Wanneer een finance/risk manager of controller zich bezig gaat houden met strategie - een bijzonder complex vakgebied - moet hij of zij met veel zaken rekening houden om succesvol te zijn. De financial zal allereerst dezelfde taal moeten spreken als de business. Vervolgens moet hij/zij de invloeden in kaart brengen waardoor de organisatie haar doelen niet zou kunnen bereiken en hier maatregelen voor verzinnen.
Natuurlijk is het nuttig om te kijken naar mogelijke bedrijfsongevallen, maar de grootste focus in risicomanagement moet liggen op de creatie van toekomsti
LinkedIn biedt recruiters en potentiële werkgevers een venster in jouw professionele capaciteit. Daarom is het de tijd en moeite meer dan waard om ervoor te zorgen dat jouw profiel de juiste indruk wekt. Coach en trainer Duncan Brodie (FCMA, CGMA) geeft vier tips om je profiel zo in te richten dat je er optimaal kansen mee aantrekt.
De economie is opgekrabbeld uit een diep dal, maar dat betekent geenszins dat het gevaar voor bedrijven geweken is. Automatisering en internettechnologie maken dat disruptieve ontwikkelingen continu op de loer liggen en zelfs bedrijven die decennia lang stabiele winsten draaiden kunnen in korte tijd in de gevarenzone komen, zo bewezen de V&D's en Free Record Shops van deze wereld.
Heeft uw data al een doel? Helderheid verkrijgen over hoe uw organisatie data doelmatig kan inzetten is cruciaal voor succes in analytics. Een recente studie van McKinsey helpt u richting te ontdekken en data te vertalen naar actie.
Dit artikel beschrijft de impact van de datakwaliteit op het plannings- en forecastproces en een framework om snel en effectief de kwaliteit van data te verhogen.
Voortdurend aanpassen aan de wensen van de klant, simplicity en een strakke executie. Dat zijn enkele belangrijke factoren die Vopak kenmerken: een zeer succesvol bedrijf in tankopslag dat dit jaar het 400-jarige bestaan viert. Global Finance Director Michiel van Cortenberghe vertelt hoe Vopak ondernemend blijft en hoe finance zich aanpast om met de huidige tijd mee te kunnen komen.
Er is veel vraag naar finance professionals momenteel , begint Albert Allmers, directeur van FinanceFactor. "Ik heb vacatures voor controllers en financieel managers die al sinds de zomer open staan. Mijn verwachtingen voor 2017 zijn dan ook erg positief."
De derde editie van FM Magazine van 2016 staat in het teken van 'the next transformation waves' en gaat over grote veranderingen in de buitenwereld die op organisaties en de finance functie afkomen. Dat zijn: kunstmatige intelligentie, de circulaire economie, generatie Z en opkomende markten.
Veel bedrijven erkennen het belang of zelfs de noodzaak van een duurzaam businessmodel, maar we zitten nog vast in oude paradigma's, zoals groei en BNP (Bruto Nationaal Product). Willen we echt een circulaire economie dan moeten we dit denken volledig op zijn kop zetten. "Circulaire economie betekent dat je echt gaat denken in gesloten kringlopen, in een compleet andere manier van ontwerp en waardecreatie op basis van collectieve organisatiemodellen. Je moet die kringloop sluiten en dan kom je automatisch ook bij nieuwe verdienmodellen terecht."
Organisaties moeten zich steeds sneller en steeds beter weten aan te passen op veranderende omstandigheden, dat weten we nu wel, maar hoe kunnen we dat succesvol doen? Agile is toch wasdom gekomen en niet meer het alleenrecht van IT. Hoe kan het agile concept organisaties helpen beter, sneller en efficiënter te worden?
Tijdens de vijfdaagse opleiding risicomanagement van Alex van Groningen komen de vier financiële problemen voorbij die de continuïteit van het bedrijf in gevaar kunnen brengen.
Slimme machines stellen ons voor een van de belangrijkste sociaal-economische uitdagingen van deze eeuw. Al 200 jaar lang wordt geroepen dat technologie banen zal overnemen. Waarom is deze keer anders? Een terechte vraag. Martin Ford laat in zijn boek 'Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future' zien wat er momenteel aan het gebeuren is en waarom er geen ontkomen aan is: deze keer is echt anders.
Met een paar slimme psychologische trucs kun je ervoor zorgen dat je met cijfers een ander overtuigt. Stel: je hebt een plan waarmee 20% aan kosten is te besparen. Zo toon je de noodzaak ervan aan.
Anderhalf jaar geleden begon Walter Dillissen als Manager Credit Management op de business unit Consumenten bij Eneco. Samen met zijn teamgenoten Miki Peric (Partnership Manager Credit Management) en Bob Plugge (Head of Credit Management) gaf hij het creditmanagement bij de energieleverancier opnieuw vorm. Ze zijn succesvol door op een zeer empathische manier het gesprek aan te gaan met klanten, door veel meer op data te sturen aan de voorkant van het orderto-cash proces en zich te omringen met goede partners.
