De Vereniging van Kamers van Koophandel (KvK) gaat participeren in de strijd tegen spookfacturen. Sinds gisteren plaatst de KvK bedrijven die facturen versturen voor diensten die ze nooit hebben geleverd op een zwarte lijst in het Handelsregister, de zogenaamde Signaallijst.
In drie jaar tijd behaalde Arman Margosyan een inkoopvoordeel van tussen drie en acht procent bij Organon. Een oninteressante grootheid vindt hij. Het gaat er namelijk om welk voordeel hij níet heeft behaald. De komende jaren gaat hij proberen dat te veranderen. Met uiteindelijk maar één doel: invloed uitoefenen op de besluitvorming van de organisatie om zo voordeel te behalen voor de aandeelhouders. Margosyan is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Barbara Kux is sinds 2003 Chief Procurement Officer bij Philips. Missie? Een deel van de één miljard euro vinden die topman Kleisterlee aan kostenbesparingen bij het elektronicaconcern wil doorvoeren. Kux is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Het professionaliseren van het inkoopproces is boven alles een kwestie van change management, vindt Wolters Kluwers' Arjan Groen. Onder zijn leiding implementeert Wolters Kluwer een Europa-wijd procurementsysteem dat aanzienlijke inkoopvoordelen moet realiseren. In Duitsland leidde Groens aanpak tot een kostendaling van ruim 25 procent. Groen is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Bedrijven zagen procurement voorheen vooral als middel om kosten te besparen. Procurement dient echter ook steeds meer voor waardecreatie. Het percentage bedrijven dat procurement als middel voor waardecreatie ziet, is toegenomen van 28% in 1999 tot maar liefst 66% vandaag de dag.
Het is volgens lezers van financieel-management.nl niet zozeer de vraag of maar juist wanneer een nieuwe fusie- en overnamegolf zich inzet. Ze krijgen in dat standpunt bijval van gerenommeerde fondsmanagers.
'2005 belooft een recordjaar te worden in private equity.' Die voorspelling doet Erwin de Jong, executive director ABN AMRO Leveraged Finance. Hij is één van de winnaars van de M&A Awards die we op deze plaats ondervragen.
Het bedrag dat door Venture Capitalists (VC's) wordt gestoken in risicovolle ondernemingen in Nederland is in 2004 verder geslonken. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst & Young (Geert-Jan van Logtesteijn) en VentureOne.
Wie de inkoopfunctie alleen nog ziet als het plukken van laaghangend fruit in het primair inkoopproces, heeft aan Luc Volatier, vice-president Purchasing Worldwide bij Numico, een slechte. Zijn visie? 'Inkopers zijn de magneet voor innovatie.' Volatier is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Reductie van inkoopkosten is op meerdere manieren te realiseren. Contracten afsluiten met de goedkoopste leverancier is vaak niet de beste oplossing. Telfort kiest voor minder gebruikelijke oplossingen. Partnering speelt hierbij een belangrijke rol. In enkele gevallen gaat Telfort over tot outsourcing. Bauke Zeinstra gaat gedurfde mogelijkheden niet uit de weg. Zeinstra is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
Wereldwijd een en dezelfde weegschaal. Een grootgrutter als Ahold kan daarmee flink in de kosten snijden. In gebruik en beheer is het nog efficiënter ook. Rob Webbers, vice-president Not For Resale: 'Mensen vinden het niet zo erg dat je een taak van ze overneemt, als het maar goed gebeurt.' Webbers is genomineerd voor CPO of the Year 2005.
De inkoopfunctie is één van de belangrijkste pijlers van de concurrentiepositie van bedrijven en dus van cruciaal belang. Dit besef hebben inmiddels veel grote Nederlandse bedrijven. Inkoop is nog altijd groeiende. Bij de meerderheid van deze bedrijven maakt vandaag de dag echter (nog) geen inkoopmanager deel uit van de centrale directie.
'Window opportunities' doen zich slechts korte tijd voor het is ook zaak om deze kortdurende kansen direct aan te grijpen. Zie hieronder een voorbeeld.
In onze kostenreductiepraktijk wordt ik vaak geconfronteerd met managers die vol trost zeggen: 'Uit de Benchmark is gebleken dat we het prima doen!' Waarna men op gewichtige toon aangeeft dat er door de directie andere prioriteiten zijn gesteld omdat uit de benchmark immers bleek dat de kosten geen probleem zijn!
