Verantwoord ondernemen begint nu
Steeds meer bedrijven pakken hun verantwoordelijkheid en zijn bewust bezig met verantwoord ondernemen. Een mooie ontwikkeling, vindt ook Jan Peter Balkenende. Tijdens Exact Live – The virtual edition schuift hij aan om onder andere hierover het gesprek aan te gaan. Wij stelden hem alvast wat vragen.
Hoe vindt hij dat Nederlandse MKB het doet op het gebied van verantwoord ondernemen? En in hoeverre gooit corona roet in het eten? “Als we het nu niet doen, wanneer dan wel?”
Verantwoord ondernemen
Al vanaf zijn studententijd is Jan Peter Balkenende groot voorstander van de verantwoordelijke samenleving en verantwoord ondernemen. “Verantwoordelijkheid is niet iets dat alleen bij de overheid ligt. Ook bij individuen, organisaties en bedrijven. We zijn allemaal onderdeel van deze maatschappij en iedereen moet hierin zijn verantwoordelijkheid nemen”, begint Jan Peter Balkenende te vertellen. Met zijn rol als voorzitter binnen de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) en de Maatschappelijke Alliantie is hij dagelijks met dit thema bezig.
“Als bedrijf heb je op de eerste plaats natuurlijk oog voor de legitieme belangen van je onderneming zelf. Je wilt je mensen aan het werk houden, investeren in business development, je lange termijn doelen waarborgen en winst maken. Maar daarnaast is het ook belangrijk om ook te hebben voor je maatschappelijke omgeving, de rol die je hierin speelt en hoe je hier aan kunt bijdragen. Hoe sta je bijvoorbeeld tegenover het klimaatvraagstuk? Hoe bevorder je de werkgelegenheid? En hoe ga je met je eigen medewerkers om?”
Samenwerken binnen sectoren
Gelukkig worden bedrijven zich hier steeds bewuster van en pakken hun verantwoordelijkheid om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. “Wat je veel ziet, is dat bedrijven en sectoren samenwerken op het gebied om verandering in gang te zetten”, gaat hij verder. Een slimme aanpak, want samen bereik je vaak meer dan alleen. “Een goed voorbeeld is de textielsector. Zo hebben zij zich een aantal jaar terug gezamenlijk ingezet voor het uitbannen van kinderarbeid in kleding en textiel.”
Een nieuwe realiteit
Met de komst van corona kreeg de wereld er afgelopen maart een hele nieuwe uitdaging bij. De wereld werd nagenoeg tot stilstand gebracht en inmiddels hebben we te maken met een nieuwe realiteit.
“We leven in een hele lastige tijd, waarin bewegingsmogelijkheden kleiner zijn, bedrijven in de gevarenzone terechtkomen en de internationale handel klappen krijgt. Toch ben ik ervan overtuigd dat we juist deze crisis kunnen benutten om een extra slag te maken richting duurzaamheid.” Balkenende legt uit: “Juist nu zijn bedrijven opnieuw kritisch en bewust aan het kijken naar hun bedrijf, doelstellingen en processen. Hét moment om hier ook het thema verduurzaming in mee te nemen en welke maatschappelijke rol je als bedrijf kan en wilt spelen. Want als we het nu doen, wanneer dan wel?”
Dutch Business Endorse Sustainable Covid Recovery
De geluiden uit het Nederlandse bedrijfsleven zijn positief. Zo is er vanuit de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), waar Balkenende voorzitter van is, samen met andere organisaties een statement uitgebracht en aangeboden aan de overheid: Dutch Business Endorse Sustainable Covid Recovery. In dit statement staat het versterken van duurzaamheid in tijden van corona centraal door op Europees niveau een verband te leggen tussen herstelmaatregelen en verantwoord ondernemen. “Op dit moment worden grote sommen geld in de economie gestopt om bedrijven overeind te houden en banen te redden. Wij stellen voor als je steun geeft, gebruik dan de Sustainable Development Goals van de Verenigende Naties – 17 werelddoelen voor duurzame ontwikkeling – en de klimaatafspraken als toetsingskader voor deze steunverlening.”
In een korte tijd hebben al meer dan 400 Nederlandse bedrijven dit statement ondertekend. “Heel bijzonder om te zien hoeveel bedrijven dit idee steunen en dat dit echt begint te leven.” Maar tegelijkertijd ook nodig. “Het mag niet alleen bij praten blijven, we moeten in actie komen en duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid naar een hoger niveau tillen.”
Aan de slag binnen je eigen organisatie
Heeft hij nog tips voor ondernemers om ook in actie te komen? “Kijk altijd eerst binnen je eigen organisatie. Waar staan we op dit moment? Vervolgens kun je kijken hoe je een bijdrage kunt leveren en zaken kan verbeteren of versterken. Maak gebruik van de mensen en kennis in je organisatie. Denk hierbij zeker aan de nieuwe generatie. Jongeren leren nu op scholen en binnen opleidingen rekening te houden met SDG’s. Maak als bedrijf gebruik van deze nieuwe inzichten en ideeën. En kijk vervolgens binnen je sector of je bedrijventerrein hoe je samen met dit thema aan de slag kunt.”
Balkenende sluit af: “Natuurlijk moet je als bedrijf omzet binnenhalen, maar pak ook die maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het wordt ook steeds meer van bedrijven verwacht. En als je denkt ‘het komt later wel’ ga je als bedrijf kansen missen in de toekomst. De bedrijven die de verbinding weten te leggen tussen de economische en maatschappelijke kant, zijn de winnaars van morgen. Daar ben ik van overtuigd.”
Jan Peter Balkenende op Exact Live 2020
Benieuwd hoe Jan Peter Balkenende verder kijkt naar de economie binnen het nieuwe normaal? Kom naar de openingssessie tijdens Exact Live – The virtual edition, op maandag 2 november. Hier gaat Jan Peter Balkenende in gesprek met Alexander Rahusen, CFO van Exact.
Schrijf je gratis in via www.exactlive.nl en mis hét business event van het jaar niet.
(foto’s: Exact; dit artikel verscheen eerder bij Exact)