Digitale transformatie: Finance versus Sales & Marketing
Door Jan Willem ter Stege, algemeen directeur Easy Systems.
Digitale transformatie is een proces waarmee organisaties digitale technologie implementeren om zo processen en prestaties te verbeteren. Logischerwijs beperkt zich dit niet tot één afdeling of bedrijfsproces. Het verspreidt zich als een olievlek door de organisatie. Welke vernieuwingen voeren andere afdelingen door om efficiënter en productiever te kunnen werken? Dat onderzoeken we in een serie artikelen waarin we kijken naar de afdelingen Sales & Marketing, Facility Management en Productie & Logistiek.
Digitale transformatie bij Sales & Marketing
De afdelingen Sales & Marketing werken traditioneel gezien intensief samen om nieuwe klanten te werven. En om gerichte voorspellingen te kunnen doen hebben beide afdelingen behoefte aan rapportages die inzicht bieden in hun pipeline en behaalde nieuwe klanten. Sales heeft veel contact met Marketing, die een belangrijke rol heeft bij het aanleveren van deze mogelijke nieuwe klanten, oftewel leads. Marketing heeft er om die reden behoefte aan om meer inzicht te krijgen in het effect van hun campagnes om het marketingbudget zo goed mogelijk in te zetten.
Die voorspellingen en inzichten zijn nodig om de targets en KPI’s te behalen. Om dit zo efficiënt en inzichtelijk mogelijk te maken zijn ze enkele jaren geleden gestart met het automatiseren. Zowel Sales als Marketing zijn gebaat bij een uitgebreid CRM-systeem, waarbij Marketing ook van een marketing automation tool gebruikmaakt. Samen gaan ze aan de slag met een project om data uit diverse systemen te koppelen en zichtbaar te maken in een dashboard. Een mooi voorbeeld waarmee Sales en Marketing aantonen voorop te lopen in de digitale transformatie.
Digitale transformatie gestuurd door Finance
Ook Finance heeft veel data beschikbaar. Ze zien alle verkoopcijfers voorbij komen, weten welke investeringen worden gedaan en moeten hier de directie ook over kunnen adviseren. De plannen en voorspellingen van verschillende afdelingen ziet Finance ook voorbij komen. Het valt op dat er door andere afdelingen soms aannames worden gedaan omdat er eigenlijk te weinig inzicht is om de voorspellingen te kunnen baseren op historische en actuele cijfers. Cijfers die Finance kan bieden, bijvoorbeeld door een integratie met het ERP-systeem.
Finance gaat daarom met Sales en Marketing om tafel om samen te kijken welke cijfers ze al beschikbaar hebben en welke cijfers nog ontbreken. Om tot goede voorspellingen te komen en maximaal inzicht te bieden in de belangrijke KPI’s. Daarvoor is het wel van belang dat processen waarvoor Finance eindverantwoordelijk is ook automatisch verlopen. Denk aan zaken als factuurverwerking, e-facturatie, inkoopmanagement, contractmanagement maar ook declaratiemanagement.
Een portemonnee vol bonnetjes, niet allemaal even leesbaar meer. Weken, soms zelfs maanden, alle bonnetjes bewaren en in één keer een hele bulk declareren. Het is voor velen herkenbaar, het kan makkelijker.
Lees over het verschil tussen handmatig en digitale declaratieverwerking.
Finance in het midden van de organisatie
Je kunt als Finance een belangrijke spil in het web zijn door de samenwerking te zoeken met diverse afdelingen binnen je organisatie. Samen kun je ervoor zorgen dat er meer inzicht komt in beschikbare data en het efficiënter laten verlopen van processen. Daarmee sta je als Finance niet langer aan de zijlijn, maar neem je een plek midden in de organisatie in.
De artikelen in deze serie:
- Digitale transformatie: Finance versus Sales & Marketing
- Digitale transformatie: Finance versus Facility Management
- Digitale transformatie: Finance versus Productie & Logistiek