Als zwijgen goud is
Een serie blogs over Know Your Business, strategie & ondernemerschap.
BLOG – Mensen geloven die nep-expert zijn, met valse expertise, kan je als organisatie duur te staan komen. Wat is expertise? Zo gaf Jort Kelder onlangs in een praatprogramma zijn mening over het Midden Oosten: expertise?
Door Tony de Bree. Hij is auteur van de bestsellers 'De scale-up blueprint' en 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup'. Ook is hij sinds 1997 succesvol spotter van bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal (in 2001). Hij is ICT-lid in RvC's en werkte bij ABN AMRO o.a. als projectleider CDD en global splitsingsmanager KYC.
Een van de grootste problemen die je kunt tegenkomen in je organisatie, is vertrouwen op nep-experts met valse expertise. Valse expertise is:
- expertise veronderstellen waar die niet bestaat, of
- expertise evalueren op basis van irrelevante factoren.
Niet bestaande expertise
We denken als snel dat als iemand professor is aan een universiteit in een bepaald kennisdomein – bijvoorbeeld Entrepreneurship of Financial Services – die persoon wel een echte expert MOET zijn. Als iemand ‘Head of Innovation’ is bij een corporate, of in de Tweede Kamer ‘de bancaire sector’ in zijn of haar portefeuille heeft, of ‘Digital Transformation’ in haar of zijn LinkedIn-header heeft staan, tja, dan MOET die persoon wel een echte expert op dat gebied zijn, toch?
Als je echter dan naar de aantoonbare ervaring van iemand kijkt, al dan niet in combinatie met een opleiding die er echt toe doet, dan kom je vaak bedrogen uit. Er zijn natuurlijk genoeg echte professors ‘Entrepreneurship’ of ‘Financial Services’, capabele ‘Heads of Innovation’ en echte ‘Digital Transformation’ deskundigen. Mensen die echt aantoonbare ervaring hebben in het betreffende kennisdomein en dus wel degelijk echte experts zijn.
Maar dat is niet automatisch zo. Vaak worden mensen geselecteerd om hele andere redenen, zoals het kennen van bepaalde mensen in een netwerk. Het feit dat je ergens formeel over gaat, zegt in de praktijk niet automatisch dat je er een echte expert in bent. Jammer, maar helaas.
Verkeerde evaluatie
Denk bij het evalueren van expertise op basis van irrelevante factoren bijvoorbeeld aan het vertrouwen van mensen met veel volgers op sociale media, de zogenaamde influencers, mensen met veel visitekaartjes, mensen met veel connecties op LinkedIn of BN’ers op TV of radio. Soms zijn dat inderdaad mensen met echte, aantoonbare relevante kennis en vooral praktische ervaring. Maar vaak wordt er om hun mening gevraagd in hele andere kennisdomeinen dan waar ze aantoonbare praktische kennis en ervaring hebben, zoals dat geval met Jort Kelder. Oppassen dus.
Echte experts en echte toppers echter, houden hun mond over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben. Ze doorverwijzen dan door naar de echte experts voor die onderwerpen. En zo hoort het ook: betrouwbaar en integer adviseren, of je nu BN'er of controller bent.
Blogs in deze serie:
- Strategische portefeuillemodel is achterhaald.
- Kan Invest-NL vliegen?
- Als zwijgen goud is
- Unicorns zijn uit, zebra's zijn in
- Grootbanken achterhaald?
- Van groeien naar overleven (1)
- Van groeien naar overleven (2)
- Wanneer worden onze banken duurzaam?
- De KLM Klucht
- De stille corona-bailout van grootbanken
- Post-corona succes begint bij ander onderwijs
- Klaar voor de grote klap in oktober?
Lees ook de andere blogs van Tony de Bree: ABN Amro screende wel degelijk