Duurzaamheidsmaatregelen voedingsreus Unilever worden vertraagd
Unilever, het voedings- en verzorgingsmiddelenbedrijf achter bekende merken als Axe, Knorr en Dove, heeft aangekondigd enkele van zijn duurzaamheidsdoelen te verlagen. Eerder beloofd om het verbruik van nieuw plastic tegen volgend jaar te halveren, mikt het bedrijf nu op een 30% reductie tegen 2026. Schumacher erkent dat het verminderen van plasticverpakkingen een uitdaging is, terwijl Unilever ook zijn doelen voor het betalen van een leefbaar loon aan leveranciers heeft herzien. Waar eerder 2030 het streefjaar was voor 100% duurzame inkoop, mikt Unilever nu op 95% tegen 2030. Dat meldt het ANP deze ochtend.
- Unilever past duurzaamheidsdoelen aan: minder plastic, natuurbehoud
- Europese CSRD-regelgeving raakt naar schatting 103.000 mkb-bedrijven
- Mkb’ers moeten zich voorbereiden op duurzaamheidsvragen van afnemers.
Het Britse concern heeft ook zijn doelstellingen voor herbruikbare, recyclebare of composteerbare verpakkingen uitgesteld. Oorspronkelijk gepland voor 2025, is nu vastgesteld dat harde plastics pas tegen 2030 volledig aan deze criteria moeten voldoen, met flexibele plastic verpakkingen volgend in 2035. Unilever, onder leiding van de recent benoemde topman Hein Schumacher, herziet het Britse bedrijf ook de inzet op natuurbescherming en eerlijke inkooppraktijken. Het bedrijf streeft nu naar bescherming van 1 miljoen hectare land, bosgebied of zee, vergeleken met het eerdere doel van 1,5 miljoen hectare voor 2030.
“Hoewel mkb’ers momenteel niet verplicht zijn om duurzaamheidsrapporten te maken, kunnen ze verwachten dat grote afnemers vragen zullen stellen over de duurzaamheid van hun producten en productieprocessen”
Verplichte duurzaamheidsrapportage en mkb
Hoewel momenteel alleen van toepassing op grote bedrijven, zullen naar schatting ook zo’n 103.000 mkb-bedrijven dit jaar met de CSRD te maken krijgen. Hoewel mkb’ers momenteel niet verplicht zijn om duurzaamheidsrapporten te maken, kunnen ze verwachten dat grote afnemers vragen zullen stellen over de duurzaamheid van hun producten en productieprocessen. Het is daarom van belang dat mkb-bedrijven zich nu al voorbereiden door hun keten in kaart te brengen en te verduurzamen.