Vier manieren waarop automatisering rol van digitalisering overneemt
1. Blockchain: automatisering van vertrouwen
Financiële transacties vormen de kern van ons wereldwijde economische systeem. Er gaat veel tijd en geld zitten in het beveiligen van deze transacties. Banken moeten toestemming geven voor transacties tussen twee personen of organisaties en ieder aandeel dat op de beurs wordt verhandeld moet geregistreerd worden door een Central Security Depository (CSD).
Blockchain, de technologie waarop de bitcoin is gebouwd, heeft de potentie om nog veel meer elementen van onze economie en maatschappij te vervangen dan alleen financiële transacties. Denk bijvoorbeeld aan werkkapitaalfinanciering en triple-entry accounting zouden kunnen worden ondersteund door blockchain-technologie.
Op deze manier kan immers een profiel gemaakt van een klant, op basis van historische en actuele betaaldata, en dit profiel is beschikbaar in de blockchain. De technologie maakt het ook mogelijk om transacties tussen organisaties in realtime te vergelijken, waardoor de traditionele audit overbodig wordt.
2. IoT: automatisering van het productieproces
In 2017 en daarna zien we de mogelijkheden rondom realtime productie- en besteldata toenemen, waardoor bedrijven en organisaties beter kunnen sturen op het proces aan de lopende band. Combineer dit met de verhoogde automatisering in fabrieken, mogelijk gemaakt door Industrial Internet of Things (IIoT), en machines zijn minder afhankelijk dan ooit van menselijke interventie. Daardoor kan een organisatie zijn management en controle meer centraliseren. Daarnaast schept dit ruimte voor meer ad-hoc productie, waardoor bedrijven flexibeler zijn en dus beter kunnen inspelen op de wens van de klant.
3. Machine learning: automatisering van personalisatie
Vroeger moesten mensen hun vlees kopen bij de slager en moesten ze voor hun brood naar de bakker. Deze winkeliers wisten goed wat we wel en niet lekker vonden; ze kenden hun klanten immers als hun broekzak. Door deze kennis van de winkelier was de klantervaring ook hoog. Ze konden nieuwe producten aanprijzen, op basis van wat klanten eerder kochten en daarbij een speciale aanbieding doen; als de klant een nieuw stuk vlees kocht, kregen ze er twee kipfilets bij. Met de komst van supermarkten en winkelcentra is retail minder persoonlijk geworden. De ‘vriendschap’ met de klant verdween.
E-commerce kan dat persoonlijke onderdeel terugbrengen in de klantervaring. Dankzij machine learning kan Netflix voorspellen welke series je leuk vindt en kan Spotify iedere week een gepersonaliseerde afspeellijst voor je klaarzetten. Machine learning stelt computers in staat om patronen te ontdekken op basis van big data en dankzij deze algoritmes worden deze diensten beter en persoonlijker.
4. Standaardisatie: automatisering van financiële processen
In 2017 verwachten we dat de rompslomp die accounting en finance met zich meebrengen meer wordt geordend, dankzij elektronische archivering van gestandaardiseerde data. Elektronische transacties zorgen ervoor dat de financiële zaken van een bedrijf uiteindelijk volledig digitaal en realtime zijn. En omdat de output gestandaardiseerd is, moet de bron dat ook zijn. Elektronische facturen, bijvoorbeeld, worden al gecodeerd in lijn met de vereiste gegevens voor het archiveren van de facturen.
Dit vraagt om veranderingen op het gebied van accounting, boekhouding en bankprocessen, maar daar staat meer duidelijkheid en zekerheid over de cashflow, financiële gezondheid en handelsresultaten tegenover. Het verlaagt ook de operationele kosten van veel organisaties door het reduceren van cash handelingen. De digitalisering van financiële processen plaveit ook de weg voor realtime bankieren; financiële transacties kunnen nu direct worden verwerkt. Daardoor hebben bedrijven constant goed zicht op hun financiële situatie.