‘Financials moeten niet gezien worden als kostenpost’
De markt voor financials is sinds de crisis enorm veranderd, volgens bemiddelaar Experis. En die ontwikkeling gaat door. Finance professionals moeten daarom continu in beweging blijven en trends nauwgezet volgen. Het devies van Experis is om niet achterover te leunen totdat de opdracht binnen rolt, maar zelf op zoek te gaan naar welke waarde je als financial kunt toevoegen.
Veranderende marktvraag
‘Uitzenden is een commodity geworden’, stelt Michiel van Gemert die als Vertical Leader Finance eindverantwoordelijk is voor het segment financials bij bemiddelaar Experis, onderdeel van ManpowerGroup. ‘Bedrijven hebben behoefte aan complexe, integrale dienstverlening en goed communicerende finance professionals’, aldus Development Manager Denise Blonk-van Bokhoven.
Het type finance-opdrachten dat Experis uitvoert valt met name binnen de gebieden controlling, business analyse, outsourcing, risk en audit. Het type bedrijven waar ze dit voor doen verschilt. Van Gemert: ‘We maken momenteel groei door in de financial services tak. Ook zijn we actief bij buitenlandse concerns die hun marktaandeel in Nederland willen vergroten. De interim vraag neemt langzamerhand weer toe. Er is onder andere veel behoefte aan SAP-kennis. De meeste finance projecten die we doen hebben een IT-component. Ook lean-projecten vallen vaak onder de CFO, dus daar leiden we onze mensen ook in op. Trajecten als ‘meer halen uit Excel’, zoals big data analyses, doen we ook veel. We hebben een echte Excel-goeroe in ons team die ook bij klanten workshops geeft.’
Volgens Denise Blonk-van Bokhoven, die in haar rol als Development Manager mensen begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling – zowel intern als in het veld – is er sinds de crisis vraag naar een ander profiel finance professional. ‘Toen de crisis losbarstte in 2008 heeft onze finance-tak behoorlijk harde klappen gehad. De vraag is teruggelopen en bedrijven zoeken een ander profiel waarin communicatieve vaardigheden en de adviserende rol steeds belangrijker worden gevonden. Het voordeel van de crisis is dat we wakker zijn geschud. We hebben heel hard nagedacht over wat we nou eigenlijk willen. We hebben besloten voor detachering alleen nog mensen met een heel strikt profiel aan te nemen. Vervolgens hebben we de tijd genomen om onze mensen om te scholen om aan de huidige vraag te voldoen. De mensen die daar niet aan konden voldoen hebben we via onze Werving & Selectietak aan een vaste baan geholpen.’
Aangepaste organisatie
Het wereldwijd opererende Experis is voortgekomen uit Manpower Professional en Jefferson Wells, met als doel bedrijven te helpen met het versnellen van groei in deze Human Age. In Nederland is de organisatie voortgekomen uit Vitae. ‘In 2012 heeft de rebranding als Experis plaatsgevonden’, aldus Van Gemert. ‘Dat we onderdeel zijn van een groot concern als Manpower biedt een groot voordeel. De uniforme werkwijze zorgt voor grote efficiency.’
Blonk-van Bokhoven: ‘We hebben onze organisatie versimpelt de afgelopen periode. We zijn van een regionale structuur naar een businesslijn structuur gegaan. Het aantal kantoren is van 12 naar 5 gegaan en we hebben het nieuwe werken ingevoerd. In Nederland heeft Experis 850 werknemers, 100 intern en 750 in het veld binnen onze vier Verticals Engineering, Finance, IT en Professional Management Assistance. Op het gebied finance detachering we zo’n 220 professionals.’
De grootste uitdaging volgens Van Gemert is het matchen van een probleem van een klant met verschillende expertises. Om succesvol tot een oplossing te komen werkt Experis veel samen met kleinere spelers. ‘We hebben ook veel ZZPers aan ons gebonden’, aldus Van Gemert. ‘Van onze 220 veldmensen zijn er 50 flexibel. Deze mensen beschouwen we ook als volwaardig onderdeel van onze organisatie. ZZPers mogen ook al onze opleidingen volgen, graag zelfs. De relatie is belangrijker dan het contract.’
Continue ontwikkeling
Een belangrijke wijziging in de aanpak van Experis is dat het ontwikkelpad van de finance functie heel erg wordt ingestoken vanuit de marktvraag. ‘We waren hierin nogal reactief’, vertelt Van Gemert. ‘We kozen de ontwikkelpaden voor onze mensen. Nu volgen we nauwlettend de trends in de markt, en baseren de ontwikkelrichting daarop. We werken daarvoor samen met verschillende financiële opleiders, waaronder Alex van Groningen, die goed om de hoogte zijn van wat er speelt in de markt voor financiële professionals. Zo analyseren we waar de gaten zitten. Waar missen we nog kansen? Wat we onder meer doen om de kennis van onze experts te vergroten is ‘subject matter experts’ benoemen. Deze professionals maken we vrij, zodat ze in die tijd collega’s kunnen opleiden middels masterclasses en whitepapers. Ook halen we experts van buiten om onze mensen bij te praten. We zorgen voor een combinatie van fun en inhoud, dat is ons geheime recept.’
Blonk-Van Bokhoven: ‘Onze mensen worden echt op basis van hun expertise ingevlogen. Ze moeten bijdragen aan het op efficiënte wijze realiseren van doelstellingen. Dat is een wereld van verschil met 2008. Toen waren er vaak wat handjes nodig om een project te verlichten, dus werden flexibele financials massaal ingezet. Nu moet je je toegevoegde waarde echt kunnen aantonen. Waar het soms nog wel eens aan scheelt bij financials is hun vermogen om hun toegevoegde waarde goed duidelijk te maken. Ze doen heel veel bij klanten, maar als je ze vraagt hoeveel tijd of kosten ze bespaard hebben vinden ze dat vaak lastig uit te leggen.’
‘Daar proberen we ze bewust van te maken’, aldus Van Gemert. ‘We moeten dan heel erg doorvragen om ze echt goed na te laten denken over hun toegevoegde waarde. Dan vinden ze het vaak heel leuk. Aan de prestaties ligt het niet. Of ze nu een rapportage hebben gebouwd of een optimaal inkoopbeleid hebben neergezet, ze hebben altijd wel kosten bespaard, inzichten vergroot of mensen efficiënter gemaakt. De kern is; hoe kunnen financials bijdragen aan het beter presteren van een organisatie? Wanneer er een SOX-programma is uitgerold gaan niet spontaan de vlaggen uit, al snappen business mensen gerust wel dat het noodzakelijk is. Maar hoe gaat het bijdragen aan betere prestaties? Dat moeten financials aantoonbaar maken. Ze moeten in ieder geval voorkomen dat ze gezien worden als kostenpost.’
Experis is een landelijke speler in de bemiddeling van professionals in de vier Verticals Engineering, Finance, IT en Professional Management Assistance. In iedere Vertical heeft Experis een groot netwerk van werkgevers en professionals opgebouwd. De verschillende specialismen in de Verticals werken nauw samen met elkaar en in de verschillende regionetwerken. Experis is onderdeel van ManpowerGroup.