Michiel Potter, CFO IBS Nederland: ‘Creditmanagement smoelwerk geven’
Bij grotere orders laat Potter standaard een creditcheck uitvoeren, hoewel hij daar niet blind op vaart. “Daarbij doen we ook zelf nog een check en maken we gebruik van signalen die accountmanagers en consultants afgeven over de financiële situatie van de klant.” IBS laat zijn externe creditcheck door Graydon uitvoeren en krijgt van die creditmanagementpartij een signaal als er iets aan de situatie van zijn klanten is veranderd.
Een onderdeel van creditmanagement is volgens Potter om boven op de debiteurenportefeuille te zitten. “Het is wetenschappelijk bewezen dat men eerder betaalt als er telefonisch contact is geweest. Na veertien dagen sturen we dan ook een herinnering, waarna na dertig dagen een telefoontje volgt. Door vroeg te bellen weet je of er iets mis is gegaan. Of met de facturering of met de levering van het product of de dienst zelf.”
Uit dat telefoontje blijkt dat bedrijven al snel inzicht geven in hun financiële situatie, zegt Potter uit ervaring. IBS heeft net als andere grotere bedrijven een zwarte lijst waar notoire wanbetalers op voorkomen. Met die bedrijven wordt alleen onder stringente voorwaarden zaken gedaan. Bovendien is het management verantwoordelijk voor de top-twintig van openstaande posten. “Op die manier wordt het commitment van het management vergroot.”
De CFO benadrukt dat faillissementen in de portefeuille weinig voorkomen. Hooguit een aantal gevallen per jaar. “In de afgelopen vijf jaar is er gemiddeld 10.000 euro afgeschreven op een totale omzet van 25 miljoen euro.” Komen bedrijven niet door de creditcheck, dan kunnen er eventueel en onder strikte voorwaarden bijzondere financiële oplossingen worden gevonden om toch te leveren. “Denk aan leasing van de hardware bijvoorbeeld. Of betaling vooraf.”
Potter is momenteel bezig met het implementeren van een creditmanagementsysteem dat het betalingsgedrag van klanten nauwlettend in de gaten houdt en bovendien alle interne en externe communicatie vastlegt. “Hierdoor wordt de betrokkenheid van iedereen in de organisatie verder vergroot, waardoor het creditmanagement binnen onze onderneming meer smoelwerk krijgt.”