Ondernemersmeldpunt voor hinder zero emissie-zones

De infrastructuur voor emissieloze mobiliteit is nog onvoldoende.

Bijna twee derde (64%) van de ondernemers met een bedrijfsbus maakt zich zorgen over de invoering van zero-emissiezones sinds begin 2025. Dit blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk. Slechts vijftien procent van de ondervraagden maakt zich weinig tot geen zorgen over de milieuregels.

ONL voor Ondernemers heeft daarvoor het Meldpunt Zero-Emissie ingesteld. Klachten en andere meldingen worden verzameld en doorgegeven aan de regering.

Ondernemers klagen over gebrekkige mogelijkheden om over te stappen op emissieluwe bedrijfsauto’s. De benodigde infrastructuur zou nog niet op orde zijn. Het stroomnet is overvol en de laadpaalstructuur is niet op orde. Daarnaast moet er een fors hogere prijs worden betaald voor uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s en ontbreekt het aan een betaalbare tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen.

  • 23% van de ondernemers ziet zero-emissiezones als hun grootste uitdaging.
  • 22% ziet de vervanging van hun bedrijfsbus als de grootste uitdaging
  • 60% maakt zich zorgen over de vervanging van hun bedrijfsbus; 20% ligt hier niet wakker van.

Overigens zijn er uitzonderingen op de regels van de zero-emissiezones. Zo hebben de schoonste dieselbestelauto’s (emissieklasse 6) tot 2029 toegang tot centra van steden. Boetes worden dit jaar nog niet uitgedeeld aan niet-uitstootvrij bedrijfsmatig verkeer. Daarnaast kunnen sommige ondernemers een ontheffing krijgen.

Toegang tot het meldpunt zero-emissiezones

Gerelateerde artikelen