Succesvol een baan veroveren met de vier P’s

Feitelijk is een banenjacht niet veel anders dan het wegzetten van een product, alleen ben jij het product. Om die reden is de marketingmix een zeer geschikt instrument om dé baan van je dromen te veroveren.

Ondernemers en marketeers spelen in op de markt van vraag en aanbod door het juiste product, op de juiste plek tegen de juiste prijs aan te bieden. Jezelf ‘verkopen’ op de arbeidsmarkt werkt niet anders. Als je in het proces van een banenjacht zit, is het nuttig de vier P’s eens op een rijtje te zitten en te zien waar mogelijk knelpunten zitten, die het vinden van je droombaan belemmeren.

De truc bij deze exercitie is om echt te redeneren vanuit de behoefte van de klant, de werkgever in dit geval. Om dat te kunnen doen zul je je klant goed moeten kennen. Waar wil je solliciteren en waar is deze werkgever naar op zoek? Hoe kun jij vanuit jouw ervaringen waarde toevoegen voor deze klant? Als je je huiswerk gedaan hebt, kun je de vier P’s gaan invullen. Dit zijn de instrumenten die je hebt om het beslisproces van de klant positief te beïnvloeden.

Product
Het product ben jij, dus de vraag die je moet beantwoorden is wat jij te bieden hebt dat waardevol is voor de klant. Vooral belangrijk is welke problemen jij kunt oplossen op basis van jouw ervaringen en kennis. Welke behoefte(n) van de opdrachtgever kun jij succesvol vervullen? En waarom is dat aantrekkelijker dan wat de concurrentie aanbiedt?

Prijs
Bij prijs (salaris) zul je eerst je prijsdoel moeten vaststellen. Ga je voor overleven in een moeilijke arbeidsmarkt of ga je voor de hoofdprijs? Het is bij salaris belangrijk om je paradigma’s over wat jij normaal vind los te laten. De tijden veranderen en met jouw situatie uit het verleden heeft een nieuwe opdrachtgever niks te maken. Het gaat erom wat redelijke compensatie is voor de oplossingen die jij te bieden hebt. Via een benchmark binnen de branche en onder vakgenoten kun je hier makkelijk achterkomen.

Toe aan nieuwe uitdaging?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Voor controllers, accountants,  administrateurs en financieel managers. Vind uw droombaan op Finance.nl  en plaats uw CV in de CV-databank om door werkgevers gevonden te worden.

Plaats
‘Plaats’ gaat over de verkrijgbaarheid van het product: jij dus. Vaak zul je op basis van een sollicitatiebrief en CV gevonden worden, maar je hebt ook je online profiel te managen. Zorg dat je LinkedIn profiel helemaal op orde is en dat je op de juiste jobboards staat ingeschreven. Last but not least, informeer je netwerk dat je op zoek bent naar een baan. Mocht de vraag oprijzen ‘ken jij nog iemand’ dan wil je dat jouw contacten direct aan jou denken.  Bij ‘Plaats’ is het ook belangrijk je regionale concurrentievoordeel te omschrijven. Waarin ben jij de beste in jouw regio? Die vraag beantwoorden zal je helpen in je carrièrestrategie.  

Promotie
Promotie gaat over alle communicatie-inspanningen die je doet om bij de klant bekend te worden. Je zult klanten bellen en brieven schrijven. Focus je vooral op de boodschap die je stuurt naar je potentiële werkgever(s). Goede boodschappen trekken de aandacht, zorgen voor interesse in het product (jij dus), wakkeren de behoefte aan en leiden als het goed is tot actie. Kortom AIDA (Attention, Interest, Desire, Action).

Om je communicatie te versterken is het ook aan te raden de resultaten te meten. Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek wat heeft hem/haar daar toe aangezet? En mocht je afgewezen worden, wat zijn de redenen? Die informatie kun je gebruiken om je communicatiestrategie verder te verbeteren.  

Gerelateerde artikelen