en het verhogen van winst (Europees gemiddelde: 86%).
Hoewel AI steeds meer erkenning krijgt, blijven veel projecten hangen in de planningsfase en worden uiteindelijk stopgezet. Uit het onderzoek blijkt dat 10 procent van de Europese bedrijven tussen de 50 en meer dan 100 AI-projecten heeft liggen die nog niet zijn uitgevoerd. In Nederland ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 13 procent. Daarnaast heeft een vijfde (21%) van de Nederlandse bedrijven tot 50 projecten tot de planningsfase gebracht, maar moest deze uiteindelijk pauzeren of annuleren (EU: 20%).
Het blijft vaak een uitdaging om AI-projecten van de grond te krijgen, waardoor 63 procent van de Nederlandse AI-beslissers kant-en-klare AI-oplossingen als een waardevolle manier ziet om de ontwikkeling te versnellen (EU: 71%).
Belangrijkste oorzaken problemen met AI-projecten
In Nederland kampen bedrijven vooral met:
– Gebrek aan vaardigheden voor AI-ontwikkeling: 27 procent (EU: 23%)
– Uitdagingen rondom datagovernance: 24 procent (EU: 20%)
– Obstakels bij de uitrol van AI: 23 procent (EU: 22%)
– Budgetbeperkingen: 22 procent (EU: 19%)
– Tekort aan betrouwbare data: 16 procent (EU: 19%)
Bijna alle Nederlandse bedrijven (89%) geven aan goed te weten welke soorten AI binnen hun organisatie inzetbaar zijn. Tocht ontbreekt het intern vaak aan vertrouwen in de technologie. Zo geeft 48 procent van de Nederlandse AI-beslissers aan dat managers op lagere niveaus weinig vertrouwen hebben in AI, terwijl 41 procent vindt dat ook senior managers sceptisch zijn. Daarnaast denkt 23 procent dat hun klanten weinig vertrouwen hebben in AI.
Maar liefst 59 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat het gebrek aan vertrouwen de AI-investeringen aanzienlijk remt (EU: 60%). Betere kennisdeling, zowel intern als richting klanten, kan helpen dit vertrouwen te vergroten. Daarom is 63 procent van de Nederlandse bedrijven van plan de voordelen van AI actiever te communiceren (EU: 71%).
AI-succes realiseren
Het verbeteren van de AI-vaardigheden van medewerkers door middel van training is belangrijk om intern vertrouwen op te bouwen en AI-projecten succesvol te implementeren in plaats van ze in de planningsfase te laten vastlopen.
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland 56 procent van de AI-beslissers gelooft dat hun land binnen vijf jaar wereldleider kan worden op het gebied van AI-vaardigheden (EU: 64%). Om dit te bereiken vindt 73 procent van de Nederlandse bedrijven dat er meer geïnvesteerd moet worden in de opleiding en bijscholing van medewerkers (EU: 76%). Daarnaast is een meerderheid van de Nederlandse bedrijven (63%) van mening dat de overheid meer moet doen om AI-onderwijs en -financiering te ondersteunen (EU: 74%)