100 miljoenste iDEAL-betaling
Snelheid en gemak zijn de belangrijkste succesfactoren van iDEAL, blijkt uit marktonderzoek van Currence. De positionering van het product ‘online betalen via uw eigen bank’ trok sinds november 2006 vele online kopers over de streep en zorgde voor een groot vertrouwen in veilig betalen via internet. Tot de komst van iDEAL vond de consument online betalen ‘een beetje eng’. iDEAL democratiseerde ook het online kopen door het bereikbaar te maken, zonder dat men over een creditcard hoefde te beschikken. Iedereen die over internetbankieren beschikt, kan zonder extra handelingen te verrichten iDEAL gebruiken.
Online shoppers die één keer met het product hadden afgerekend bleven dat doen.
Het publieksvertrouwen in iDEAL is zo groot dat het de katalysator voor de explosieve groei van de Nederlandse webhandel is gebleken. Daarmee zorgde iDEAL voor een ‘boost’ in de Nederlandse e-commerce. Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org stelt: ‘iDEAL is een echte accelerator voor de Nederlandse thuiswinkelmarkt geweest. Zonder dit door ons gevraagde betaalmiddel zou de Nederlandse e-commerce niet zo groot zijn als het nu is.’
Bewezen vertrouwen en een goede werking zorgden ervoor dat consumenten iDEAL in 2009 als het meest onmisbare financiële merk van Nederland waardeerden. Het merk kwam bovendien als hoogste van drie nieuwe merken (Uitzending gemist en YouTube waren de andere en beide – niet toevallig – internetgerelateerd) vanuit niets op 32 binnen in de Eurib Top 100 van Onmisbare Merken.
Naar schatting van Thuiswinkel.org komt de omzet van de Nederlandse e-commerce over 2009 uit op circa zes miljard euro. Van deze omzet is circa 3,5 miljard euro betaald met iDEAL. Naast de al acht deelnemende banken zal in het voorjaar van 2010 Triodos Bank tot iDEAL toetreden. Dit betekent dat nog meer consumenten de mogelijkheid hebben hun online aankopen met iDEAL af te rekenen.