De bank met een transparant verdienmodel
Volgens CEO Ali Niknam die tevens oprichter van het succesvolle TransIP is, is de bankenwereld bezig met een inhaalslag. Zelf zijn ze bij bunq ook bezig met een inhaalslag; in november starten zij met particuliere rekeningen, sinds maart bieden zij ook zakelijke rekeningen aan.
Waarom zakelijk
“Het is altijd de bedoeling geweest om ook zakelijke rekeningen te openen”, vertelt Ali Niknam. “We kozen bewust voor een voorzichtig begin, om vanuit daar verder te bouwen. Daarnaast is het sowieso nodig dat je eerst als natuurlijke persoon geïdentificeerd bent, voordat je een zakelijke rekening mag openen. Het was eenvoudiger om deze volgorde te hanteren. Uiteindelijk ging het allemaal zo snel, dat we binnen een paar maanden ook met zakelijke rekeningen aan de slag konden.”
Een andere reden voor het aanbieden van zakelijke rekeningen, is dat daar het verdienmodel op gebaseerd is. bunq wil niet zoals andere banken ‘geld verdienen met geld’, maar op een eerlijkere manier. “Simpel gezegd verdienen wij geld met het leveren van een dienst gebaseerd op transacties. En omdat deze dienst voor onze inkomsten zorgt, zijn we genoodzaakt altijd een topdienst te leveren. Jaarlijks zijn er alleen interbancair al twee miljard zakelijke transacties. Als elke zakelijke klant die nu bij de ABN AMRO of ING zit er een bunq-rekening bij neemt, gaat dat vrij hard.”
Van particulier en jong naar zakelijk en ouder
Maar waarom zou een zakelijke klant een bunq rekening nemen? bunq lijkt vooral gericht op een jonge doelgroep. Volgens Niknam zijn jong en oud niet noodzakelijkerwijs op zoek naar iets anders, maar zijn het nieuwsgierige mensen die graag gebruikmaken van slimme oplossingen die voor hen relevant zijn. “Van nature zijn het jongeren die nieuwe dingen willen ervaren, maar in de praktijk blijkt het verschil tussen onze jongere en oudere gebruikers klein. Het feit dat wij een frisse wind zijn die een nieuwe kijk op het financiële landschap biedt, maakt bunq voor beide categorieën aantrekkelijk.”
In ‘Breken met banken’ – het boek waarin het begin van bunq beschreven staat – kaart de schrijver terecht aan dat de bunq-ideologie alleen voor de meesten niet direct een argument is om van bank te wisselen.
“Overstappen is niet nodig. Blijf vooral bij je bank voor leningen en verzekeringen en meld je bij bunq aan als je transparante kosten en realtime overboekingen naar alle banken wilt, of gemakkelijk betaalverzoeken wilt versturen en daarover chatten.”
Opvallend hierin is dat Ali het heeft over ‘bunq erbij nemen’, terwijl aan het prille begin van bunq gezegd werd dat zij de positie van de huidige banken willen innemen. “Wat wij willen bereiken is te vergelijken met wat e-mail bij postbedrijven heeft veroorzaakt. Postbedrijven waren vroeger vooral bezig met het bezorgen van brieven . Toen kwam e-mail. Op een gegeven moment won e-mail het en dacht iedereen dat de postbedrijven failliet zouden gaan. Maar ze keken naar de nieuwe mogelijkheden en richten zich nu vooral op het bezorgen van pakketten die via e-commerce worden gekocht. Nu TNT Post iets toevoegt waar de maatschappij daadwerkelijk behoefte aan heeft, is het bedrijf meer waard dan ooit.”
Sneller, slimmer, beter, mooier, goedkoper en veiliger
Niknam denkt dat hetzelfde met de traditionele banken staat te gebeuren. “Er komen partijen die zaken sneller, slimmer, beter, mooier, goedkoper en veiliger aanpakken. Daardoor moeten banken fundamenteel veranderen en ontstaan er – ook voor banken – mogelijkheden voor nieuwe, mooie dingen.”
En bunq maakt nu al gebruik van die nieuwe mogelijkheden. “Wij hebben een aantal nieuwe partners waarmee we samenwerken. Voor onze particuliere markt zijn dat Pathé en Witkar: via je smartphone bioscoopkaartjes kopen of een auto huren en betalen.
Op de zakelijke markt hebben wij onder andere een samenwerking met ProActive. Hun klanten betalen met bunq-passen en de administratieve verwerking verloopt realtime in ProActive. Zo zijn wij continu bezig met ontwikkelingen waar de klant daadwerkelijk op zit te wachten.”
bunq in de toekomst
“Over vijf jaar zijn we succesvol in meerdere landen, is de beweging die we nu al in gang hebben gezet voelbaar in de hele financiële sector en zijn onze gebruikers blij met de producten die we aanbieden. Welke producten dat zijn, kan ik nu nog niet zeggen. Dat hangt natuurlijk ook van onze gebruikers zelf af.”