Consumenten hebben behoefte aan meer mobiele interactie met banken en retailers
Dit blijkt uit een onderzoek van SAP dat onder 12.424 consumenten uit 17 verschillende landen is uitgevoerd.
Het onderzoek toont aan dat organisaties tot nu toe nog niet aan de vraag naar mobiele commerciële diensten voldoen. Vooral in opkomende markten in Zuid-Afrika, Saudi-Arabië en China groeit deze vraag onder consumenten aanzienlijk. Maar liefst 98 procent van de consumenten in deze landen hebben behoefte aan meer mobiele commerciële diensten. Dit percentage ligt in ‘volwassen markten’ op 59 procent.
Beperkte betaalmogelijkheden
Een grotere diversiteit aan betaalmogelijkheden zou voor 64 procent van de consumenten reden zijn meer gebruik te maken van mobiele commerciële diensten. 51 procent zou vooral graag zien dat meer winkeliers mobiele betalingen accepteren, terwijl 41 procent regelmatig updates over hun bestellingen wil ontvangen. Respondenten melden ook tegen andere barrières aan te lopen. Zo vindt 46 procent van de respondenten dat zij voor het gebruik van mobiele commerciële diensten veel persoonlijke informatie moeten invullen. Deze hoeveelheid is een belangrijke reden om de dienst niet in gebruik te nemen. 45 procent is vooral bezorgd over de veiligheid van zijn of haar gegevens.
Mobiel bankieren
Het onderzoek toont aan dat de helft van alle mobiele consumenten hun mobiele apparaat gebruikt om rekeningen te betalen (55 procent) of geld over te schrijven (52 procent). 49 procent gebruikt zijn mobiele apparaat bovendien voor het openen van een nieuwe bankrekening. Banken kunnen consumenten op verschillende manieren overtuigen om hun mobiele telefoon in te zetten voor bankzaken. Vooral door diensten aan te bieden tegen lagere kosten: voor 25 procent van de ondervraagden is dat reden om mobiel te bankieren.
Mobiel winkelen
Ook de retailsector profiteert van mobiele consumenten. 43 procent van de respondenten schaft mobiele entertainmentdiensten aan. 40 procent download muziek op zijn mobiele apparaat en 40 procent bestelt boeken of e-boeken. Ten slotte koopt 39 procent van de consumenten kleding via een smartphone. De retailsector kan consumenten op verschillende manieren stimuleren via hun mobiele apparaat goederen en diensten aan te schaffen. 29 procent van de respondenten geeft aan vooral gemotiveerd te worden door lagere productprijzen. Daarnaast loopt 25 procent warm voor exclusieve aanbiedingen die alleen beschikbaar zijn voor mobiele gebruikers. Ook coupons blijken een interessante optie: 22 procent van de consumenten zegt tegoedbonnen een stimulans te vinden om via hun mobiel goederen en diensten aan te schaffen.
Mobiele diensten van telecomproviders
Telecomproviders kunnen consumenten daarnaast ook op verschillende manieren motiveren vaker mobiele diensten in te zetten. Gratis minuten, sms’jes en meer MB’s zou voor 24 procent van de respondenten reden zijn om dergelijke diensten te overwegen. 22 procent zou de overstap maken als telecomproviders op mobiele apparaten gepersonaliseerde diensten zouden aanbieden, met name als dit gebeurt tegen lagere kosten (21 procent). De helft van de consumenten (52 procent) geeft aan meer mobiele transacties uit te zullen voeren als zij meer vertrouwen hebben in de beveiliging van de diensten. 39 procent van de consumenten stelt mobiele commerciële diensten vooral meer te zullen gebruiken als zij zich zekerder voelen over het gebruiken van hun mobiele apparaat als betaalmiddel.
Bron: SAP