Ignorance is bliss

Slechts 1 op de 7 Nederlanders ziet af van aankoop bij spionageverdenking.

Ondanks de sterke aanwijzingen dat Chinese merken hun klanten bespioneren en privégegevens doorsluizen naar de inlichtingendiensten, blijft de Nederlandse consument gewoon producten uit China kopen. Recente berichten over mogelijke gevaren laten de meeste Nederlanders koud.

Ruim 46,5 procent van de meer dan 1.000 Nederlanders die door Multiscope voor dit Internetvergelijk onderzoek zijn gevraagd, bestelt online nog wel eens iets van een Chinees merk. Van die 46,5 procent doet 13 procent hun aankopen wel met enige argwaan. Zij geven expliciet aan bang te zijn voor spionage. Hoewel hen dat niet van de aankoop heeft weerhouden, ligt dat voor 14,5 procent van de respondenten anders. Zij vinden het risico op privacyschending namelijk wél een reden om helemaal geen producten van Chinese merken te kopen via internet.

Eerder dit jaar kwam naar buiten dat de Chinese technologiefabrikant Huawei meerdere Nederlanders zou hebben afgeluisterd. Huawei maakt behalve smartphones ook apparatuur voor zendmasten. En de Nederlandse telecomproviders Vodafone/Ziggo, KPN en T-Mobile/Tele2 maken in hun zendmasten allemaal gebruik van apparatuur die helpt bij het verwerken van data die Nederlandse smartphonegebruikers verzenden en ontvangen. Of Huawei inderdaad een ‘verborgen achterdeur’ heeft naar de klantgegevens van de genoemde telecomproviders wordt door de providers niet bevestigd. Daarom onderzoekt de AIVD nu of er persoonsgegevens worden doorgespeeld aan de Chinese inlichtingendiensten. Bent u cybersafe?

Lees ook: Wanneer mag big data bad zijn?


(bron: ANP)

Gerelateerde artikelen