Op weg naar nieuwe ervaringen
Ik had gereageerd op de advertentie waarin een manager voor de shared services organisatie werd gevraagd. Na het meerdere malen uitvoerig lezen van de vacature, was het voor mij heel duidelijk: ik ga daar werken!
Om te zorgen dat ik zou opvallen tussen de stapels brieven, besloot ik om één van de vermeldde contactpersonen te bellen. De Russische projectleider van dit grote wereldwijde IKEA-project genaamd WANS: Worldwide Accounting Network Services. Dit project hield in dat alle boekhoudwerkzaamheden van de gehele wereld zouden worden samengebracht in de nieuw op te bouwen Shared Service Center die in de regio Amsterdam zou komen.
Tijdens het telefoongesprek vertelde ik uiteraard over mijn werkervaring: na het afronden van de meao-opleiding begonnen bij een klein accountantskantoor in Zoetermeer waar ik de basis voor mijn verdere ontwikkeling heb gelegd. Na ruim 5 jaar de mba en pdl avondopleidingen afgerond en vanwege het AO/IC onderdeel van het SPD heb ik de overstap naar NOKIA Nederland gemaakt. In eerste instantie als General Ledger Accountant, SAP geïmplementeerd en binnen een jaar doorgegroeid naar Accounting Manager. Na ruim 3 jaar de overstap gemaakt naar de Europese importeur van Mitsubishi Motors waar ik als Accounting Manager weer SAP heb geïmplementeerd, maar ook een system voor de digitale verwerking van inkomende facturen, een systeem voor de digitale verwerking van reisdeclaraties en een Shared Service Center opgebouwd. Inmiddels had ik ook de SPD en de HOFAM-opleiding afgerond en was ik toe aan een nieuwe stap, een nieuwe uitdaging. Ik zat tenslotte al meer dan 4 jaar bij Mitsubishi dus het werd wel weer tijd voor verandering
En zo geschiedde. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek met de deputy CFO van de IKEA Group. Een Zweed die al meerdere jaren in Nederland woonde en werkte. Hij had de grootste plannen, echt inspirerend! Op basis van zijn enthousiasme en de abstracte beschrijving van zijn ideeën, was ik al verkocht. En zelfs nadat ik meer dan 7 weken na het eerste gesprek niets meer had gehoord, wist ik het zeker. Ik ga bij IKEA werken! En ja hoor, na 7 weken, ontving ik eindelijk een mail. Er was het één en ander gebeurd. Het project was gestopt, maar of ik toch nog een keer wilde komen praten. En ja, dat wilde ik wel. In het gesprek wat volgde werd mij uitgelegd dat de shared services organisatie niet doorging, met als reden dat de IT-afdeling niet voldoende bij het project was betrokken. Het nieuwe plan was om binnen de komende 14 maanden de gehele boekhouding wereldwijd te standaardiseren en de nieuwe web-based versie van het accountingsysteem volledig gestandaardiseerd uit te rollen. Zonder te weten waar ik eigenlijk ja tegen zei, heb ik de aanbieding met beide handen aangepakt en zo begon mijn reis bij IKEA.
Hoe moeilijk kan het zijn: de boekhouding van een retailer standaardiseren? Achteraf en tot mijn geluk, had ik de opdracht volledig onderschat, want achter de bekende blauw/gele IKEA-winkels gaat een complexe wereld schuil van onder andere eigen katoenplantages, fabrieken, ontwerpafdelingen, trading, supply chain, restaurantketen, ICT systemen en investeringen in schepen, treinen, hotels en tegenwoordig ook windmolenparken. Maar na 14 maanden hard werken en de gehele wereld over reizend, was het dan zover. Op 1 september 2006 zijn we live gegaan met het nieuwe wereldwijd Accounting Concept, bestaande uit een Common Chart of Accounts, Common Chart of Cost Centres, Common Code String, Accounting Manual en de common web-based versie van het accountingsysteem.
Na het afsluiten van die eerste periode, heb ik de mogelijkheid gekregen om het nieuwe Global Accounting team op te bouwen en te managen, samen met het team de jaarlijkse internationale Accounting Managers meetings te organiseren en voor te zitten, Competence Development voor de gehele wereldwijde Accounting functie op te bouwen, inclusief het opzetten en faciliteren van interne training programma's, het realiseren van Shared Services, niet in Amsterdam, maar in Poznan en in Shanghai en het opbouwen van een proces georiënteerde organisatie naast de functioneel georiënteerde organisatie. Wat een reis, wat een avontuur en zo ontzettend veel geleerd! Ik heb zelfs de mogelijkheid aangegrepen om een Executive MBA-opleiding af te ronden en hiermee mijn lang gekoesterde uitdaging ingelost: van mba naar MBA!
Maar inmiddels was er ook in mijn privéleven veel gebeurd en zodoende kwam ik in aanraking met personal coaching. Een periode die mijn leven heeft veranderd en nadat mijn manager had aangegeven dat ik meer aan ontwikkeling mocht doen, heb ik mijn kans gegrepen om mijzelf verder te ontdekken en te ontwikkelen. Eerst ben ik in NLP gedoken, daarna in Myers Briggs Type Indicator (MBTI) en uiteindelijk heb ik de opleiding tot gecertificeerd ICF-coach afgerond. Met dit alles heb ik trainingen opgezet en uitgevoerd en kon ik 5% tot 10% van mijn tijd als interne ICF-coach binnen IKEA spenderen, waarbij ik personen en teams van over de gehele wereld heb gecoacht en getraind.
En nu, na 5 jaar bij het accountantskantoor, 3 jaar bij Nokia Nederland, 4 jaar bij Mitsubishi Motors Europe en 12,5 waanzinnige jaren bij IKEA, volg ik mijn hart en maak ik vanaf 1 januari weer een volgende stap op weg naar nieuwe ervaringen. Het coachen, mentoren, trainen van mensen en teams is waar mijn hart ligt, uiteraard dichtbij de professie waar ik de eerste 25 jaar van mijn professionele leven heb doorgebracht: finance en accounting. Waarom? Gewoon omdat het leven geleefd mag worden! Én omdat zelfreflectie, samenwerken, jezelf kennen en de ander begrijpen nog niet vanzelfsprekend is voor iedereen en daar wil ik graag een bijdrage aan leveren.
Marinda van Harskamp is auteur van het boek Accounting Architecture Model en werkt als trainer, coach, mentor en adviseur met de ontwikkeling van financiële en niet-financiële professionals vanuit haar onderneming TSvH. Ook geeft ze regelmatig presentaties en lezingen over het financiële vakgebied gecombineerd met haar brede kennis en internationale ervaring met MBTI®, NLP, ICF (International Coach Federation) en IKEA.