CFO Jurriën Goudsblom: “30 tot 50 procent besparen op netwerkkosten geen uitzondering”

Bedrijven hebben en masse allerlei applicaties naar de cloud gemigreerd. Nu is het netwerkbeheer aan de beurt.

Geen netwerk, geen business. Als het computernetwerk hapert of uitvalt, is dat al snel een ramp. Dan raakt de bedrijfsvoering ontregeld en komt de bedrijfsvoering in het ergste geval zelf stil te liggen. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Denk alleen al aan de reputatieschade en verlies van omzet terwijl de kosten blijven doortikken.

Met een goed netwerk is het prettig werken; sterker nog, een goed functionerend netwerk is zelfs essentieel – zoals tijdens de vele online vergaderingen gedurende de coronacrisis bleek, en zoals internationale bedrijven die voor hun in- en externe communicatie sterk afhankelijk zijn van communicatie op afstand dagelijks ondervinden. Maar het bedrijfsnetwerk is meer dan een ‘hygiënefactor’ zoals het heet, meer dan een achilleshiel die je wel nodig hebt om te kunnen functioneren maar waarmee je geen oorlogen wint. Idealiter kan een netwerk ook in positieve zin bijdragen aan de resultaten van een bedrijf, zegt Jurriën Goudsblom, CFO van Deutsche Telekom Global Business Solutions Nederland.

Althans als het een modern netwerk is, waarbij gebruik wordt gemaakt van Software Defined Networking (SDN). Dan kun je als bedrijf niet alleen voorkomen dat het netwerk, zoals Goudsblom het uitdrukt, ‘de beperkende factor wordt die voorkomt dat je bedrijf kan floreren’.

In dat geval kan het netwerk zelfs dat ‘floreren’ versterken, dat wil zeggen de digitale transformatie versnellen en de wendbaarheid en toekomstbestendigheid van de onderneming vergroten. Vandaar ook de woorden van Goudsblom in een LinkedIn-post van zijn hand: “My advice as a CFO: Go for a flexible setup to react fastly in these changing times.”

  • Kostenbesparingen tussen de 30 en 50%
  • Hogere arbeidsproductiviteit door betrouwbaardere en snellere connecties
  • Optimale ondersteuning van dynamische bedrijfsvoering en hybride werken
  • Betere bescherming van klant- en projectgegevens
  • Snelle toevoeging of verwijdering van sites of kantoren

Kostenbesparingen tot 50 procent
Deutsche Telekom biedt een breed scala aan netwerk- en communicatiediensten voor bedrijven van elke omvang en sector, waaronder de vooral voor internationale bedrijven zeer interessante diensten rondom SDN. Het kan bedrijven ondersteunen bij het ontwerpen, implementeren en beheren van hun netwerken op een kosteneffective wijze.

De telecomgigant, met vestigingen, dochterondernemingen en partners in meer dan 50 landen over de hele wereld, is alleen al uit kostenoogpunt een aantrekkelijke partij voor internationale bedrijven, zegt Goudsblom: “Wij hebben inzicht in de prijzen die providers rekenen voor het gebruik van netwerken over de hele wereld. Daardoor kunnen we binnen 24 uur klanten inzicht geven in of ze te veel betalen voor hun netwerk, of niet. Bovendien kunnen we er voor zorgen dat ze op de meest voordelige aanbieder worden aangesloten, uiteraard met inachtneming van de benodigde kwaliteit. Ook kunnen we hun netwerkverbindingen verder onderhouden.”

Volgens berekeningen van Deutsche Telekom vormen besparingen tussen de 30 en 50 procent op de netwerkkosten geen uitzondering. Zo wist een Nederlandse industriële onderneming met rond de 3.000 werknemers over de hele wereld 2,5 miljoen euro in drie jaar te besparen op de kosten van het vaste netwerk, wat neerkwam op een besparing van zelfs 57 procent op de kosten die het anders had gemaakt.

SDN: revolutie in de netwerkwereld
Voor dit bedrijf ging de reductie in kosten gepaard met een toegenomen betrouwbaarheid, minder downtime en minder haperingen. Met SDN kan het netwerk vaak eenvoudiger worden aangepast aan de behoeften van het bedrijf – om nieuwe vestigingen aan te sluiten op het netwerk, bijvoorbeeld. Bovendien is de veiligheid van het netwerk ook toegenomen. Dit is allemaal te danken aan de SDN technologie, een soort softwarematige schil over het bestaande netwerk. “Een grote verandering in de netwerkwereld, die vergelijkbaar is met de overgang van computers op kantoor of thuis naar de cloud”, zegt Goudsblom. Andere experts spreken zelfs van een ‘revolutie’.

Netwerkbeheer in de cloud
Liever gezegd: SDN biedt een oplossing voor problemen die de migratie naar de cloud met zich meebracht. Het traditionele Wide-Area Network (WAN) met routers is niet ontworpen voor de cloud. Het data-verkeer van verschillende bedrijfsvestigingen wordt vaak via een datacenter gestuurd voor beveiligingsinspectie en toegang tot de cloud-applicaties. Dit zorgt voor extra vertraging, kosten en complexiteit, en verslechtert de gebruikerservaring en productiviteit van de gebruikers.

Met SDN is dat niet meer nodig. Met een software defined wide-area network (SD-WAN) kan het netwerk worden geconfigureerd en aangepast met behulp van software, dus zonder apparaten in- of uit- te hoeven pluggen en met stekkertjes te hoeven hannessen. De technologie maakt het mogelijk om goedkopere internetverbindingen eenvoudig in te passen in plaats van dure privélijnen. Dit verlaagt de bandbreedtekosten en maakt het netwerk flexibeler en schaalbaarder.

SDN kan verder gebruikmaken van meerdere soorten verbindingen, om een hoge beschikbaarheid van het netwerk te garanderen. Het verkeer kan bijvoorbeeld automatisch worden omgeleid naar de beste beschikbare verbinding – “handig als een provider een storing heeft”, en medewerkers kunnen doorwerken zonder ergens last van te hebben. Het netwerkbeheer wordt eenvoudiger en is het makkelijker om wijzigingen aan te brengen of problemen op te lossen. Ook maakt SDN het mogelijk om verkeer op een intelligente manier over het netwerk te sturen – met betere applicatieprestaties en gebruikerservaring tot gevolg, vooral als het gaat om cloud-gebaseerde applicaties. Beveiligingsfuncties zoals encryptie, firewall, VPN en threat prevention maken onderdeel uit van deze techniek.

Aangezien Deutsche Telekom geen ‘selling consultant’ is, maar een netwerkonafhankelijke leverancier van SDN-oplossingen die werkt met verschillende technologieën en leveranciers, kan het bedrijf volgens Goudsblom elke klant optimaal bedienen. Wat in het voordeel is van de CFO, die bespaart op netwerkkosten, beveiligingsrisico’s indamt en de wendbaarheid van zijn onderneming vergroot nu zijn netwerk geen ‘showstopper’ meer is. “En mocht iemand nog niet helemaal overtuigd zijn, licht ik dit graag toe. Als je wil weten hoeveel jij kunt besparen, neem dan gerust contact op.”

  • Kostenbesparingen tussen de 30 en 50%
  • Hogere arbeidsproductiviteit door betrouwbaardere en snellere connecties
  • Optimale ondersteuning van dynamische bedrijfsvoering en hybride werken
  • Betere bescherming van klant- en projectgegevens
  • Snelle toevoeging of verwijdering van sites of kantoren
Gerelateerde artikelen