Kwart bedrijven betaalt laadkosten van auto personeel

Kostenbesef laadpalen

Uit het jaarlijkse rapport (‘Rapport Nationaal Laadonderzoek‘) over de laadpaleninfrastructuur blijkt dat laden op het werk een rol speelt in het laadgedrag van de gebruikers van electrische auto’s. Gemiddeld wordt 12% van de elektrische kilometers opgeladen op de werkplek. Dit percentage ligt nog veel hoger bij werknemers die thuis geen laadvoorziening hebben; zij maken drie keer zoveel gebruik maken van laadpalen op het werk.

  • 70% van EV-rijders laadt thuis op.
  • Dynamisch laden wint aan populariteit
  • Bijna 30% betaalt voor laadkosten op werk

Laadpalen op het werk waar gebruikers moeten betalen, bedraagt de gemiddelde prijs ongeveer 37 cent per kWh voor het laden op het werk. Bedrijven hanteren namelijk verschillende modellen voor het laden op de werkplek:

– 26% biedt gratis laden aan
– 29% rekent een prijs per kWh
– 24% vergoedt de laadkosten
– 21% van de werknemers is niet op de hoogte van de laadkosten

Beschikbaarheid en gebruik

Verder constateert het onderzoek dat de aanwezigheid van laadinfrastructuur op het werk steeds vanzelfsprekender wordt; de beschikbaarheid is gestegen. Vooral bij aankomst op het werk ’s –meestal ochtends en rond 1700 uur zijn pieken in het gebruik te zien. Door personeel te bewegen op te laden wanneer de druk op het stroomnetwerk laag is, kunnen bedrijven profiteren van lagere stroomkosten.

Onderdeel van de energiestrategie

Door laadinfrastructuur aan te bieden, kunnen bedrijven de overstap naar elektrisch rijden voor hun werknemers vergemakkelijken en daarmee hun totale CO2 uitstoot verlagen, richting compliance CSDDD. Wel moeten maken bedrijven een weloverwogen keuze in hun laadkostenbeleid, rekening houdend met zowel de kosten als de aantrekkelijkheid voor werknemers. Met de toenemende rol van EV’s in de energietransitie (68% van de respondenten ziet dit zo), kunnen bedrijven overwegen hoe ze hun laadinfrastructuur kunnen integreren in bredere energiestrategieën.

Transparantie

Wel constateert het onderzoek dat 21% van de werknemers niet weet wat de laadkosten op het werk zijn, is er ruimte voor verbetering in communicatie over laadbeleid.

Gerelateerde artikelen