Belangstelling voor ChatGPT alweer op retour
De wereldwijde belangstelling voor ChatGPT lijkt alweer op haar retour. Het verkeer naar de website van de chatbot daalde in juni met bijna tien procent. In de VS was de daling ruim boven de tien procent. Ook het aantal unieke bezoekers liep terug: met 5,7 procent. De tijd die bezoekers doorbrachten op ChatGTP daalde met ruim acht procent. Dit blijkt uit een analyse van databureau SimilarWeb.
- teruggang gebruik gaat Ai ontwikkeling niet raken
- verdienmodel ChatGTP onzeker
- interesse in Ai neemt nog toe
Wel trekt ChatGPT meer bezoekers trekt dan rivalen als Bing.com, de zoekmachine van Microsoft, of Character.AI, de op één na populairste stand-alone AI-chatbotsite. Bezoek aan Character.AI daalde in vergelijking met voorgaande maand met een derde, hoewel het verkeer nog steeds enorm is gestegen ten opzichte van juni 2022, toen het bedrijf werd opgericht.
Ook in de VS taant de belangstelling
Al in juni waren er tekenen dat de groei van ChatGPT ging krimpen, ook in de VS. Volgens SimilarWeb zullen chatbots nu hun waarde moeten bewijzen, in plaats van succes als vanzelfsprekend te beschouwen.
Met ChatGPT is het mogelijk om met enkele klikken marketingteksten te schrijven, complexe datasets te analyseren, markttrends te voorspellen en hulp te krijgen bij het nemen van strategische beslissingen. Maar Ai -zoals ChatGPT- heeft ook een keerzijde: fraudeurs en andere cybercriminelen maken óók gebruik van deze tool. De eendaagse NBA masterclass ‘ChatGPT voor financials’ biedt niet alleen kennis en vaardigheden om ChatGPT en Ai in te zetten voor bedrijfsvoering maar ook de handvatten om misbruik te voorkomen. Schrijf je nu in bij NBA opleidingen.
Daling zet Ai niet onder druk
Ondanks deze dalingen verwachten de analisten van SimilarWeb niet dat dit de AI-technologie parten zal spelen. ChatGPT is ontwikkeld om verkoopleads te ontwikkelen voor OpenAI, het bedrijfje dat de chatbot heeft gelanceerd. ChatGPT helpt om andere applicaties voor gebruikers te integreren. De belangrijkste inkomsten voor ChatGPT zijn abonnementen die worden verkocht aan belangstellenden die toegang willen tot de nieuwste en beste versie. Abonnees krijgen bijvoorbeeld GPT-4, terwijl gratis gebruikers een oudere versie krijgen.
Beter aanpasbare versies bepalen de toekomst
Overigens betwijfelt SimilarWeb de houdbaarheid van dit verdienmodel, aangezien GPT-4 gratis beschikbaar is als onderdeel van de zoekmachine Bing van Microsoft. Het slagen van de AI-technologie wordt volgens SimilarWeb bepaald door de vraag of technologiebedrijven de beter aanpasbare versies van de software gaan afnemen. De belangstelling daarvoor neemt toe. Het verkeer naar de website van de ontwikkelaar platform.openai.com steeg van mei tot juni met 3,1 procent.