Overleven kost geld

Innoveren om te overleven, tuurlijk. Maar verandering kost geld. Is jouw organisatie daar klaar voor?

Een serie blogs over de toekomst van de finance professional.

Als we de media mogen geloven, staan ons massale ontslagen te wachten in het bedrijfsleven als gevolg van de COVID-19-crisis. Ik hoorde al iets over eind september, als veel financiële regelingen aflopen. En ook doordat bedrijven zich opmaken voor hun jaarcijfers, zullen ze richting einde jaar naar hun (over)capaciteit kijken. Een goed moment om te spieken bij onze collega’s in China. Hoe overleven bedrijven en andere organisaties daar de gevolgen van de crisis? Ze werden natuurlijk sneller geconfronteerd met het virus, maar konden er ook weer sneller lering uit trekken, zo blijkt uit recent onderzoek daar.

Door Alain Mulder. Hij is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.

Mij valt in dit Chinese onderzoek onder meer op hoeveel bedrijven last hadden én hebben om aan goed personeel te komen als gevolg van de crisis. Dat staat ons in Nederland waarschijnlijk ook te wachten. Misschien gebeurt het niet zo snel bij kennisorganisaties, maar wel in de fabrieken waar iedereen dicht op elkaar werkt. Denk aan de geluiden die we horen vanuit onze vleesverwerkende sector, maar ook uit de hoek van de e-commerce en hun warehouses.

Zo las ik onlangs een openhartig interview met de CEO van Coolblue waarin hij vertelde hoe zelfs zijn toch populaire bedrijf steeds lastiger aan personeel komt. Maar Coolblue loopt ook tegen een tekort aan producten aan. Veel van hun producten komen immers uit China. Met als gevolg dat er nog steeds serieuze voorraadproblemen bestaan.

Dan kan je je natuurlijk afvragen: “Waarom zit onze supply chain eigenlijk helemaal in China?” Moeten we wel afhankelijk zijn van dit soort verre landen? Die roep hoor je steeds vaker in onze maatschappij. Dat zijn hele logische vragen over mogelijke veranderingen, maar eerlijk gezegd ontkomen we bijna niet aan China. Het alternatief is namelijk om je hoofdtelefoon in Duitsland te laten maken. Maar ja, bij bijna elk product komt er wel een boutje, een moertje, een schroefje of een nippeltje uit China. Hoe houd je dat dan in de gaten? Dat verandergesprek is dus complex, maar wel nodig om te voeren in je eigen business.

Credit is the most valuable asset

“Credit is the most valuable asset” is nog een conclusie uit het Chinese onderzoek. Ga bij je leveranciers na, of je je krediet kunt verruimen. Het komt er dus op neer dat je goede relaties onderhoudt met je leveranciers. Die extra ruimte wordt vaak gegeven, maar er zit natuurlijk wel een einde aan die coulante houding. Op een gegeven moment willen ook zij hun rekeningen toch betaald krijgen. Toch blijkt in overleg veel mogelijk in deze zo andere tijden.
Hoe goed is jouw relatie met je leveranciers?

Overleven kost geld

Cash(flow) is King. Veel bedrijven, ook in Nederland, focussen nog altijd volledig op winst en omzet, maar cash is echt veel belangrijker, voorál nu. Je kunt nog zo’n schitterende winst behalen, maar als je geen cash op de bank hebt staan wordt het lastig. Zo benadrukken veel bedrijven het belang van investeren in innovatie, willen ze straks nog bestaansrecht hebben.
Dus stel dat je kantorenverhuurder bent, dan zal je toch echt wel nieuwe plannen moeten bedenken. Bedrijven hebben binnenkort veel minder van je kantoorruimtes nodig, zo lijkt het. Het thuiswerken wordt steeds belangrijker. Daar moet je op inspelen. Innoveren dus. Maar dat kan uiteraard alleen als je voldoende cash op de bank hebt staan.

Het ontwikkelen van aangepaste businessplannen en het implementeren van verandering kost geld. Overleven kost helaas geld. Kortom: hoe inventief denk jij als finance professional mee over jullie businessmodel, jullie productieketen, jullie leveranciers én jullie cash?

De blogs in deze serie:

Lees ook: Hoe worden we niet overbodig? Andere vakgebieden nemen al rollen in finance over. Hoe stoppen we dat? Een wake up call van Christian Cuzick, voorzitter IMA.

(foto: César Abner Martínez Aguilar, Unsplash)

Gerelateerde artikelen