Genomineerde categorie niet-beursgenoteerd: Ton Tholens, voormalig CFO Vredestein
Luisteren naar de markt, op een heel precieze, doelgerichte manier, is dus een succesvolle formule voor Vredestein gebleken. De laatste jaren heeft deze benadering de onderneming op een voor de bandenindustrie geheel nieuw terrein gebracht, met een aantal innovaties op esthetisch gebied. Als eerste kwam de Axenta, die modebewuste bestuurders de keuze biedt tussen een opvallende rode of gele bies op de zijkant. Deze werd in 1999 gevolgd door de introductie van de baanbrekende Sportrac -’s werelds eerste band met de signatuur van een topontwerper.
Het overweldigende en onmiddellijke succes van de Sportrac heeft Vredesteins vertrouwen bij het ingaan van de 21ste eeuw een extra stimulans gegeven, en het bedrijf gesterkt in zijn overtuiging dat de toekomst ligt in banden van superieure kwaliteit, die geheel zijn afgestemd op de eisen van de gebruikers en zich ook in esthetisch opzicht onderscheiden. En zoals mag worden verwacht van een onderneming die de afgelopen jaren zo’n enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt, is Vredestein er helemaal klaar voor.
What leads to high performance?
Goed teamwork is een vereiste voor high performance. ‘Niet alleen kijken naar de cijfers, maar ook er mee werken samen met de collega’s. Daarnaast is een consistente uitvoering van de strategie van belang, net als een goede communicatie met de bank en de financiers’, vertelt Ton Tholens.
Tholens is voorstander van een open communicatie op de werkvloer. Ook dat bevordert de werksfeer, vindt hij. ‘Een goed managementinformatiesysteem moet transparant zijn.’ Om transparantie te bevorderen heeft Tholens de vorige jaren een margebenadering geïntroduceerd wat door het management als stuurmechanisme gebruikt kan worden. ‘Dankzij transparantie weet iedereen hoe de organisatie er voor staat en dat bevordert de performance.’
Voor de veiling
Vredestein biedt de hoogste bieder op dit kader een set van vier Vredestein-winterbanden aan (maximale waarde bedraagt 500 euro). De bandenset van het type Snowtrac 2 werd onlangs uitgeroepen tot winnaar in een Duitse autobandentest waarin diverse typen winterbanden werden getest. Wanneer de hoogste bieder liever een ander type banden prefereert, kan er een keuze worden gemaakt uit een set van vier banden van het type hi-trac of T-trac.
De opbrengst van de bandenset komt ten goede aan het Ronald McDonald Kinderfonds.
Een Ronald McDonald Huis is een thuis voor ouders van zieke of gehandicapte kinderen. In Ronald McDonald Huizen logeren ouders vlak bij het ziekenhuis of instelling waar het kind wordt behandeld of verpleegd, zodat het gezin dicht bij elkaar kan zijn om het kind tijdens de ziekenhuisopname te steunen.
Personalia
Naam: Ton Tholens
Geboortejaar: 1952
Opleiding: Hbs-B, Bedrijfseconomie
Loopbaan: Begonnen in de accountancy. Na 3 jaar de overstap gemaakt naar Akzo-Nobel, waarvoor Tholens gedurende 16 jaar in diverse landen werkzaam is geweest. Ook heeft hij de functie van CFO voor de internationale divisie van Koninklijke Econostrum bekleedt en is hij werkzaam geweest bij Corus. Tot voor kort was Ton Tholens chief financial officer bij de Russisch-Nederlandse bandenfabrikant Amtel-Vredestein en tevens CFO van Vredestein Banden BV in Enschede.
Omzet bedrijf: 280 miljoen euro (Nederland)
Aantal medewerkers: 1200