Corona-effect detailhandel positief
De detailhandel heeft in maart 3,5 procent meer omgezet dan in maart 2019, meldt het CBS vandaag. Het verkoopvolume lag 2 procent hoger. De foodsector realiseerde een hogere omzet, de omzet van de non-foodsector kromp. Online-winkels zetten 29 procent meer om. Vooral online multi-channel (deels fysiek, deels online) is gestegen 35 procent.
De maatregelen tegen de verspreiding van het coronacrisis hebben een groot, wisselend effect gehad op de detailhandel in maart. Zo noteerden winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005, terwijl kleding- en schoenenwinkels een ongekend omzetverlies leden. Supermarkten en drogisterijen deden goede zaken in maart.
Non-food 8 tot 41 procent lager
De omzet van de winkels in non-food kromp in maart met 8 procent. Dat is de grootste omzetdaling na maart 2013 (krimp van 11,6 procent). Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 8,1 procent lager dan een jaar eerder. De winkels in recreatie-artikelen hebben aanzienlijk minder omgezet dan een jaar eerder. Schoenen & lederwaren en kledingwinkels leden het grootste omzetverlies sinds 2005, maar liefst 40 en 41 procent.
Wonen flink hoger
De winkels in doe-het-zelfartikelen en keukens en vloeren, consumentenelektronica en witgoed, en drogisterijen realiseerden in maart de grootste omzetstijging sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde omzetontwikkelingen in januari 2005, respectievelijk 23, 17 en 15 procent hoger. Winkels in meubels en woninginrichting zagen echter 7 procent minder omzet.
Food 12 procent hoger
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 12,2 procent meer omgezet dan in maart 2019. Dat was de grootste omzetstijging sinds 2005. Het verkoopvolume groeide met 9,3 procent. De omzet van de supermarkten lag 13,1 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 4,9 procent.
Online 29 tot 35 procent hoger
De online omzet was in maart 28,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Webwinkels hebben 24,4 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 35,4 procent. In juli 2018 was de groei met 36,9 procent nog wat hoger.
(bron: ANP)