NUON liet zakelijke klanten te veel betalen

NUON, nu Vattenfall, berekende grootzakelijke klanten jarenlang te veel.

Het voormalige energiebedrijf NUON, dat nu Vattenfall heet, heeft jarenlang grootzakelijke klanten laten betalen voor de capaciteit van hun aansluiting. Daarvoor betaalden zij ook al bij hun netbeheerder. Dat meldt het platform Claim Share, dat met de nieuwe stichting NUON-claim ondernemingen gaat helpen de schade terug te vorderen.

Het zou gaan om duizenden klanten die gemiddeld 4200 euro per jaar te veel betaalden. Voor de eeuwwisseling werd de energielevering verzorgd door het regionale energiebedrijf, dat zowel de energie leverde als het energienet onderhield. Klanten ontvingen daarom één factuur voor alle diensten. Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2001 ontvangen klanten met een grootverbruik-aansluiting een aparte factuur van het netbeheer en één voor de energielevering. NUON/Vattenfall zou onoplettende klanten echter nog steeds een deel van de netbeheerkosten in rekening brengen.

30.000 euro terug gekregen

De zaak kwam aan het licht doordat een oplettende klant de kostenpost bij het bedrijf aan de kaak stelde. Na een jaar steggelen kwam de energieleverancier over de brug en betaalde een vergoeding van 30.000 euro. Ook voor een andere klant is een advocaat van de stichting bezig een vergoeding voor deze kostenpost te krijgen.

Vattenfall stelt zelf echter dat klanten niet dubbel hebben betaald. “Dat advocatenkantoor ziet dat misschien zo, maar onze rekening bestaat uit twee delen. Een vast bedrag, dat gerelateerd is aan de hoeveelheid stroom, ook wel het gecontracteerd vermogen, en het andere deel voor hoeveel je daadwerkelijk verbruikt. Dat is de manier hoe we ons energiecontract hebben opgesteld.”

(bron: ANP, Claim Share)

 

 

Gerelateerde artikelen