Deze stappen zijn nodig om KLM toekomstbestendig te maken
Sinds het begin van de crisis doet CEO Elbers van KLM niets anders dan om extra geld vragen, kosten besparen en klagen over de Nederlandse Corona-maatregelen. Mijn advies: stop met klagen, ga echt crisis managen of stap op.
Op 6 mei bij de presentatie van de kwartaalcijfers ‘hekelde KLM-topman Pieter Elbers de specifieke testverplichtingen die in Nederland gelden vanwege het coronavirus. “Die hebben een sterk negatief effect voor KLM.” Ook passagiers die met KLM via Schiphol reizen, moeten een negatief coronatestresultaat laten zien.
Onbeperkt om geld vragen, kosten besparen en klagen
Als je goed kijkt wat Air France/KLM onder leiding van de bokito’s Smith en Elbers nu al een jaar lang sinds het begin van de Corona-pandemie doen, dan is dit het beeld:
– Men gaat er voortdurend van uit dat ‘de oude-normaal’ economie weer terugkomt en terug moet komen vanwege hun ‘business-as-usual’. Daar is geen enkel bewijs voor.
– KLM krijgt miljarden aan NOW en andere vormen van steun zonder echte voorwaarden.
– Men blijft voortdurend om meer steun in verschillende vormen vragen, ‘wat anders……..’
– Men past de oude zinloze veranderaanpak van McKinsey toe: ‘downsizen’ in plaats van right-sizen en je hele business model en verdienmodel pivoten.
– Men kijkt niet naar noodzakelijke kosten en niet-noodzakelijke kosten in crisistijd maar vooral naar het reduceren van directe personeelskosten van het operationeel personeel.
– Het senior management blijft klagen over coronamaatregelen met het bekende ‘Calimero-syndroom’ van ‘het is niet eerlijk……’.
Vooral dat laatste begint zo langzamerhand te gênant voor woorden te worden. Waarom? Omdat alle ondernemers in Nederland op de een of andere manier de impact voelen van Corona, terwijl ze niet zoveel geld van de overheid, van u en mij dus, krijgen als KLM. Dat betekent voor de meeste van ons dat je je snel moet aanpassen en je moet richten op de realiteit van de social distancing economie, waarin we nog heel lang met Corona-uitbraken in Nederland en in andere landen te maken zullen hebben.
Wat moet er nu snel gebeuren?
Kortom, Elbers moet eindelijk echt aan crisis management gaan doen om de KLM toekomstbestendig te maken tijdens de nieuwe social distancing economie en snel b.v. het scenario van splitsen uitwerken. Iets dat hij al lang had moeten doen of laten doen.
Hoekstra had zich moeten opstellen als een sterke activistische aandeelhouder en had Elbers in het belang van KLM en de Nederlandse belastingbetaler al lang moeten vervangen, iets dat hij al een jaar geleden had moeten doen. Dit gaat het gewoon niet worden met deze CEO. Actie dus.
Dienend leiderschap betekent ook dat je vrijwillig opzij stapt als je aantoonbaar niet de juiste capaciteiten hebt. De huidige managementstijl van Elbers heeft alle kenmerken van ‘oude-normaal’ bokito-management in de oude-normaal economie van het ‘Groeien moet ten koste van alles’ model uit ‘Groeien zonder te groeien’. En als je dat zelf niet inziet en daar de consequenties uit trekt, dan moet iemand anders dat namens de Nederlandse betaler en het personeel van KLM voor je doen.
Door Tony de Bree. Hij is auteur van ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie‘, ‘Overlevingsstrategie voor startups‘ en ‘De scale-up blueprint‘. Sinds 1997 spot hij succesvol bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal. Hij is ICT-lid in RvC’s en werkte bij ABN AMRO, als Dragon bij corporate venturing en als global splitsingsmanager KYC.