Sligro heeft oog op Schuitema
Door de prijzenoorlog in de supermarktsector wordt het voor ondernemers en kleine ketens steeds moeilijker om rendabel te zijn, stelde Slippens. Bovendien neemt volgens de topman de angst toe dat er geen kopers te vinden zullen zijn voor de winkels. Slippens noemde een overname van Ahold-onderdeel Schuitema een ‘droom’, die momenteel echter niet aan de orde is. Het bedrijf staat op dit moment niet te koop, maar mocht dat wel gebeuren dan staat Slippens ‘zeker netjes in de rij’. Een mogelijke overname, die al jaren beoogd wordt, zou gerealiseerd kunnen worden door het ruilen van aandelen, aldus Slippens.
De prijzenoorlog die sinds het laatste kwartaal van 2003 in de Nederlandse supermarktbranche woedt, kost Sligro ongeveer 6 tot 7 miljoen euro aan bedrijfsresultaat in 2004. Wel denkt Slippens dat het dieptepunt bereikt is, simpelweg omdat er bij veel aanbieders niet meer van de prijs af kan. Ook reageert de consument steeds minder op prijsverlagingen. Sligro verkoopt net als de rest van de branche veel producten met verlies. De supermarkten van Sligro leggen bijvoorbeeld 5 tot 6 procent toe op een fles Coca-Cola en 15 procent op Olvarit.
Sligro verwacht op jaarbasis in 2004 een 0 tot 1 procent hogere omzet te behalen, nadat die in de eerste helft nog iets lager was dan in de vergelijkbare periode in 2003. Het bedrijf voorziet een hogere omzet in het tweede halfjaar ten opzichte van het eerste halfjaar, waardoor er op jaarbasis sprake zal zijn van ‘enige’ omzettoename ten opzichte van de 1,36 miljard euro die in 2003 werd gerealiseerd.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager