Lieve kinderen trekken kijkers
Videos op Youtube met daarin jonge kinderen trekken gemiddeld drie keer meer kijkers dan andere content, blijkt uit nieuw onderzoek. De conclusie verhoogt de druk op Youtube om meer te doen om de privacy van kinderen te beschermen. Er loopt al een aangifte bij de Amerikaanse autoriteiten hierover.
Het onderzoek bekeek gedurende een week bijna 44,000 YouTubekanalen met meer dan 250,000 abonnees. Slechts 2 procent van de betreffende 243,000 videos hadden minstens een kind dat jonger dan 13 leek. Maar die 2 procent werd gemiddeld 298,000 keer bekeken, tegenover 97,000 voor videos zonder kinderen. Ook het aantal abonnees was hoger: gemiddeld 1,8 miljoen voor de kanalen met kinderen, tegenover 1,2 miljoen voor die zonder.
Alphabet, de moedermaatschappij van Google en YouTube weigert vooralsnog op het onderzoek in te gaan en stelt dat comedy, muziek, sport en “how to” videos het meest bekeken worden. Het bedrijf verschuilt zich achter de zienswijze dat YouTube nooit bedoeld was voor kinderen. De Nederlandse overheid blijft vooralsnog ook passief ondanks de nieuwe privacywetgeving. Dus voorlopig mag men nog kinderen inzetten om verkopen op te krikken.
(bron: Euronews, Pew Research)
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager