Ritchy Drost: ‘Digitale finance reis: méér dan data en systemen’
Finance als helpende hand van de business, als onderdeel van de business. Op die reis zijn Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo, en zijn 250-koppige team. En daarbij wordt gebruik gemaakt van alle digitale mogelijkheden die er anno 2021 zijn. Drost praat erover in ons webinar over finance en de business.
“Met mijn team zetten we vol in op de digitale transformatie”, aldus de CFO. “Die transformatie gaat naast data en systemen ook om een cultuurwijziging; als finance business navigators moeten we de gehele organisatie helpen met het tonen van lef om betere en snellere besluiten te nemen. In het belang van de klant. We zitten nu midden in dat traject.”
De basis hiervoor is gelegd vanaf het samengaan van Vodafone en Ziggo begin 2017, legt Ritchy Drost uit. “Waar we bijvoorbeeld begonnen zijn met het oprollen van verschillende ERP-systemen. Nu kennen we er met Oracle en SAP nog twee, uiteindelijk wordt dat er dus één. Al die tijd zit er als het ware tooling overheen die onze twee werelden samenvoegt. Zodat het niet uitmaakt dat de ‘achterkant’ nog niet geïntegreerd is.”
Firepower in denkkracht
Waarheen die digitale transformatiereis van de reus in kabel, internet en mobiele telefonie uiteindelijk moet leiden? “Naast het simplificeren van de achterkant, gaat het vooral om het omhoog brengen van de kloksnelheid”, zegt de CFO van VodafoneZiggo. “Naar veel meer standaardwerk, met een laag van intelligentie daarover heen. Naar data gedreven, automatische voorspellingen bijvoorbeeld. Kijk, als van de honderd keer de bal er 99 keer in is gegaan, hoeft dat wat mij betreft niet nog eens een keer te worden voorspeld. Wat voor mij key is: dat het finance team zoveel mogelijk van de firepower qua denkkracht, analyses, data, etc. inzet in het belang van onze klanten.”
Data-driven besluitvorming
In een interview met CFO Magazine zei Drost eerder: “Door onze financieringsstructuur zijn we een highly leveraged company. Met Liberty Global en Vodafone hebben we twee toonaangevende wereldspelers als aandeelhouders. Na de fusie zijn we met een deels nieuw team van start gegaan. Finance staat bij ons voor verandering, voor betrouwbaar. Voor minder transacties, voor een steeds belangrijker wordende navigator-rol. Voor AI, business-intelligence, data-driven besluitvorming. Live door de resultaten gaan, met je mobiel. Dat brengt, nee, dat ís de toekomst.”
Telkens nieuwe doelen
En die digitale reis is volgens Ritchy Drost . Een reis waarbij telkens weer nieuwe doelen worden gesteld. Terugkomend op de vraag of finance deel uitmaakt van de business, is het antwoord van de CFO kristalhelder: “Finance moet steeds meer onderdeel worden van de business. Dat moet terug te zien zijn in de samenwerking met andere afdelingen. En dat lukt, hoor ik van collega’s!”
Gedrag, organisatie, governance
Naast gedrag gaat het er daarbij ook om goed georganiseerd te zijn, het gaat om governance. “Zo nemen we in ons Commercial Committee alle besluiten over elke wijziging in onze commerciële propositie”, zegt Drost. “Bijvoorbeeld als het gaat over samenstelling van geconvergeerde pakketten, welke data bundels zitten in welk pakket, welke promoties draaien we… Ik ben voorzitter van dat Commercial Comittee, ik check en balance met de andere onderdelen. Ja, hier zijn finance en de business één.”