Waakhond legt telemarketing verder aan banden

Alle partijen in de marketingketen zijn verantwoordelijk voor naleving.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat het toezicht op telemarketing intensiveren. Bedrijven hebben tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen. De ACM gaat daarna controleren of bedrijven zich aan de regels houden en handhaven als dat niet het geval is.

De waakhond heeft vooral energieleveranciers en telecombedrijven in het vizier, bedrijven waar veel klachten over komen. Deze maand heeft de ACM de regels nog eens onder de neus van deze sectoren gehouden. Zo mogen bedrijven via telemarketing alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.

De gegeven toestemming moet daarnaast ook voor het gesprek geverifieerd zijn door het bedrijf, bijvoorbeeld per app, sms, e-mail of telefoon. Ook moeten bedrijven transparant zijn over bijvoorbeeld het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van het contract.

De regels zijn van toepassing op alle bedrijven die gebruik maken van telemarketing voor het benaderen van consumenten of zzp’ers.

Ook is er sprake van ketenaansprakelijkheid. Alle partijen in de marketingketen – van het verkrijgen van toestemming tot het einde van de overeenkomst – zijn (mede)verantwoordelijk voor de naleving van de regels. Het bedrijf dat uiteindelijk de contractspartij wordt, is (mede)verantwoordelijk voor de naleving van de regels.

 

Gerelateerde artikelen