Expert: ‘Operationele marge kan lijden onder disruptie haven Baltimore’

Amerikaanse Eastcoasthaven Baltimore belangrijk voor maritieme handel met EU

De financiële schade na het instorten van de brug in Baltimore kan oplopen tot miljarden dollars, vrezen verzekeraars. Analisten van de Britse bank Barclays schatten dat de schade aan de brug alleen al zo’n 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro) kan bedragen. Daarnaast komen er waarschijnlijk claims binnen voor de dood van de bouwvakkers en voor alle schepen die nu de haven van Baltimore niet kunnen bereiken of verlaten.

  • Verzekeraars vrezen miljardenschade na bruginstorting
  • Aanvaring met containerschip veroorzaakte ramp in Baltimore
  • Recorduitbetalingen voor maritieme verzekeringen verwacht.
  • Oostkust haven Baltimore belangrijke voor handel met EU

De Francis Scott Key Bridge stortte eerder deze week in nadat een stuurloos geworden containerschip ertegenaan was gevaren. Door brokstukken in het water is de belangrijke Oost-Amerikaanse haven nu niet bereikbaar. Afgelopen nacht zijn de lichamen geborgen van twee mensen die op de brug aan het werk waren. Er zijn nog vier vermisten. Barclays verwacht dat nabestaanden aanspraak kunnen maken op miljoenen dollars aan schadevergoedingen.

“Deze ramp zorgt ervoor dat strategische aanpassingen in de aanvoerketen hoog op bestuurlijke agenda zullen blijven staan”

Peter Zwijnenburg van risk- en verzekeringsadviseur Aon M&A ziet de gebeurtenis als ‘wederom een onverwachte gebeurtenis die de supply chains raakt’.  Omdat bedrijven sinds COVID flexibeler inspelen op dit soort gebeurtenissen verwacht hij dat de impact beheersbaar te managen zal zijn bij de meeste bedrijven die geraakt zijn. Wel verwacht hij dat de operationele marges eronder kunnen lijden. Ook zorgt deze ramp ervoor dat strategische aanpassingen in de aanvoerketen hoog op bestuurlijke agenda zullen blijven staan (met M&A als mogelijk gevolg).

Baltimore als schakel voor defensiemateriaal naar EU

De haven van Baltimore speelde in het verleden een rol bij de levering van defensiematerieel aan Europa. De haven fungeert als een knooppunt voor de scheepvaart, opslag en distributie van goederen, waaronder militair materieel. De havenfaciliteiten in Baltimore zijn niet alleen uitgerust om grote hoeveelheden vracht te verwerken maar ook zware militaire uitrusting. Tijdens de Koude Oorlog speelde Baltimore een cruciale rol bij de bevoorrading van Amerikaanse troepen en NAVO-bondgenoten in Europa. Het is overigens nog onduidelijk welke concrete gevolgen de huidige disruptie heeft voor het Noord Amerikaanse vervoer van defensiemateriaal. [Artikel gaat verder na de advertentie]

Maak kennis met de FM Dag Orakels: stel jouw vragen, deel uitdagende financiële vraagstukken en laat je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen. Beleef samen met 300 vakgenoten de 9e editie van FM Dag. Meld je nu aan voor een unieke ervaring op 17 april in Spant! Bussum.

Mogelijk recorduitbetalingen voor maritieme verzekeringen

John Neal, topman van verzekeraar Lloyd’s of London, zegt dat het ongeluk mogelijk leidt tot de grootste uitbetalingen ooit op het gebied van maritieme verzekeringen. “Het is een verlies van meerdere miljarden dollars.” [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).


Eastcoast haven belangrijk voor Europese handel

De haven van Baltimore is strategisch gelegen aan de oostkust van de Verenigde Staten en biedt toegang tot de maritieke handelsroutes van en naar het Europese economische blok. De havenfaciliteiten omvatten onder meer containerterminals, kades voor bulkgoederen en autoterminals wat de handel in onder meer consumentengoederen, industriële producten en grondstoffen mogelijk maakt. Daarnaast is de haven uitgerust voor de aan- en afvoer van auto’s, staal en landbouwproducten. De haven geldt als een belangrijk centrum voor de import en export van auto’s en vrachtwagens naast bulkgoederen zoals steenkool, graan en chemicaliën.

Gerelateerde artikelen