JAARCONGRES CREDIT MANAGEMENT ‘Cash positie verder verstevigen’

Credit Management is volop in beweging. Dat bleek maar weer tijdens het vierde Jaarcongres Credit Management. Ruim driehonderd aanwezigen discussieerden over het verbeteren van de betalingsmoraal, outsourcing, de interne communicatie tussen de financiële en commerciële afdeling, de verbetering van cashflow en liquiditeit.

De betalingsmoraal van het Nederlandse bedrijfsleven daalt. Hoewel de economie aantrekt, heeft het nog niet geleid tot een verbeterd betaalgedrag of een betere Days Sales Outstanding (DSO). Dat constateerde dagvoorzitter Bas van Werven bij de opening van het vierde Jaarcongres Credit Management in Noordwijkerhout.


Henriëtte Prast, hoogleraar persoonlijke financiële planning aan de universiteit van Tilburg en als onderzoeker verbonden aan de Nederlandsche Bank, beet het spits af met een presentatie getiteld ‘de mythe van de rationele mens’. Prast ging dieper in op de emotionele consument en de psychologie achter het betalingsgedrag. Ze legde uit hoe ieder mens zijn zwaktes kent en zich daartegen kan wapenen.


‘Wat consumenten betreft is er een onderscheid te maken tussen de denker en de doener. Bedrijven kunnen daarop inspelen, door het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken, terwijl consumenten zichzelf moeten aanleren een drempel te creëren door bijvoorbeeld de credit card te verstoppen of deel te nemen in externe spaarprogramma’s.’


Na deze plenaire sessie konden de aanwezigen een keuze maken uit een aantal bijeenkomsten ingeleid door een expert uit het vakgebied. Onder meer Rien van Poelgeest van 3M Nederland gaf een presentatie. Hoe kunt u als credit manager het rendement op marketing en sales verhogen en prospects vooraf screenen op kredietwaardigheid en customer profitability?


‘Credit Management is wat je doet opdat er een tijd komt dat je het niet meer hoeft te doen.’ Ook vertelde de winnaar van de Credit Management Award 2006 over de meerwaarde van segmentatie van de debiteurenportefeuille.

Successtory
In een andere ruimte luisterden de aanwezigen aandachtig naar het succesverhaal over werkkapitaalmanagement van Pieter Dekkers, financieel directeur van De Meeuw Bouwsystemen. Dekkers vertelde over de LEAN-principes in credit control. ‘Effectiviteit en een snelle doorlooptijd leveren meer op dan efficiency. En: profit is an opinion. Cash a fact. Share the fact.’


Met behulp van foto’s kregen de aanwezigen een kijkje in de keuken bij De Meeuw en de manier waarop de transformatie van de financiële afdeling bij De Meeuw tot stand kwam. Steven van Ouwerkerk, manager tax and payroll Orange Nederland, vertelde over de trends en ontwikkelingen in elektronisch factureren. Peter Meefout, directeur customer finance T-Mobile) hield een pleidooi over wat u als B2B-credit manager kunt leren van uw B2C-collega’s.


Een uurtje later, tijdens de volgende workshopronde, kwamen andere onderwerpen aan bod. Camiel Wels, senior manager finance & controlling bij TeleAtlas vertelde over credit management in een shared services-omgeving. Willibrord van Leeuwen, credit manager bij Kluwer, verhaalde over de toegevoegde waarde van ict voor de credit manager en Bob Kurpershoek, senior manager global collections bij NBC Universal Studios, onthulde aan welke kwalificaties de internationale credit manager moet voldoen.


Ook Basel II kwam voorbij. Leo Spruijt, directeur credit riskmanagement wholesale Nederland bij ING, vertelde de aanwezigen over de stand van zaken. Hoe wordt een credit rating in het kader van Basel II uitgevoerd? Alle presentaties werden afgesloten met een aantal stellingen en de scherpe mening van de panelleden en het publiek.


Topsport
Na de sfeervolle netwerkborrel waar de do’s en don’ts voor het verbeteren van de betalingsmoraal werden uitgewisseld, werd er in de plenaire zaal een feestelijk diner opgediend. Tijdens het diner verzorgde coach van het jaar 2005, Cor van der Geest een lezing over ‘de credit manager als coach’. Hij vertelde over leiderschap, het opzetten van sportprojecten en hoe u dit als credit manager kunt toepassen in uw organisatie.


Hoogtepunt van de avond was echter de uitreiking van de Credit Management Award 2007. Er waren 15 genomineerde cases. Uit handen van juryvoorzitter en oud-minister van Justitie Benk Korthals kreeg Bob Kurpershoek, senior manager collections group commercial finance center bij NBC/ Universal, de felbegeerde tombstone uitgereikt.


‘Dit jaar schuilt er achter de winnende credit manager weer een bijzonder thema. Dat leidde tot de conclusie dat hij samen met zijn team winnaar zou moeten zijn’, aldus Korthals. ‘De jury bewondert de case die betrekking heeft op het internationaal organiseren van credit management. Hierbij gaat het vooral om het slim inrichten van het totale proces, daarbij optimaal gebruikmakend van de aanwezige kennis in Nederland en andere Europese landen.


De case toont aan dat als de communicatie tussen de diverse stakeholders in internationaal credit management goed is verzorgd, dit tot betere resultaten kan leiden, terwijl de kosten voor de totale operatie afnemen.’ Daarmee was Kurpershoek een fraai voorbeeld voor de vele credit managers in de zaal. Zij gingen naar huis met drie uitdagingen: het verbeteren van de betalingsmoraal, het versterken van de cashpositie en het verlagen van de DSO.

Gerelateerde artikelen