Uitbesteden van loonadministratie blijkt ook voor jouw onderneming interessant – hier zijn drie redenen waarom
‘Schoenmaker blijf bij je leest’, is een veelgehoorde uitdrukking. Een andere luidt ‘gemak dient de mens’. Bij het uitbesteden van zoiets als de salarisadministratie geef je gehoor aan beide wijsheden. Een ieder moet doen waar hij goed in is, en jij als ondernemer bent het beste op je plek met nieuwe ideeën, slimme marketing en allerlei toekomstdromen. Net als het schoonhouden van het pand, het bereiden van een lekkere lunch of het doen van boodschappen is de salarisadministratie iets dat je het liefst uitbesteedt.
Salarisadministratie is belangrijke materie
Dat is meteen de eerste reden dat je die papierwinkel uit handen geeft aan een specialist als Salure: je bent er zelf niet zo’n held in, al dat gereken en geregel. Anderen hebben daar weer hun passie van gemaakt. Van het rekenen en regelen, maar ook van het ontzorgen. Zij weten als geen ander wat voor belangrijke materie de loonhuishouding is. Zo ook het bijhouden van vakantiedagen, uitbetalen van extra’s en alle verwante werkzaamheden waar jij tot voor kort nog net geen dagtaak aan had.
Grote tijdwinst
Zo komen we meteen op de tweede reden om vaklui in de arm te nemen: het scheelt je zeeën aan tijd. Eigenlijk boek je dubbele winst. Stel: je bent per week vijf van je pakweg veertig werkuren kwijt aan de salarisadministratie. Dat zijn vijf uren waarin je goed beschouwd geen geld verdient. Met het uitbesteden ervan heb je die vijf uren opeens terug om te denken aan bijvoorbeeld productontwikkeling, slimme campagnes en klantenwerving. Nederland staat in de top 40 van landen waar een complexe salarisadministratie eerder regel dan uitzondering is. De kosten van het inhuren van gediplomeerde experts op dit gebied vallen ruimschoots weg tegen de winst die je gaat boeken als jij je kunt bezighouden met datgene waarom je een eigen onderneming bent begonnen: aan de weg timmeren!
Foutloze ontzorging
Je bent in de wieg gelegd om je bedrijf tot een ongekend succes te maken, zoals anderen een talent hebben voor het foutloos afhandelen van de papierwinkel die soms eerder op een papiergroothandel lijkt. Denk bijvoorbeeld aan de modernisering van de kilometerdeclaraties, die niet stilstaan in verband met de stikstofuitstoot die hierin opgenomen wordt. In dit magazine, dat overigens een musthave voor de ondernemer van nu is, hou je de voortrazende ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. De vakmensen zijn daar eveneens van op de hoogte en kunnen je altijd schijnen. De fouten die je zelf kan maken met pakweg een fietsvergoeding, belastingaangifte of zakenlunch declaratie maken de specialisten niet.
Minder stress, meer inspiratie
Reden drie is van onschatbare waarde: je wordt vrijer in je hoofd. Als ondernemer heb je veel ballen in de lucht te houden. De gevelreclame mag wel eens vernieuwd worden. Er mag wel wat meer gebeuren op de sociale kanalen van je bedrijf. De contacten met locals moeten aangehaald worden. Een werknemer die het niet naar zijn zin heeft, moet opnieuw gemotiveerd worden. Kortom: je bent al genoeg aan het bijsturen en wilt volledig beschikbaar zijn als spokesman, motivator, manager en brein achter je onderneming. Het is daarbij de kunst om niet in micromanagement te vervallen, maar de hele dag kom je dingen tegen die wat extra aandacht verdienen. Besteed de zogenaamde blokken aan je been uit aan degenen die hier hun beroep van hebben gemaakt en je ziet dat er meer speelruimte ontstaat voor details en randzaken. De dingen die je al tijden in je hoofd hebt, en waar je nu eindelijk aan toekomt. Weg met de stress, laat de inspiratie maar komen!