CFO Day 2019: Hypertransparantie de norm
Bekijk hier de foto's van CFO Day 2019
“Het is een eer om hier over het thema Building Bridges te mogen spreken”, aldus de bewindsman. “U voelt de tijdgeest aan!” Hoekstra noemde en roemde de wens en noodzaak van bruggen te slaan. Tussen bedrijfsleven en samenleving en tussen de verschillende generaties. Waarna de minister een eigen young potential naar voren schoof. “Ouafa. Ze maakte de overstap van media naar overheid. Van de waan van de dag naar control op de artikel 2 begroting.”
Terugkijkend op zijn eigen loopbaan noemde Hoekstra het een voorrecht dat hij van het bedrijfsleven de overstap naar de politiek kon maken. “Ik kwam tot de conclusie dat privaat en politiek elkaar nodig hebben. Nu en voor altijd.”
Lees ook:
Abhijit Bhattacharya ontvangt CFO Award 2019
Toespraak minister Hoekstra tijdens CFO Day
CFO Day pre conference Burgers' Zoo
Over de generatie van nu: “Afgestudeerden willen lang niet altijd naar een multinational of naar dat advocatenkantoor op de Zuidas. Ze kiezen vaker voor een startup. Voor consumenten geldt dat hoge ethische normen voorop staan. Kijk naar de kritiek op de plofkip, naar de komst van ‘groene’ naast bestaande banken, naar de protesten tegen fast fashion. Transparantie, diversiteit, normen en waarden. Die ontwikkeling neemt alleen maar toe. Bedrijven die de plank misslaan, komen er straks niet meer mee weg.
De ondernemer moet veel meer nadenken hoe er naar hem wordt gekeken. Hyper transparantie wordt de norm.” Dagvoorzitter Michiel Vos heette eerder al de CFO van Schiphol, Jabine van der Meijs, welkom. Zij was samen met young potential Tom Gerritsen naar CFO Day 2019 gekomen. “We hebben een reis gemaakt met Schiphol”, aldus Van der Meijs. “Ineens veranderde de publieke toon tegenover ons. Vooral het eerste jaar was dat heel lastig. ‘Waarom is iedereen nou boos op ons?’, vroegen we ons af. Duurzaamheid, fijnstof, de door omwonenden ondervonden geluidsoverlast, het wantrouwen in data… Wij hebben onvoldoende in het vizier gehad dat het zo diep zat. Twee jaar geleden rolden KLM en Schiphol in de krant over elkaar heen. We draaien dat nu allemaal om. Sky energy, synthethische brandstof, biokerosine… We bespreken samen met de NS waar de trein in plaats van het vliegtuig kan worden ingezet. We gaan naar de mensen thuis. Dat was aanvankelijk best oncomfortabel, maar het is de route die we moeten nemen.”
Young potential Tom Gerritsen: “Het verhaal dat Schiphol wil vertellen komt niet altijd goed over. De beleving is misschien anders dan de staatjes zeggen.” Zware kost, reageerde de minister op het Schiphol verhaal. “Het lijkt Den Haag wel.” Maar de wens en noodzaak van de luchthaven om groen te gaan, herkent hij zeker. “De recente belangstelling voor groene staatsobligaties was overweldigend. En de financiele sector kwam met initiatieven in de klimaatdiscussie. Bemoedigend, maar het kan meer.”
Marc Oosterhout, auteur en directeur van communicatiekantoor N=5, liet zijn licht schijnen op de shift naar een technologische samenleving. Hij citeerde de directeur van het Sociaal Plan Bureau die stelde dat ‘ook in Nederland de gele hesjes aan de kapstok hangen'. Dat 40% van de Nederlanders ontevreden is en zich niet serieus genomen voelt.’ “We zijn geneigd lijstjes te maken, maar communicatie is meer. Voor het bouwen van een schip heb je verlangen naar de zee nodig. Meer dan hout en spijkers.”
Als voorbeeld noemt Oosterhout een reclamefilmpje van de NS. Waarin een jongetje vanuit huis verlangend naar een voorbijrijdende intercity kijkt. “Mensen houden niet van de NS, maar wel van treinen, van die romantische treinbeleving.” Minister van financien Wopke Hoekstra had nog wat tips voor de high potentials. “Vraag advies aan die CFO. Zoek iets waar je zelf energie van krijgt. En onderzoek van welke mensen je energie krijgt. Neem de regie, neem ownership. Wees onorthodox en trek je eigen plan.” Dat doet de minister zelf ook, zo vertelde hij: “Als ik drie kwartier wil sporten, kijkt mijn secretaresse moeilijk naar mijn overvolle agenda. Maar dat houdt mij niet tegen.”
De woorden van Hoekstra dat er maar weinig landen zijn in de wereld als Nederland, waar iedereen zijn eigen keuzes kan maken, kon in de met CFO’s afgeladen zaal op veel instemming rekenen. “We hebben het hier nu beter dan we het ooit gehad hebben.” Michiel Vos, in het dagelijks leven vanuit New York werkend als Amerika-correspondent, kreeg de minister nog flink aan het lachen. “Uit onderzoek blijkt dat veel CFO’s er naar streven om uiteindelijk CEO te worden. U ook?” Hoekstra, scherp en snel in zijn reactie: “Sommigen zijn daar zeer succesvol in, bij anderen mondt het uit in een drama… Het is zaak zelf te weten tot welke van die twee categorien je behoort!”
De dag vervolgende met een reeks masterclasses en rondetafelsessies allemaal in het thema Building Bridges. Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland, vertelde over bruggen bouwen in de energietransitie. Erik Smit (Follow the Money) sprak met CFO's over fraude. En topadvocaat en strafrechtdeskundige deelde tips over het vermijden van imagoschade. En tal van andere topsprekers en experts deelden eveneens hun kennis. Tussendoor werd er op het prachtige landgoed van de Bilderberg druk genetwerkt en genoten van de hospitality.
CFO Day 2019 eindigde zoals de dag begon: met in de tuinen van Hotel De Bilderberg netwerkende financieel directeuren. Voor de afsluitende sessie van illusionist en mindreader Steve Carlin was de grote buitenzaal afgeladen vol. Het publiek reageerde enthousiast op zijn trucs met in lengte wisselende touwen, mysterieus op schoolbordjes opduikende woorden uit bestseller en fact-fiction roman de The Da Vinci Code en ander ondoorgrondelik ‘gegoochel’.
“Niets is wat het lijkt, aldus Carlin op bezwerende toon. En, breed lachend tot zijn publiek: “Toen ik dit voor het eerst zag, vergat ik ook te klappen…”
Daarna was het een komen en gaan bij de diverse foodtrucks op het fraaie buitenterrein van het hotel. Napraten met een biertje, een glas wijn, een gezonde snack of iets van de barbecue.
Arvid Buit – leadership expert, auteur en coach – verwoordde deze editie van CFO Day misschien wel het beste. In de avondzon, biertje bij de hand: “Dit is zo’n bijzonder event, telkens weer. Ik weet niet hoe hij het voor elkaar krijgt, maar het lukt community manager Kevin Mottard elk jaar weer te verrassen. Zijn netwerk onder en kennis van de CFO-wereld is uniek.”