Wat is een bedrijf waard? Wat de gek ervoor geeft, luidt het antwoord. Kortom: wat de markt bereid is te betalen. Een goed verkoper voelt precies aan (na enige voorbereiding) wat hij kan vragen. Het verleden is een referentiepunt.
Nu Ronald Kasteel uiteindelijk is afgehaakt, is de vraag in hoeverre de overnamemarkt is veranderd na een voor Hollandse begrippen ongekend harde strijd om PinkRoccade.
Dom: het onderschatten of zelfs buiten de kracht van hedge funds omrekenen. Het leverde Carlyle in de aankoop van Petroplus een miljoenen strop op.
Nu de overnamemarkt in rap tempo aantrekt, neemt ook het aantal transacties waarbij meer dan één partij is betrokken hand over hand toe. Daarmee komt ook de vendor due diligence in zicht.
Voor een A-merk als Philips is kwaliteitsbeheersing van vitaal belang. De kosten van het productieproces zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de geleverde componenten. En consumenten moeten erop kunnen rekenen dat ze goede producten in huis halen als ze Philips kopen. WebFOCUS geeft zicht op de kwaliteit van de toeleveranciers in een complexe en mondiale omgeving.
Of de door Philips' CPO Barbara Kux ingevoerde duurzaamheidverklaring de gewenste werking heeft, zullen we snel weten. Voor het eerst in de geschiedenis van het 114 jaar oude concern presenteert Philips zijn jaarcijfers namelijk in januari, op de 27e.
De term procuremanagement leidt nog steeds bij veel bedrijven tot gefronste wenkbrauwen. Maar de onderliggende strategie is vaak minder vernieuwend dan adviseurs ons doen geloven. Menig groot concern dat moderne inkoopstrategieën omarmt, maakt gebruik van de ideeën die de Sloveen Peter Kraljic al in de jaren zeventig(!) uitdacht.
Elektronisch inkoop- en contractmanagement. Het kunnen nog altijd wondermiddelen zijn. Het geloof in e-procurement is weer sterk toegenomen, terwijl de tijd van grootschalige projecten voorbij is. De interesse gaat vooral uit naar kleinschalige implementaties.
Al jaren wordt er gesproken over een grote golf te verwachten bedrijfsovernames. Maar of die golf er komt, lijkt de vraag. De verkopers willen wel. De kopers zijn minder enthousiast.
Waar corporates zich wegens gebrek aan fantasie angstvallig stilhouden, domineren financiële partijen. Private equity-huizen stuwen de dealflow in M&A. "Ze zijn de kurk waar alles op drijft."
Waar het ergste economische leed geleden is, raakt de overnamekas van bedrijven langzaamaan weer gevuld. Niet dat we gewoon verdergaan waar we vijf jaar geleden gebleven waren, want een echt succes was het niet, acquireren om het acquireren. Bovendien zijn de spelregels veranderd en melden zich nieuwe, zeer kapitaalkrachtige tegenstanders: de venture capitalists. Hoe kan de strategische partij de strijd aangaan?
Softwarebedrijf Unit 4 Agresso acquireert 'beroepshalve'. CFO Edwin van Leeuwen heeft een respectabel trackrecord opgebouwd, met de earn-out als onderscheidend kenmerk. "Besef dat er tegengestelde belangen zijn en leg de verplichtingen contractueel vast. We hebben geleerd daar heel strikt in te zijn."
"M&A zijn de M&M's voor topmanagers - aanstekelijk lekker, maar je krijgt er buikpijn van", stelde laatst een CFO tijdens een nabeschouwing van de jaren negentig. Dat was onder het genot van cognac en sigaar, alles 'off the record'. Die buikpijn werd door IT meestal alleen maar erger.
De Dag van de Overname werd gisteravond in het bijzijn van de top van de 'Dutch M&A-market' opgeluisterd door de uitreiking van de M&A-awards. De avond in Noordwijkerhout bracht verraste winnaars en de nodige teleurgestelde specialisten, die naast de felbegeerde prijzen grepen.
Donderdagavond was het zover. Op de Dag van de Overname werd bekendgemaakt wie in 2004 dé toppers in overnameland zijn. Met enkele verrassende uitslagen.
Morgen vindt in Noordwijkerhout voor de vijfde keer de dag van de overname plaats. Tijd voor een kijkje naar de genomineerden vanuit de bedrijven die in M&A onderwerp van gesprek zijn: Best M&A Strategy en Buy Out.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl