‘Neutrale kijk van Finance kan business terugleiden naar groei’

In barre tijden is het Finance dat in de lead is met kostenvermindering en andere maatregelen om bedrijven af te slanken. Eenmaal uit het dal geklommen, is de kans groot dat Finance meer naar de achtergrond verschuift. Onterecht, meent Anders Liu-Lindberg, Regional Finance Business Partner bij Maersk Line North Europe. Maar hoe pak je nu de juiste rol?

Het economische klimaat is de afgelopen tijd verbeterd. Dat brengt een verandering  met zich mee voor de rol van Finance en Control. Waar de financiële functie in de lead was met kostendruk zijn het nu Sales en Marketing die het weer moeten doen. Dat stelt Liu-Lindberg althans in één van zijn blogs. Hoeft Finance dan alleen aan performance management te doen en te zorgen dat Sales en Marketing voorzien worden van de juiste info en het effect van hun inspanningen meten? Als Operations dan ook nog zorgt voor voldoende capaciteit, lijkt er dan geen vuiltje aan de lucht. Maar dat gaat in de nieuwe realiteit eigenlijk niet meer op, meent Liu-Lindberg. De groeipercentages van weleer zijn niet realistisch voor de huidige situatie. In functies in de voorhoede van bedrijven ziet hij dan ook discussie ontstaan over wie zijn taak niet goed volbrengt in plaats van samen naar een oplossing te zoeken. Daar ligt bij uitstek een rol voor Finance.

Finance is een goede neutrale facilitator, maar zou wel meer kunnen doen dan performance management. Een stap die Liu-Lindberg noemt is naar frontline managers stappen om recht op de man af te vragen wat de business nodig heeft om weer groei te bereiken. “Er zullen heus verschillende visies zijn, maar problemen vanuit verschillende invalshoeken bekijken – of beter nog met een neutrale kijk – brengt je in een veel betere positie om te zorgen dat argumenten van verschillende belanghebbenden door elkaar gehoord worden”, aldus Liu-Lindberg.

De reden waarom je hier als controller aan bij kan dragen, is omdat Finance van bovenaf kan bekijken wat de gecombineerde resultaten zijn van inspanningen in de frontlinie. Er is een kijk over verschillende business units heen, over verschillende geografische locaties en productlijnen. “Niemand verwacht dat je ideeën aandraagt, maar als je deze rol goed invult, zul je in korte tijd meer ideeën hebben dan welke persoon in de frontlinie dan ook, aangezien je ze verzamelt via alle stakeholders waar je mee in contact staat”, legt Liu-Lindberg uit. Plotseling ben je dan in erg sterke positie waar je betrokkenen kunt laten samenwerken, ideeën kunt delen door de business heen en een integrale rol kunt spelen bij het weer laten groeien van de business. “Dit is de rol die Finance zou moeten hebben, en business partners in het bijzonder.”
___________________________________________________________________________________________________
Bent u de volgende business controller?
De opleiding Certified Business Controller leidt finance professionals op in 20 dagen, verspreid over 6 maanden, tot succesvolle business controllers volgens de methodiek van Action Learning. Hoe staat het met uw vakkennis? Bent u er klaar voor om door te groeien naar Certified Business Controller? Doe de test: 10 vragen. Direct meer informatie over de opleiding? Ga nu naar Certified-Business-Controller.nl.
___________________________________________________________________________________________________

Gerelateerde artikelen