Ruim 55 procent MKB-ondernemers heeft last van wanbetaling
Dit zijn enkele conclusies die volgen uit het onderzoek uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Betalingsachterstanden.nl, een initiatief van de Stichting Betalingsachterstandenregistratie. De Stichting is bezig met behulp van de centrale registratie van zakelijke achterstanden het aantal betalingsachterstanden en wanbetalers terug te dringen. Dit moet leiden tot meer vertrouwen tussen zakelijke partijen.
Uit de eerste prognoses blijkt dat door “naming and shaming” van wanbetalers, 89,6 procent van de in 2016 aangemelde vorderingen bij het register alsnog is betaald.
George Kerstholt, bestuurslid bij Stichting Betalingsachterstandenregistratie, is erg geschrokken van de onderzoeksresultaten: “Dit onderzoek aangevuld met de eigen ervaringscijfers toont aan dat het tegenwoordig niet vanzelfsprekend is om betaald te krijgen voor de door jou geleverde goederen of diensten. Zolang de factuur niet wordt betaald, blijft het een frustrerende gebeurtenis omdat middelen tot incassatie kostbaar en langdurig zijn, zoals gerechtelijke- en incassokosten. MKB'ers kunnen de tijd en het geld niet missen om achter de openstaande facturen aan te gaan. Zij moeten gewoon doorwerken en staan hierdoor machteloos. Het niet-betalen van facturen voor goederen en diensten die reeds geleverd zijn is een zeer kwalijke zaak.”
Ondernemers zouden meer inzicht in het betalingsgedrag van andere bedrijven moeten krijgen. “Alleen dan ontstaat er een betrouwbaar ondernemersklimaat”, aldus Kerstholt. Stichting Betalingsachterstandenregistratie pleit er dan ook voor dat ondernemers beter onderzoek doen om zo te voorkomen dat facturen onbetaald blijven.
Verkeerde inschatting risico's
De belangrijkste reden voor ondernemers om geen controles uit te (laten) voeren op potentiële wanbetalers is het beperkte risico dat zij denken te lopen. Dit blijkt een harde leerschool met alle gevolgen van dien. De grotere bedrijven zijn zich daar wel van bewust. Van hen zegt 61 procent meer dan 10.000 euro mis te lopen door wanbetaling. Slechts 27 procent van hen doet geen controle naar liquiditeit en/of betalingsgeschiedenis.
Samen sterk: centraal meldpunt voor betalingsachterstanden
Met het openstellen van een centraal meldpunt voor bedrijven die goederen en diensten afnemen en vervolgens te laat of niet betalen, wil de stichting ervoor zorgen dat economische schades aanzienlijk worden teruggebracht. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 56 procent van de ondernemers eventueel bereid is om onderling kennis te delen met betrekking tot wanbetaling. Stichting Betalingsachterstandenregistratie biedt ondernemers het platform om de achterstanden aan te melden en in te zien. Niet-betalende en mogelijk zelfs malafide ondernemingen kunnen op deze manier tijdig worden onderschept en te laat-betalende partijen zullen gemotiveerd worden om hun afspraken na te komen.