Tijdelijke rol CDO cruciaal voor verandering

De CDO zat eerst aan de commerciële kant, maar is nu meer gericht op het realiseren van de verandering.

De rol van de chief digital officer (CDO) is sinds enkele jaren aan het veranderen. Dit heeft vooral te maken met de impact van big data en de opkomst van kunstmatige intelligentie. Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat bedrijven stevig moeten inzetten op digitale transformaties, zo blijkt uit onderzoek van Strategy&,een onderdeel van PwC.

“De CDO zat eerst aan de commerciële kant, maar is nu meer gericht op het realiseren van de verandering”, aldus Steven Pattheeuws, digital-expert bij Strategy&. “De rol van de CDO wordt door de technologische ontwikkelingen volwassener. Hij of zij was eerst waarnemer en dat is veranderd naar het aanjagen van digitale transities en transformaties. De CDO is steeds vaker verantwoordelijk voor het zorgen voor een doorbraak binnen het bedrijf, zodat het een sprong kan maken richting de toekomst en de concurrentiepositie blijft behouden.”

Verschuiving ook te zien in achtergrond van CDO
Deze verschuiving is ook terug te zien in de achtergrond van de huidige CDO. Deze verschuift van marketing/sales (63 procent in 2014, 16 procent in 2018) naar IT/tech (9 procent in 2014, 40 procent in 2018). Uit het onderzoek van Strategy& blijkt verder dat in 2018 wereldwijd ruim twintig procent van de 2500 grootste bedrijven een CDO had. Binnen Europa is de CDO meer gemeengoed. Daar heeft bijna veertig procent van de bedrijven een CDO in dienst, een toename van vijf procent ten opzichte van 2016. Ruim de helft van alle CDO’s zit op bestuursniveau.

Binnen de banken en verzekeringswereld komt de positie van CDO het vaakst voor. Een logische consequentie van het feit dat de financiële sector enorme hoeveelheden (financiële) gegevens verwerkt. De verwachtingen van klanten van deze organisaties met betrekking tot onlinedienstverlening, privacy en communicatie liggen steeds hoger.

Werkzaamheden CDO worden steeds meer tijdelijk
Deze ontwikkeling vertaalt zich ook naar de termijn van de CDO. Volgens Pattheeuws “zien we voor het eerst bewijs dat de rol van CDO een tijdelijke is. Hij of zij moet de organisatie helpen een transformatie te realiseren door bepaalde (IT-)aspecten aan te pakken.” 

Het gaat dan vaak om een periode van twee tot drie jaar. Als de processen, de teams en de benodigde infrastructuur op orde zijn om de digitale transformatie te realiseren en te borgen, wordt de rol van de CDO belegd binnen andere functies in de organisatie. Het wordt daarom voor organisaties ook steeds belangrijker dat alle mensen binnen de organisatie digitale kennis bezitten.

Pattheeuws maakt zich nog wel zorgen over de middelgrote bedrijven tot zo’n vijfduizend werknemers. “Het aantal CDO’s bij grote bedrijven is door de jaren heen toegenomen. Maar bij de laag eronder gebeurt dat niet, terwijl die bedrijven wel de capaciteiten in de organisatie nodig hebben om ook die digitale transitie te realiseren.”

Gerelateerde artikelen