Met een paar slimme psychologische trucs kun je ervoor zorgen dat je met cijfers een ander overtuigt. Stel: je hebt een plan waarmee 20% aan kosten is te b
Het grondbeginsel van big data is dat de wereld voortdurend in beweging is, en dat organisaties die dat herkennen en snel en intelligent reageren een voorsprong hebben.
In deze rubriek deelt performance management-expert Peter Geelen voorbeelden van veelvoorkomende KPI's die niet werken en wat organisaties kunnen doen om ze wél te laten werken.
De wijze waarop veel organisaties omgaan met Kritische Prestatie-Indicatoren (KPI's) is één van de belangrijkste onderliggende oorzaken waarom de daadwerkelijke uitvoering achterblijft op het plan. De valkuil waar organisaties telkens opnieuw intrappen, is dat ze via KPI's barrières opwerpen voor effectieve uitvoering van de strategie. Performance management-expert Peter Geelen legt uit hoe u KPI's opzet die samenwerking wél bevorderen, uw klanten beter bedienen en waarmee u 'knoppen' krijgt waarmee u écht kunt sturen en uw ambities kunt realiseren
Financials die echte topprestaties willen neerzetten moeten het lef hebben om zichzelf volledig bloot te stellen. De financieel manager draagt als 'leader of the pack' bij aan een cultuur met een sterk gevoel van 'psychological safety'.
Complexe tijden vragen om krachtig en empathisch leiderschap. Compassie, vertrouwen, verbinding, integriteit, reflectie en doorzettingsvermogen. Dat zijn de kernwoorden. Esther van Toledo, oprichter van Leadership of the Heart, heeft als persoonlijke missie om dit leiderschap vanuit het hart naar het bedrijfsleven te brengen. "Vroeger lag de macht bij de kerk, nu is dat in het bedrijfsleven. Wil je het verschil maken in de wereld, dan moet je daar beginnen."
Iedereen vindt het vleiend om geheadhunt te worden. Als iemand die werkt voor een gerenommeerd bedrijf jou uit het niets benadert en interesse in je toont, is dat een helder signaal dat je met de juiste dingen bezig bent. Natuurlijk is het niet verstandig om alleen maar te wachten tot een recruiter jou vindt, maar er zijn wel 4 dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat het gebeurt.
Finance staat op een kruispunt, concludeert Kees Dubbelboer. De voormalig Corporate Controller van Alliander en momenteel partner bij MDB Advice weerlegt de kritiek dat voor Finance-afdelingen in de toekomst een marginale rol is weggelegd, maar dan moet op het kruispunt wel de juiste richting worden gekozen en de kansen die er liggen worden gegrepen. "Als de Finance functie zich omvormt tot bredere, data gedreven afdelingen en de technologische mogelijkheden voor hen laat werken kunnen zij de spil binnen het bedrijf worden."
In een steeds dynamischer landschap moet de finance organisatie sneller kunnen reageren op nieuwe financiële rapportage- en analysebehoeften. Organisaties willen niet alleen meer weten wat er gebeurd is, maar ook waarom het gebeurd is en wat er morgen gaat gebeuren. Laura Blaauwendraad, Director Financial Planning & Analysis bij Wessanen, vertelt over de vele stappen die zij en haar team gezet hebben om dichterbij agile reporting te komen.
Een volwaardig business partner worden, het is het streven van vrijwel elke controller en finance-afdeling. Maar, constateert Eric Driebeek, CFO bij Batenburg Techniek en spreker FM Dag, dat komt bij veel bedrijven maar moeilijk van de grond. Wat zijn de oorzaken? En hoe kunnen financials wel invulling geven aan die rol van navigator?
Journalist Erwin Witteveen windt er geen doekjes om in zijn nieuwste boek Nooit Af, een co-productie met Martijn Aslander, interpreteert hij de immense veranderingen die onze digitaliserende wereld op ons (zakelijke) leven heeft. De wereld was al heel complex en ze wordt elke dag ingewikkelder, schrijven ze, en dan zijn er twee mogelijkheden: je moet beter je best doen om het wél te begrijpen, of je moet het minder ingewikkeld maken.
Hoe ontwikkelt zich de arbeidsmarkt voor (post)doctoraal opgeleide financials zoals RA's en RC's? Voor welke functies worden zij het meeste gevraagd?
Strategie heeft twee elementen: formulering en executie. Volgens strategisch denker Alex Lowy (auteur 'The six dilemma's of strategy execution') is strategie in de meeste bedrijven gericht op formulering, maar waar het gewoonlijk misgaat is juist in de executie.
Uw wereld verandert in razende vaart. Wat vandaag aan de andere kant van de wereld wordt bedacht, kan morgen het faillissement van uw organisatie betekenen óf u de unieke kans bieden uw omzet te vertienvoudigen. Hoe kunt u sneller leren van de buitenwereld en de eigen organisatie? Ontdek met deze 5 tips hoe u als financial de lerende organisatie kunt ontsluiten.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl