Meer dan 27% van alle internetbetalingen verloopt mobiel

Percentage mobiele internetbetalingen loopt snel op in Nederland; Van alle mobiele betalingen verliep 16,3% via een smartphone, en 13,1% via een tablet.

Adyen, de leverancier van technologie voor wereldwijde betalingen en winnaar van de Dutch FinTech Award 2015, publiceert vandaag de kwartaaleditie van zijn Mobile Payments Index (MPI). Dit rapport biedt een overzicht van de actuele stand van zaken op het gebied van mobiele betalingen en is gebaseerd op data van online transacties van klanten van Adyen. 
Volgens de MPI blijft het aantal mobiele internetbetalingen wereldwijd groeien. Zij vertegenwoordigden 27,2% van alle betalingstransacties in het eerste kwartaal van 2015: een stijging ten opzichte van de 25,8% in het traditionele drukke vierde kwartaal en een toename van maar liefst 39% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. De gemiddelde transactiewaarde voor de aanschaf van digitale goederen via tablets viel voor de eerste keer hoger uit dan die via pc’s/ laptops sinds Adyen in juni 2013 begon met de publicatie van zijn Mobile Payments Index.
 
Krachtige groei in Nederland; Verenigd Koninkrijk gaat aan kop
In Nederland vertoonde het aantal mobiele betalingstransacties in het eerste kwartaal van 2015 een indrukwekkende groei. 29,5% van alle internetbetalingen verliep via mobiele apparatuur. De Index wijst op een stijging van bijna vier procent in de afgelopen zes maanden. Van allen mobiele betalingen in Nederland verliep 16,3% via een smartphone, en 13,1% via een tablet. 
Het Nederlandse groeitempo steekt positief af tegenover dat van de rest van Europa, waar het aantal mobiele internetbetalingen met slechts twee procent steeg. Desondanks was Europa van alle regio’s de koploper in mobiele internetbetalingen. 28,6% van alle transacties verliep mobiel. In de Aziatische markten passeerde het percentage mobiele internettransacties voor het eerst de mijlpaal van 20%.
___________________________________________________________________________________________________
Ontdek in deze masterclass hoe u als financieel verantwoordelijke betere keuzes maakt, het rendement verhoogt, kansloze projecten tijdig stopt en snel kunt ingrijpen waar nodig. 2 topexperts bieden u unieke inzichten, best practices, tips en praktijkervaringen. Volg de tweedaagse masterclass Finance & IT, voorkom veelgemaakte fouten en maak direct het verschil. U kunt zich voor één dag of beide dagen inschrijven. Meld u hier aan
___________________________________________________________________________________________________
  
Wat individuele markten betreft steekt het Verenigd Koninkrijk met kop en schouders boven het wereldwijde gemiddelde uit. In het eerste kwartaal van 2015 vond 44,4% van alle Britse internetbetalingen plaats vanaf een mobiel apparaat — een duidelijke stijging ten opzichte van 36,9% in dezelfde periode in 2014. Smartphones waren goed voor 66% van alle mobiele transacties. In het jaar daarvoor lag dit percentage nog op 64,9%.
 
Tablets vertegenwoordigen voor het eerst de hoogste waarde per transactie
Volgens de Mobile Payments Index is de gemiddelde transactiewaarde van betalingen de afgelopen 12 maanden voor alle mobiele platforms toegenomen. De online bestedingen stegen met respectievelijk 28% en 30% voor pc’s/laptops en tablets. Mobiele apparaten vertegenwoordigden echter de grootste stijging. De gemiddelde transactiewaarde steeg met 37% ten opzichte van het voorgaande jaar tot een niveau van €28,27. Hoewel smartphones de snelste groei vertoonden, viel de gemiddelde transactiewaarde voor tablets (€32,66) voor het eerst hoger uit dan die voor pc’s/laptops (€31,19).
 
Smartphones trekken een sprint; tablets kruipen langzaam vooruit
Hoewel de gemiddelde transactiewaarde voor smartphones lager ligt dan die voor tablets, is de kloof tussen smartphones en tablets qua bestedingsvolume aanzienlijk gegroeid. In maart 2014 verliep 10,9% van alle online betalingstransacties via een smartphone. Voor tablets viel dit percentage met 9,3% lager uit. Medio maart 2015 werd 16% van alle online betalingstransacties uitgevoerd vanaf een smartphone. Tablets waren goed voor 11,5%. De kloof tussen smartphones en tablets groeide daarmee met bijna 300%. In dezelfde periode daalde het aantal betalingen via pc’s van 79,8% naar 72,5%.
 
“Het is heel goed mogelijk dat tablets afstevenen op marktverzadiging. Maar dankzij de inspanningen van retailers en bedrijven om het betalingsproces voor dit mobiele kanaal te optimaliseren, neemt het aantal bestedingen via tablets toe. Consumenten beginnen zich meer op het gemak te voelen bij het uitvoeren van betalingstransacties vanaf deze mobiele apparaten”, zegt Roelant Prins, de Chief Commercial Officer van Adyen. “Er heeft een aardverschuiving plaatsgevonden wat betreft waar en wanneer mensen het liefste hun geld uitgeven. De afgelopen 12 maanden was er binnen alle mobiele kanalen sprake van een indrukwekkende groei.”
 
iOS versus Android
In de strijd tussen besturingssystemen voor smartphones blijft Apple nog altijd de onverslagen kampioen. Desondanks zijn Google en de Open Handset Alliance hard op weg om de achterstand in te lopen. iOS was aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 goed voor 65% van alle mobiele internetbetalingen, een daling ten opzichte van 69,5% in dezelfde periode vorig jaar. 
Android had aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 een marktaandeel van 34,9% in handen — een stijging van 30,3% ten opzichte van het eerste kwartaal van het voorgaande jaar. Hoewel Android de achterstand op iOS inloopt, vertonen de percentages voor het besturingssysteem van Apple een evenwichtiger percentage op verschillende toestellen dan die voor Android. iPads waren in het eerste kwartaal van 2015 goed voor 47,2% van alle iOS-betalingen met iOS, ten opzichte van 52,8% in het geval van iPhones. Mobiele telefoons met Android waren goed voor 78,2% van alle Android-betalingen.

Gerelateerde artikelen